Regulamentul de organizare și desfășurare a Olimpiadei micilor istorici – Nicolae Iorga, pentru clasele V-VII (2024)

Regulamentul de organizare și desfășurare a Olimpiadei micilor istorici – Nicolae Iorga, pentru clasele V-VII (2024)

Olimpiada micilor istorici „Nicolae Iorga” 2023-2024

Varianta în pdf a regulamentului poate fi descărcată aici:

https://drive.google.com/file/d/1kKBDUcC9nI1gsm9tcv3BJkH-oHuuxRrF/view

Concursul se va desfășura în trei etape, pe baza tematicii de concurs care se regăsește în anexa 1.
ETAPA PE ȘCOALĂ se organizează de către fiecare școală în perioada 5-17 februarie 2024.
Subiectele vor fi alcătuite după modelul ediției anterioare, care se regăsește în anexa 2.
Fiecare profesor poate califica 5 elevi, indiferent de nivel (clasa a V-a, a VI-a, a VII-a), cu condiția
obținerii mediei 8,50 la faza pe școală. Dacă un profesor are ore la mai multe școli, poate califica,
cu media 8,50, câte 5 elevi, în ordinea descrescătoare a mediilor, indiferent de nivel, de la fiecare
școală unde predă.
Profesorii îndrumători vor alcătui și trimite pe adresa concursului iorgaolimp5.7@gmail.com o
listă cu elevii calificați la faza județeană până la data de 01.03.2024.
Fiecare listă va fi alcătuită după modelul de mai jos, completat cu majuscule și cu diacritice:
1) NR. CRT.
2) NUME ȘI PRENUME ELEV,
3) MEDIA OBȚINUTĂ DE ELEV,
4) CLASA, ȘCOALA/ LICEUL (denumirea întreagă a școlii, fără prescurtări),
5) ADRESA ȘCOLII/LICEULUI (DUPĂ CAZ, SAT, COMUNĂ, JUDEȚ, SECTOR),
6) PROFESOR ÎNDRUMĂTOR (NUME ȘI PRENUME, ȘCOALA UNDE PREDĂ,
TELEFON, ADRESĂ DE E-MAIL)
ETAPA JUDEȚEANĂ:
Se desfășoară în data de 23 martie 2024, între orele 10,00-11:30, în organizarea filialelor SSIR.
Comisia centrală va trimite varianta de subiect pe adresa de email a concursului. Aceasta poate fi
accesată, pentru subiecte, cu 15 minute înainte de începerea concursului, între 09:45 și cel târziu,
10:15.
Lucrările se vor trimite scanate și salvate în format PDF pe adresa concursului în aceeași zi, până
la ora 12,00, cel mai târziu.
Se vor califica la faza următoare toți elevii care au obținut minim 8,50.
Corectura va fi realizată de către profesorii de istorie, membri ai filialelor SSIR., iar rezultatele vor
fi comunicate pe adresa concursului până la data de 7 aprilie.
ETAPA NAȚIONALĂ
Se va desfășura în data de 20 aprilie 2024, între orele 10:00-11:30. Data poate suferi modificări în
funcție de calendarul ME.
Vor participa elevii calificați cu media 8,50, indiferent de nivel/clasă.

Subiectele vor fi realizate de Comisia de organizare. Subiectele vor fi trimise în aceleași condiții
ca la faza județeană.
Lucrările vor fi scanate, salvate ca PDF -uri și trimise pe adresa concursului, cel mai târziu până
la ora 12:00. Lucrările vor fi corectate de către comisia națională, iar comunicarea rezultatelor se
va face până la data de 12 mai.
În urma corecturii, se vor acorda Premiile I, II, III și mențiune, în funcție de media descrescătoare,
pentru fiecare nivel/clasă. De asemenea, vor putea fi acordate, după caz, premii speciale, pentru
un subiect anume, stabilit de comisie. Se va acorda și Marele trofeu, unul singur, indiferent de
nivel/clasă, elevului cu cea mai reușită lucrare, chiar dacă mai mulți elevi/lucrări au obținut același
punctaj.
Profesorii îndrumători vor primi diplome, la fel și cei cu elevi premianți
Indiferent de fază, diplomele și adeverințele pentru profesorii îndrumători și pentru elevii
premianți se vor trimite pe adresa fiecărei filiale a SSIR, care, apoi, le va distribui celor în cauză.
Nu se admit contestații, indiferent de motiv (inclusiv lipsă dispozitiv, lipsă conexiune internet)
pentru nicio fază a concursului.

Anexa 1

Programa de concurs:

CLASA A V-A
Etapa pe școală – temele 1 și 2
1. Inventarea scrierii – de la pictograme la alfabet
 Epopeea lui Ghilgameş
 Codul lui Hammurabi
2. Popoare şi civilizaţii pe harta Orientului Antic
 Chinezii

Etapa județeană – temele 1, 2 și 3

3. Polis-ul grec – organizare şi colonizare; Atena şi Sparta
 Războaiele grecilor: războaiele medice, războiul peloponesiac
 Bătălia de la Maraton

 Alexandru Macedon şi sinteza elenistică
 Acropola ateniană
Etapa națională – temele 1, 2, 3 și 4
4. Statul roman: războaie şi expansiune teritorială; decăderea
 Colosseum şi gladiatorii
 Romanizarea
 Burebista şi Decebal; războaiele daco-romane

CLASA A VI-A
Etapa pe școală – temele 1 și 2
1. Marile descoperiri ale europenilor: drumuri şi teritorii; consecinţe asupra vieţii oamenilor
 Cristofor Columb şi Fernando Magellan
2. Renaşterea: geneza spiritului modern, umanismul
 Leonardo da Vinci şi Michelangelo Buonarotti
 William Shakespeare
Etapa județeană – temele 1, 2 și 3

3. Reforma. Contrareforma.
 Inchiziţia
 Martin Luther
 Henric al VIII-lea
Etapa națională – temele 1, 2, 3 și 4
4. Absolutismul de la Atlantic la Munţii Urali
 Soliman Magnificul
 Ludovic al XIV-lea şi Palatul de la Versailles
 Petru cel Mare

CLASA A VII-A
Etapa pe școală – temele 1 și 2
1. Lumea la sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea

 Revoluţia industrială şi războiul. Noul armament şi victimele lui
 Viaţa în tranşee şi frontul de acasă
 România şi Primul Război Mondial
 Tratatele de pace. Noua hartă a Europei

2. Perioada interbelică: o lume în schimbare
Cetăţean şi stat în democraţie şi în totalitarism
 Modelul democratic – SUA
 Comunismul şi Nazismul

Etapa județeană – temele 1, 2 și 3

3. Lumea în război
 Noile mijloace de distrugere a oamenilor
 Viaţa pe front şi în frontul de acasă
 Holocaustul

Etapa națională – temele 1, 2, 3 și 4
4. Lumea postbelică
 Reconstrucţie şi modele ale dezvoltării economice. Viaţa cotidiană – de la dramele
războiului la prosperitate
 Declaraţia Universală a Drepturilor Omului

Anexa 2
Model de subiect și barem de evaluare

OLIMPIADA MICILOR ISTORICI – NICOLAE IORGA

Etapa județeană, Clasa a V-a

I. Citiți cu atenție textul de mai jos și răspundeți la următoarele cerințe: 15 p.

,,Granicos, Issos, Arbeles… au confirmat superioritatea falangelor macedonene în confruntarea cu
uriașele armate persane. Au consfințit geniul militar al lui Alexandru. Granicos i-a asigurat

dominația în Ionia și Asia Mică. Issos l-a făcut stăpân pe Siria, Fenicia și Egipt … în mijlocul
ultimelor rămășițe ale armatei sale, își are tabăra Darius III, Regele Regilor. Câteva plutoane de
arcași din garda sa Nemuritorii, continuau să vegheze în jurul cortului regal.” (Benoist-Mechin,
Alexandru cel Mare sau Visul depășit).

1. Identificați în text un corp de elită aparținând armatei lui Alexandru, respectiv Darius III și
descrieți-l pe cel al lui Alexandru cel Mare. 9 p.
2. Precizați cum pune stăpânire Alexandru peste un stat african și numele acestuia. 2 p
3. Numiți din text conducătorul care era regele Macedoniei, supranumele acestuia, numele
autorului care-l prezintă pe Alexandru și tipul de stat pe care-l conducea în Europa. 4 p.
II. Completați următorul text lacunar cu termenii istorici adecvați din listă: Albastru, mei,
grâu, mileniul V î.Hr., Cai Lun, Qin, Lao Tze, mileniul III î.Hr, Galben, bancnote din
hârtie: 18 p
Chinezii sunt un popor antic din Orientul Îndepărtat care și-au întemeiat primele așezări în
………….. de-a lungul fluviului………………… Ei practicau o agricultură eficientă
cultivând…………… … și apoi orez. Împăratul ……………… a unificat regatele chinezești în
secolul al III-lea î. Hr. Pe timpul dinastiei Han, mătasea era folosită alături de monede și
………………pentru a plăti lefurile soldaților. Inventarea hârtiei la sfârșitul mileniului I î.Hr. îi
este atribuită lui ………………, un consilier imperial chinez.
III. Alcătuiți enunțuri simple, dar corecte din punct de vedere istoric cu următorii termeni:
Humbaba, Șamaș, Piatra de la Rosetta. 9 p.
IV. Pornind de la harta de mai jos, răspundeți următoarelor cerințe: 28 p
1. Numiți cele două polis-uri principale din lumea greacă. 2 p.
2. Realizați o comparație între regimurile politice ale celor două polisuri menționate. 8 p
3. Identificați pe hartă bătălia în care grecii sunt învinși de perși și conducătorii celor două
armate. 6 p.
4. Precizați polis-ul grec care a întemeiat colonia Tomis și calitatea acestuia față de colonie. 4 p.
5. Descrieți războiul purtat între cele două polis-uri și echipamentul unui hoplit. 8 p.

V. Descrieți Acropola ateniană, având în vedere: 20 p
1. Numiți porticul de la intrarea cu coloane. 3 p.
2. Numiți cel mai impunător templu grecesc, arhitectul care l-a construit și o caracteristică a acestuia.
9 p.
3. Numiți templul ridicat în locul unde grecii credeau că Atena a sădit măslinul și a unei componente
arhitectonice celebre a acestuia. 6 p.
4. Numiți monumentul, vizibil de pe mare, construit din scuturile de bronz ale perșilor. 2p.

BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE

Clasa a V-a

SUBIECTUL I. 15 p:
1. câte 3 puncte pentru identificarea corpului de elită aparținând armatei lui Alexandru, respectiv
lui Darius III: Falanga macedoneană; Nemuritorii – arcași (3p x 2 = 6p);
3 puncte pentru descrierea falangei macedonene.
2. 1 punct pentru precizarea bătăliei: Issos;
2 puncte pentru numele statului african: Egipt.
3. 1 punct pentru numirea din text a conducătorului care era regele Macedoniei: Alexandru;
2 puncte pentru precizarea tipului de stat condus de el: regat.
SUBIECTUL AL II- LEA 18 p:
câte 2 puncte pentru completarea textului lacunar cu următorii 6 termeni istorici adecvați din
listă: mileniul III î.Hr., Galben, mei, Qin, grâu, Cai Lun. (3p x 6 = 18 p)
SUBIECTUL AL III- LEA 9 p:
câte 3 puncte pentru fiecare enunț corect din punct de vedere istoric: (3p x 3 = 9 p)
SUBIECTUL AL IV- LEA 28 p:
1. câte 1 punct pentru numirea celor două polis-uri principale din lumea greacă: Sparta, Atena.
(1p x 2 = 2 p)
2. câte 2 puncte pentru compararea a câte patru elemente sociale și/sau politice și/sau culturale
ale regimurilor polis-urilor menționate. (2p x 4 = 8 p)
3. 2 puncte pentru identificarea pe hartă a bătăliei în care grecii sunt învinși de perși:
Termopile/Thermopylae.
câte 2 puncte pentru numirea conducătorilor armatei grecești și persane: Leonidas, Xerxes.
(2p x 2 = 4 p)
4. 2 puncte pentru precizarea metropolei grecești care a întemeiat colonia Tomis: Milet / Miletus.
2 puncte pentru precizarea calității polis-ului întemeietor: metropolă.
5. 2 puncte pentru precizarea războiului dintre cele două polis-uri: Războiul peloponesiac.
3 puncte pentru descrierea Războiului peloponesiac.
1 punct pentru descrierea parțială a Războiului peloponesiac.
3 puncte pentru descrierea echipamentului militar al unui hoplit.
1 punct pentru descrierea parțială a echipamentului militar al unui hoplit.
SUBIECTUL AL V- LEA 20 p:
1. 3 puncte pentru numirea porticului de la intrarea cu coloane: Propilee.
2. câte 3 puncte pentru numirea templului grecesc: Partenonul/ Templul Atenei Partenos
(Fecioara),
câte 3 puncte pentru numirea arhitectului care l-a construit: Ictinos sau Calicrates
câte 3 puncte pentru menționarea unei caracteristici a templului:
– construit prin îmbinarea stilurilor doric și ionic;
– adăpostea tezaurul statului atenian și o statuie a zeiței Atena;

– avea un basorelief dăltuit de Fidias în marmură, reprezentând defilarea atenienilor
în onoarea zeiței Atena.
3. câte 3 puncte pentru numirea templului ridicat: Erechteion
câte 3 puncte pentru numirea unei componente arhitectonice celebre a acestuia: Cariatidele;
4. câte 2 puncte pentru numirea monumentului vizibil de pe mare: Statuia Atenei Promahos
(Luptătoare în primele rânduri).
Notă: NU SE ACORDĂ PUNCTAJ INTERMEDIAR ! Timp de lucru, 90 de minute. Se acordă
10 puncte din oficiu. Total 100 de puncte.

OLIMPIADA MICILOR ISTORICI – „NICOLAE IORGA“

Etapa județeană, 25 februarie 2023

Clasa a VI-a

I. Citiți cu atenție textele de mai jos și răspundeți la următoarele cerințe:12 p
A ,,Articolul XXXVII. Majestatea Sa regală are putere suverană în acest regat al Angliei …
Episcopul Romei nu are jurisdicție în regatul Angliei.“ (Profesiunea de credință a Bisericii
anglicane).
B „Reformatorii erau dornici să dezvolte o teologie care să fie în acord total cu Noul Testament,
fiind convinşi că această teologie nu va deveni niciodată o realitate atât timp cât Biserica va fi
autoritatea finală în locul Bibliei. Mulţi protestanţi uită că mişcarea protestantă a stimulat, în
parte ca o reacţie pentru a stăvili înaintarea protestantismului, o mişcare de reformă în cadrul
Bisericii Romano-Catolice…“
(https://www.monergism.ro/index.php/istoria-bisericii/reforma-protestanta/)
1. Numiți primul rege care a avut puterea suverană în Anglia și titlul episcopului Romei
care a pierdut jurisdicția asupra Angliei………………………………………………………………….2 p.
2. Selectați din sursa B un element de teologie specific protestanților………………………. 1 p.
3. Precizați câte o consecință militară a Reformei în două spații istorice din Europa
Occidentală. 4 p.
4. Denumiți mișcarea de reformă apărută în cadrul Bisericii Romano-Catolice și precizați
pe baza textului cauza apariției ei…………………………………. 2 p.
5. Numiți o religie protestantă, alta decât cea la care se referă sursele date……………….1 p
6. Menționați o asemănare între reforma religioasă a lui Martin Luther și cea a lui Jean
Calvin. 1 p
7. Menționați o caracteristică în plan cultural a instituției prin care se manifestă
Contrareforma. 1 p
II. Operele și personalitățile care le-au creat s-au amestecat în coloanele A și B.

Realizați corespondența corectă folosindu-vă de numerele și literele din coloanele A și B
18p
A B
1. Niccolo Machiavelli a) Rafael Sanzio
2. Anton von Werner b) D. de Volterra
3. Michelangelo Buonarroti c) „Întoarcerea ambasadorilor“
4. Lorenzo II de Medici d) „Papa și Inchizitorul“
5. Jean-Paul Laurens e) „Santi di Tito“
6. Vittorio Carpacio f) „Martin Luther adresându-se Dietei de la Worms“.
7. Ettore Ferrari g) „Procesul lui Giordano Bruno“.
8. Parra F. h) „Harmonia Macrocosmica.“
9. Cellarius A. i) „Galilei Galilei își prezintă ideile la Universitatea din
Padova“.
III. Elaborați, în minimum o jumătate de pagină, o fișă a unui conchistator având în
vedere: 16 p
1. Numele lui și țara de unde provenea.
2. Teritoriul cucerit și statul care-l cuprinde astăzi.
3. Conducătorul teritoriului cucerit.
4. Trei produse aflate din abundență în teritoriul cucerit.
IV. Alcătuiți câte un enunț istoric corect cu fiecare din următorii termeni, fără a-i defini:
perspectivă, Harta Lumii, Henric al V-lea, Paloș, Planiglob, Milionul, excomunicat. 14 p.
V. Pornind de la harta de mai jos, urmăriți călătoriile trasate cu mov, verde punctat și mov
punctat precizând: 30 p
1. Navigatorul care a întreprins-o.
2. Țara de unde a plecat.
3. Spațiul geografic străbătut.
4. Descoperirea geografică făcută.
5. Plasarea pe o axă cronologică a acelor descoperiri.

Notă: Toate subiectele sunt obligatorii.
Timpul de lucru este de 90 de minute. Se acordă 10 puncte din oficiu. Total 100 de puncte

BAREM DE EVALUARE ȘI NOTARE

CLASA A VI-A

SUBIECTUL I. 12 p
1. 1 punct pentru numirea primului rege care a avut puterea suverană în Anglia: Henric VIII.
1 puncte pentru numirea episcopului Romei care a pierdut jurisdicția asupra Angliei: papa.
2. 1 punct pentru selectarea citatului „să fie în acord total cu Noul Testament“
3. câte 1 punct pentru precizarea unei consecințe militare a Reformei: (1p X 2 = 2 p)
Războiul țărănesc german, războaiele religioase din Franța.
câte 1 punct pentru precizarea unui spațiu istoric din Europa Occidentală: (1p X 2 = 2 p)
Germania, Franța.
4. 1 punct pentru denumirea mișcării de reformă apărută în cadrul Bisericii Catolice:
Contrareforma.
1 punct pentru cauza apariției ei: „pentru a stăvili înaintarea protestantismului.“
5. 1 punct pentru o altă religie protestantă: luterană/luteranismul, calvină/calvinismul.
6. 1 punct pentru o asemănare: religii protestante.
7. 1 punct pentru orice caracteristică în plan cultural a instituției prin care se manifestă
Contrareforma:
Înființarea de școli (seminarii) pentru educarea preoților.
SUBIECTUL AL II- LEA 18 p
câte 2 puncte pentru fiecare corespondență corectă: 1e, 2f, 3b, 4a, 5d, 6c, 7g, 8i, 9h. ( 2p x 9 =
18p)
SUBIECTUL AL III- LEA 16 p
1. câte 2 puncte pentru numele conchistatorului și țara de unde provenea: Hernan Cortes,
Spania (2p x 2 = 4p)
2. câte 2 puncte pentru teritoriul cucerit și statul care-l cuprinde astăzi: (2p x 2 = 4p)
statul aztecilor, Mexic.
3. 2 puncte pentru conducătorul teritoriului cucerit: Montezuma.
4. câte 2 puncte pentru oricare trei mărfuri găsite din abundență în teritoriul cucerit: (2p x 3 =
6p) aur, pietre scumpe, țesături colorate, piei de animale, legume sau fructe.
SUBIECTUL AL IV- LEA 14 p
câte 2 puncte pentru folosirea într-un enunt istoric adevărat a celor șapte termeni dați, fără a-i
defini (2p x 7 = 14p)
SUBIECTUL AL V- LEA 30 p
1. câte 2 puncte pentru numirea navigatorului care a întreprins fiecare din cele trei călătorii:
mov, Jacquies Cartier; verde punctat, John Cabot; mov punctat, Pedro Cabral (2p x 3 =
6p)
2. câte 2 puncte pentru numirea Țării de unde a plecat navigatorul menționat anterior în fiecare
din cele trei călătorii: Franța, Anglia, Portugalia. (2p x 3 = 6p)

3. câte 2 puncte pentru precizarea spațiul geografic străbătut în fiecare din cele trei călătorii. (2p
x 3 = 6p)
4. câte 2 puncte pentru menționarea descoperirii geografice făcute în urma fiecăreia din cele trei
călătorii: Canada, nord-estul Americii/ Canada, Brazilia. (2p x 3 = 6p)
5. câte 2 puncte pentru plasarea pe o axă cronologică a descoperirilor geografice menționate:
John Cabot, Pedro Cabral, Jacquies Cartier. (2p x 3 = 6p)
NOTĂ: NU SE ACORDĂ PUNCTAJ INTERMEDIAR ! Toate subiectele sunt obligatorii.
Timpul de lucru este de 90 de minute. Se acordă 10 puncte din oficu. Total 100 de puncte.

OLIMPIADA MICILOR ISTORICI – NICOLAE IORGA

Etapa pe județeană, 25 februarie 2023

Clasa a VII-a

I. Citiți cu atenție textele de mai jos și răspundeți la următoarele cerințe: 30 puncte
A. ,,Mâncați de frig, de paraziți, prost hrăniți, înfruntând în fiecare zi moartea și nebunia, oamenii
trebuie să reziste în ciuda bombardamentelor artileriei și atacurilor dușmanului. Imediat ce trec de

parapetul care protejează tranșeea pentru a porni la asaltul liniilor dușmane, soldații pătrund într-
un infern în care domnesc mitraliera, tunul…, grenada și gazul asfixiant. Astfel, ofensivele sfârșesc

în general în hecatombe, și aceasta pentru o bucată de teritoriu de câțiva kilometri, adesea pierdut
din nou după câteva zile sau după câteva ore, în timpul contraatacului inamic“. (S. Berstein, P.
Milza, Istoria Europei).
B. ,,De luni de zile luptam cu îndârjire pentru apărarea colțului de țară care mai rămăsese liber.
Rândurile noastre se răreau, mulți căzând secerați de proiectilele dușmane și de boli. Uitasem ce
înseamnă un adăpost cald și o masa omenească, iar despre cei dragi, rămași sub ocupația
dușmanului, de mult nu mai știam nimic. … Niciodată nu ne-a trecut însă prin minte că am fi putut
fi însă definitiv învinși. … Credeam în victorie. O așteptam cu îndârjire. Ne pregăteam pentru ea.
Eram doar la noi acasă, ne luptam pentru casa noastră, a străbunilor și urmașilor“. (Scrisoarea unui
ofițer român, iarna anilor 1916/1917).
C. ,,Războiul ne-a stricat. Nu mai suntem buni de nimic […] Nu mai suntem tineri. Nu mai vrem
sa cucerim lumea. Suntem niște fugari. Fugim de noi înșine. De viața noastră. Am avut 18 ani, am
început să îndrăgim lumea și viața – și a trebuit să tragem cu pușca în ele. Primul obuz care a
explodat ne-a lovit drept în inimă. Suntem izolați de activitate, de năzuințe, de progres. Nu mai
credem în ele…“ (Erich Maria Remarque, Pe frontul de vest nimic nou).
1. Identificați în sursa A două arme noi și una mai veche utilizate în Primul Război
Mondial. 6 p
2. Transcrieți din textul B fraza care vorbește despre un război de poziții………………..2 p
3. Precizați două neajunsuri specifice războiului din tranșee întâlnite atât în sursa A, cât și
în sursa B și încă unul trăit de soldați, prezent doar într-una din surse…………………….8 p
4. Explicați termenul istoric tranșee………………………………………………………………………..2 p

5. Indicați secolul și deceniul de când datează Scrisoarea unui ofițer român…………….. 4 p
6. Formulați un punct de vedere despre perspectivele diferite ale celor doi combatanți din
Primul Război Mondial, așa cum reies ele din sursele B și C. ………………………………….3 p
7. Prezentați o deosebire între suferințele implicate de viața de pe frontul de acasă din cele
două războaie mondiale……………………………………………………………………………………… 5 p
II. Precizați evoluția alianțelor politico-militare Antanta și Puterile Centrale urmărind
harta Europei de mai jos: 12 puncte
1. Numiți două state din Puterilor Centrale care au intrat în război în anul 1914……..4 p
2. Numiți trei state din Antanta care au intrat în război în anul 1914……………………….4 p
3. Numiți două state care s-au declarat neutre în anul 1914……………………………………..4 p

III. Alcătuiți un interviu de aproximativ o pagină luat unui supraviețuitor al Holocaustului
din Germania nazistă, pe baza următorului plan de idei: 25 puncte
1. Precizarea numelui, etniei și țări de origine a cetățeanului intervievat…………………….3 p
2. Prezentarea unei acțiuni politice care a declanșat persecuțiile din Germania (dată, loc, mijloace
utilizate). 6 p
3. Argumentarea, printr-un fapt istoric relevant, dacă pot fi justificate cauzele holocaustului 6 p
4. Precizarea poziției cetățenilor obișnuiți față de comportamentul antievreiesc al epocii…….5 p
5. Formularea unui punct de vedere referitor la necesitatea comemorării Holocaustului și
susținerea acestuia printr-un argument istoric………….5 p
IV. Notați următoarele enunțuri istorice adevărate cu A și pe cele neadevărate cu F:9 p
1. Rachetele de croazieră V2 au fost folosite prima data de Germania nazistă………………..1 p
2. Pentru atacurile kamikaze japonezii foloseau celebrul avion Mitsubishi A6M Zero……..1 p
3. Construirea Empire State este o dovadă a implicării statului în economie…………………1 p
4. Criza din „Joia Neagră“ a dus la prăbușirea stocului de produse ……………………………..1 p

5. Șocul de la bursă a determinat crearea de noi locuri de muncă …………………………….. 1 p
6. Cele mai reprezentative state democratice din perioada interbelică au fost SUA, Germania și
Franța…. 1 p
7. Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste a fost primul stat totalitar din Europa ………….1 p
8. În Italia, totalitarismul s-a manifestat sub forma regimului nazist ……………………………..1 p
9. Președintele W. Wilson a propus implicarea SUA în politica europeană și mondială la sfârșitul
Primului Război Mondial …………………….1 p
V. Alcătuiți câte un enunț cu fiecare din următorii termeni, fără a-i defini: colonie,
pachebot, cenzură, portavion, Grăsanul, izolaționism, proprietate colectivă…….14 puncte

BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE

Clasa a VII-a

SUBIECTUL I 30 p
1. câte 2 puncte pentru identificarea în sursa A a unei arme noi utilizată în primul război mondial:
(2p X 2 = 4 p)
grenada, mitraliera, gazul asfixiant;.
2 puncte pentru identificarea în sursa A a unei arme mai vechi utilizată în primul război
mondial:
Tunul.
2. 2 puncte pentru transcrierea din textul B a informației despre războiul de poziții.
„De luni de zile luptam cu îndârjire…“ / „Uitasem ce înseamnă un adăpost cald și o masa
omenească.“
3. câte 3 puncte pentru precizarea a două neajunsuri specifice războiului din tranșee prezente atât
în sursa A, cât și în sursa B; (3p X 2 = 6 p)
prost hrăniți / „Uitasem ce înseamnă … o masa omenească…“;
„Mâncați … de paraziți…“ / „secerați … de boli“.
2 puncte pentru precizarea unui neajuns menționat doar într-o sursă. frig / nebunia.
4. 2 puncte pentru explicarea termenului istoric tranșee.
5. câte 2 puncte pentru indicarea secolului și deceniului pentru Scrisoarea unui ofițer român (2p
X 2 = 4 p).
Secolul XX; deceniul al II-lea.
6. 3 puncte pentru formularea un punct de vedere despre perspectivele diferite asupra războiului
întâlnite în sursele B și C scrise de doi combatanți din primul război mondial.
7. 2 puncte pentru numirea unei deosebiri între suferințele implicate de viața de pe frontul de acasă
din primul și al doilea război mondial: bombardamentele în spatele frontului asupra populației
civile.
3 puncte pentru prezentarea deosebirii menționate.
SUBIECTUL AL II- LEA 12 p
1. câte 2 puncte pentru numirea a două state din Puterilor Centrale care au intrat în război în
anul 1914:
Austro-Ungaria; Germania.
(2p X 2 = 4 p)

2. câte 2 puncte pentru numirea a oricare două state din Antanta care au intrat în război în anul
1914:(2pX2 = 4 p)
Franța; Anglia / Rusia.
3. 2 puncte pentru numirea a două state care s-au declarat neutre în anul 1914:
(2p X 2 = 4 p)
Italia; România.
SUBIECTUL AL III- LEA 25 p
1. câte 1 punct pentru precizarea numelui, etniei, țării de origine a cetățeanului intervievat.
(1p X 3 = 3 p)
2. 1 punct pentru precizarea unei acțiuni politice care a declanșat persecuțiile din Germania;
1 punct pentru menționarea datei acțiunii politice;
2 punct pentru menționarea locului unde s-a produs acțiunea politică;
2 puncte pentru menționarea a două mijloace utilizate.
3. 1 punct pentru menționarea unui un fapt istoric relevant;
2 puncte pentru menționarea unei cauze a holocaustului;
3 puncte pentru oricare argumentare corectă a nejustificării cauzelor holocaustului.
4. 2 puncte pentru menționarea oricărui tip de comportament antievreiesc în epocă;
3 puncte pentru precizarea poziției cetățenilor obișnuiți față de comportamentul antievreiesc
menționat.
5. 3 puncte pentru formularea unui punct de vedere referitor la necesitatea comemorării
Holocaustului;
2 puncte pentru susținerea acestuia printr-un argument istoric.
SUBIECTUL AL IV- LEA 9 p
câte 1 punct pentru fiecare din răspunsurile 1.F; 2.F; 3.A; 4.F; 5.F; 6.F.; 7.A; 8.F; 9.A.
(1p X 9 = 9 p)
SUBIECTUL AL V- LEA 14 p
câte 2 puncte pentru enunț istoric corect ………………………………………(2p X 7 = 14 p)
NOTĂ. Nu se acordă punctaj intermediar. Timp de lucru 90 de minute. Se acordă 10 puncte
din oficiu. Total 100 de puncte.

Categories: Concursuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *