Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a (2022)

Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a (2022)

GHID PROIECT

 

„Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”

Ediția a II-a, 2022

CUPRINS:

 

 

  1. Preambul ………………………………………………………………………………………………………………3
  2. Descriere proiect: scop, obiective, grup țintă, secțiuni ……………………………………………..4
  3. Echipa de proiect, date de contact, parteneri …………………………………………………………..8
  4. Calendarul proiectului și activitățile desfășurate …………………………………………………….8
  5. Secțiune-pilot ……………………………………………………………………………………………………….17
  6. Anexe …………………………………………………………………………………………………………………..18

6.1. Fișa de înscriere …………………………………………………………………………………………………18

6.2. Acord de parteneriat cu instituția de învățământ ………………………………………………..20

6.3. Model acord de parteneriat între Filiala S.Ș.I.R. și colaboratori locali …………………23

 

 

 

 

 

  1. PREAMBUL

 

 

Cuvântul domnului președinte Carol Căpiță

 

  1. DESCRIEREA PROIECTULUI

Concursul Național „Patrimoniul cultural, istoric și natural-Zestrea comunităților locale” a debutat în anul 2021 cu o ediție dedicată patrimoniului local imobil. Au fost înscrise în concurs și evaluate 49 de lucrări pe toate cele patru secțiuni, astfel: secțiunea gimnaziu-21  de lucrări, secțiunea liceu-21 de lucrări, secțiunea studenți-4 lucrări și secțiunea cadre didactice-3 lucrări. Au fost documentate 77 de obiective de patrimoniu sau cu valoare de patrimoniu din 15 județe ale țării, iar la succesul primei ediții a acestui concurs au contribuit 173 de elevi și studenți și 45 de cadre didactice din mediul preuniversitar și universitar. Prodigioasa revistă Magazin Istoric, a oferit atât premianților concursului, cât și tuturor participanților, câte un abonament online pe perioada unui an, facilitând astfel accesul la bogatul tezaur științific celor mai mici participanți, elevi în clasa a VI-a, aflați la prima lor competiție pe teme de istorie, iar celor mai mari asigurându-le astfel o sursă inegalabilă de documentare.

Filialele județene ale S.Ș.I.R, iar pe alocuri și instituțiile de învățământ, au încheiat parteneriate cu colaboratori locali care au atribuții în problematica protejării și promovării patrimoniului și au popularizat proiectul în mass-media, creând o coeziune între mai mulți factori în jurul aceleași idei și efortului comun de a salva străjerii tăcuți ai trecutului-bunurile patrimoniale imobile. Enumerăm aici colaboratorii filialelor S.Ș.I.R. de la nivelul județelor participante, sperând să nu fi omis pe cineva: Primăria Comunei Dâmbovicioara, Argeș; Primăria Municipiului Câmpulung Muscel, Argeș; Primăria Comunei Lerești, Argeș; Primăria Orașului Murfatlar, Constanța; Primăria Municipiului Constanța; Primăria Comunei Chichiș, Covasna; Primăria Comunei Bălești, Gorj; Primăria Comunei Lelești, Gorj; Primăria Comunei Baia de Fier, Gorj; Primăria Orașului Buftea, Ilfov; Primăria Orașului Salcea, Suceava; Primăria Comunei Tătărăștii de Sus, Teleorman; Primăria Comunei Orbeasca, Teleorman; Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, Covasna; Primăria Municipiului Târgoviște, Dâmbovița; Primăria Municipiului Iași; Consiliul Județean Iași; Primăria Municipiului Lugoj, Timiș; Primăria Municipiului Buzău; Biblioteca Județeană „Alexandru D. Xenopol” Arad, Biblioteca Municipală ”Ion Barbu” Câmpulung Muscel, Argeș; Biblioteca Judeţeană „Ion Heliade Rădulescu” Târgoviște, Dâmboviţa; Biblioteca Județeană ”I.G. Bibicescu” Mehedinți; Parohia Comunei Lelești, Gorj; Parohia Ortodoxă din Lugoj, Timiș; Complexul Muzeal Arad, Complexul Național Muzeal ”Curtea Domnească” Târgoviște; Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța; Muzeul Spiritualițății Românești Covasna; Muzeul Județean Gorj ”Alexandru Ștefulescu”; Căminul Cultural din Baia de Fier, Gorj; Muzeul Județean Teleorman; Muzeul Regiunii Porților de Fier Dobreta-Turnu Severin; Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică din Lugoj; Muzeul Județean Buzău; Direcția Județeană pentru Cultură Brăila; Direcția Județeană pentru Cultură Buzău; Direcția Județeană pentru Cultură Constanța; Direcția Județeană pentru Cultură Dâmbovița; Direcția Județeană pentru Cultură Gorj; Direcția Județeană pentru Cultură Iași; Direcția Județeană pentru Cultură Ilfov; Direcția Județeană pentru Cultură Mehedinți; Direcția Județeană pentru Cultură Teleorman; Direcția Județeană pentru Cultură Vâlcea; Asociația social-cultural-educativă Kre@tivIS Iași; Asociaţia ACTUM Iași; Asociația pentru Dezvoltare, Transparență și Participare Publică “CIVICA” Iași; SC Mihul SRL Iași; SC Arc Design SRL Iași; SC REDEMPTION EXPERT SRL București;  ONG Animus Libri Timiș;  Trustul de Presă SC Discover Dobrogea SRL, realitateadeconstanta.net, cugetliber.ro, tomisnews.ro, focuspress.ro, citypressconstanta.ro, scânteiaonline.ro, mangalianews.ro, constanteanul.com, ziuaconstanța.ro, ct100.ro, ziarulamprenta.ro, Constanța; Centrul de Presa din Arad, arq.ro, bibliotecaarad.ro, ziardearad.ro, aradreporter.ro, actualitati-arad.ro, glsa.ro, Arad; Muscel TV, Clar TV, evenimentulmuscelean.ro, argespress.ro, Argeș; mesageruldecovasna.ro; cronica-gaestiului.ro, vorbepesleau.ro, canva.com, Dâmbovița; verticalonline.ro, universulolteniei.ro, gorjeanul.ro, Gorj; redesteptarea.ro, lugojexpres, tol.ro, uvt.ro/blog, Timiș; ziarulevenimentul.ro, Infinity TV, Iași; ziarul-mara.ro, Teleorman (am trecut denumirea online a lor pt ca mi-a fost mai ușor să o identific pe internet, dar voi reveni asupra ei); Revista Rădăcini, Baia de Fier, Gorj; Revista Glare, Iași; Revista Școala Gorjeană.Cea de a doua ediție a concursului „Patrimoniul cultural, istoric și natural-Zestrea comunităților locale” este dedicată patrimoniului mobil. Potrivit legislației aferente, patrimoniul cultural naţional mobil este alcătuit din „bunuri cu valoare deosebită sau excepţională, istorică, arheologică, documentară, etnografică, artistică, ştiinţifică şi tehnică, literară, cinematografică, numismatică, filatelică, heraldică, bibliofilă, cartografică şi epigrafică, reprezentând mărturii materiale ale evoluţiei mediului natural şi ale relaţiilor omului cu acesta, ale potenţialului creator uman şi ale contribuţiei româneşti la civilizaţia universală.”

Pentru cea de a doua ediție a concursului, din bogăția domeniilor creației umane, au fost alese trei secțiuni: artefactele arheologice, fotografia „de epocă” și patrimoniul documentar.

Cele mai fascinante momente ale istoriei sunt descoperirile arheologice. Povestea unui artefact a fost prima noastră întâlnire cu istoria. Cu siguranță că mulți dintre noi au visat să devină arheologi după prima lecție de istorie. Povestea fiecărui artefact începe așadar de aici, de la curiozitatea noastră despre mărturiile trecutului pe care pământul le conservă cu generozitate. Este o poveste a unei lumi mai puțin cunoscute, dar extraordinar de importantă. Fiecare fragment de ceramică aflat în adâncurile pământului sau obiecte de podoabă sau de paradă, unele de o frumusețe unică, sunt verigi științifice care reconstituie viața comunităților din timpuri imemoriale. Multe dintre artefacte au fost descoperite întâmplător, în timpul executării unor lucrări agricole sau a unor construcții, în întunecimea peșterilor sau a carierelor de piatră, altele au avut un destin de-a dreptul detectivistic,  toate însă au o poveste fabuloasă care trebuie strânsă între coperțile istoriei și transmisă nealterată generațiilor viitoare.

Fotografia istorică, sau cum generic o denumim „de epocă”, ne întoarce în timp, este o reflectare a trecutului, a identității noastre. Cu aparatul foto au fost surprinse cadre mergând de la primele albume de familie până la problematica socială, de la edificii publice sau private în diferite stiluri arhitecturale la mica industrie sau platforme industriale, de la primele imagini ale tehnicii militare la cadre din conflictele militare locale, regionale sau mondiale, de la consecințele poluării mediului la efectele calamităților naturale, de la diferite stări umane ce surprind emoția, bucuria, tristețea, disperarea, la miracolele sau capriciile naturii. O fotografie a inspirat poeți, scriitori, cineaști, legiuitori, a deschis istoricilor calea spre noi teme de cercetare.  Prin valoarea istorică și vechimea lor, unele fotografii sunt bunuri de patrimoniu. Din păcate, în trecut nu a existat o preocupare cu privire la educația pentru patrimoniul fotografic, astfel că multe imagini ale trecutului nu s-au păstrat pentru că nu s-a cunoscut însemnătatea lor. Prin această secțiune încercăm să trezim interesul pentru acest domeniu al conservării patrimoniale și foarte util cercetării istorice. Fiecare participant la această secțiune poate deveni un documentarist al unei anumite secvențe sociale manifestată în comunitatea locală într-un anumit timp istoric, mai îndepărtat sau ca parte a istoriei recente, și de ce nu, un colecționar.

Patrimoniul documentar este foarte vast. Apariția comunităților umane, dezvoltarea și apartenența lor la sisteme urbane sau rurale au fost influențate de condițiile geografice, istorice, culturale, militare, economice.  Etimologia denumirii lor surprinde un aspect, „o poreclă” care definește una din bogățiile naturale sau hidrografice,  sau este influențată de amplasarea de-a lungul unor axe comerciale sau de transhumanță, sau este legată de înfățișarea fizică sau un anumit timp de comportament al locuitorilor, sau de a anumite ocupații pe care aceștia le-au practicat în trecut sau de intensitatea contactelor cu migratorii, sau poartă numele unor personalități locale. Fiecare echipă, în investigația sa, poate pleca de la orice tip de document care o va ajuta să rescrie o pagină din istoria comunității sale. Tu, dragă participantule la concurs, poți face cunoscut primul document de atestare documentară al comunității tale, înlesnind astfel accesul la cunoașterea culturală și științifică. Tu ești cel care poate preciza că apariția unei comunități rurale sau urbane nu-i totuna cu atestarea sa documentară, că timpul dintre cele două episoade ține de evoluția și însemnătatea istorică pe care o cunoaște așezarea respectivă la un moment dat sau destinul hotărât de stăpânitorul său din epocile precedente, de o multitudine de factori geo-politici, economici și sociali, de atenția cancelariilor domnești, cronicarilor sau călătorilor. Nu-i așa că devine provocator să te apleci asupra primului document cunoscut care atestă localitatea ta? Sau asupra unui document autentic pe care îl poți găsi în cutia cu valori a familiei, de exemplu brevetul militar al străbunicului tău, combatant în Primul Război Mondial, sau în arhivele bibliotecii, de exemplu actul de înființare a ei? Te-ai întrebat vreodată cât de importante sunt astfel de documente, în ce stare sunt ele, cum și unde trebuie păstrate? Viața comunității o poți completa cu alte documente pe care le poți afla în colecții tradiționale sau digitale. Cu un pic de pasiune pentru cercetare și un pic de talent literar, poți crea o incursiune  istorică în lunga existență a comunității tale.

Prin tematica propusă, cea de a doua ediție a concursului își propune să încurajeze investigaţia dirijată și independentă, demersul plecând de la cercetarea surselor istorice sau experiențelor personale, prin cunoașterea directă a istoriei comunităţii căreia îi aparţine fiecare sau de care se simte atașat. Prin explorarea diverselor izvoare istorice, se creează situaţii şi experienţe noi de învăţare. Învățarea prin descoperire stimulează angajarea intelectuală efectivă, dezvoltă capacități cognitive, completează tablouri de cunoștințe dobândite anterior doar la nivel teoretic cu sursa istorică existentă, elimină pseudoinformațiile preexistente și creează idei și concepte noi, fundamentate științific, pe baza unei analize riguroase.

Echipa de lucru formată din doi elevi sau studenți desfășoară o activitate de identificare, observare, documentare și prelucrare a datelor, valorificând astfel potențialul istoric al unei comunități de care sunt legați afectiv. O astfel de cercetare istorică, inedită pentru ei, promovează un mod activ de învăţare, dezvoltă abilitatea de a corobora diverse surse de informare, de a le organiza, prelucra și interpreta. Valorizarea conţinuturilor cercetării se face fie prin redactarea unui text, fie prin realizarea unei prezentări multimedia, care, prin informațiile inedite, vor completa monografia comunității respective.

Pentru că scopul concursului îl constituie eficientizarea activităţii autorităţilor publice locale cu privire la conservarea și promovarea zestrei patrimoniale culturale locale prin încurajarea și susținerea inițiativelor ce vin din partea celor mai tineri membrii ai comunității, portofoliul final va fi prezentat în cadrul unei întâlniri comune a participanților înscriși în concurs cu reprezentanți ai autorităților locale și ai instituțiilor cu preocupări în conservarea și promovarea patrimoniului cultural local. Prezentările power-point ce vor fi realizate în cadrul secțiunii „Memoria fotografică a comunităților locale” pot constitui, prin grija autorităților locale, expoziții tematice permanente sau temporare organizate chiar în interiorul primăriilor, sau expoziții itinerante care pot avea ca spații de expunere muzeele, centrele de conservare și promovare a culturii tradiționale, bibliotecile sau orice altă instituție intersată de conservarea și promovarea patrimoniului cultural local. Scopul și obiectivele concursului vor rămâne aceleași până la epuizarea tuturor edițiilor și pot fi completate cu noi propuneri.

Raportarea, în introducerea lucrării, la patrimoniul local imobil, realizează un liant între toate formele patrimoniului cultural, în unele comunități locale patrimoniul cultural fiind deloc sau insuficient explorat și promovat. Istoria de lângă noi este expresia unei moșteniri a trecutului comunităților locale pe care o vom valorifica pe parcursul edițiilor concursului printr-o multitudine de creații riguroase cu abordări inter-și transdisciplinare și soluții propuse pentru reabilitarea, conservarea și promovarea lor. Aceasta trebuie să reprezinte pentru fiecare dintre noi o datorie civică și o misiune istorică.

SCOPUL PROIECTULUI

 

Scopul acestui proiect îl constituie implicarea profesorilor de istorie, a elevilor și studenților în responsabilizarea autorităților locale privind protejarea, conservarea și promovarea valorilor culturale, naturale și istorice locale, a celor clasate sau neclasate, constituirea unei arhive digitale a bunurilor de patrimoniu sau cu valoare de patrimoniu din comunitatea respectivă și a unei hărți de turism cultural.

OBIECTIVELE PROIECTULUI

 

  • implicarea tinerilor în însușirea terminologiei și a legislației cu privire la patrimoniul local și național;
  • recuperarea memoriei trecutului prin acțiuni de identificare, protejare și promovare a bunurilor cu valoare de patrimoniu;
  • alăturarea profesorilor de istorie și studenților grupului de specialiști în protejarea și conservarea patrimoniului cultural și natural de importanță locală, națională și universală prin activități de investigare a trecutului, folosind inclusiv tehnici de istorie orală;
  • familiarizarea elevilor cu tehnicile de cercetare istorică;
  • dezvoltarea gândirii critice, a pasiunii pentru istorie, artă, folclor și tradiții, frumusețea naturii;
  • creșterea interesului pentru revigorarea meșteșugurilor tradiționale;
  • încurajarea dialogului intercultural;
  • încurajarea gândirii reflexive, a trans- și interdisciplinarității;
  • includerea monumentelor, ansamblurilor arhitecturale, siturilor arheologice, rezervațiilor naturale, festivalurilor interculturale, expozițiilor și târgurilor anuale pe harta și repertoriul turistic al comunității locale;
  • cultivarea spiritului de lucru în echipă;
  • încurajarea implicării tinerilor în activitățile din viața comunităților locale și în protejarea naturii.

GRUPURILE ȚINTĂ

 

  1. A. Elevi din învățământul gimnazial, clasele VI-VIII;
  2. Elevi din învățământul liceal, clasele IX-XII;
  3. Cadre didactice din învățământul preuniversitar;
  4. Studenți (licență, masterat, doctorat, cu sau fără cadru didactic coordonator).

IDENTITATE VIZUALĂ

Pe toate documentele și materialele elaborate în cadrul prezentului proiect se vor aplica sigla S.Ș.I.R. și siglele partenerilor.

DURATA PROIECTULUI

Concursul Național „Patrimoniul cultural, istoric și natural-Zestrea comunităților locale” se va desfășura în perioada ianuarie – octombrie 2022.

 

  1. ECHIPA DE PROIECT, DATELE DE CONTACT ȘI PARTENERII

 

ECHIPA DE PROIECT

          COORDONATORIII PROIECTULUI:

Prof. univ. dr. Carol Căpiță, președintele Societății de Științe Istorice din România;

Prof. univ. dr. Bogdan Murgescu, președintele de onoare al Societății de Științe Istorice din România;

Conf. univ. dr. Florentina Nițu, decanul Facultății de Istorie, Universitatea București;

Prof. dr. Dorin Stănescu, vicepreședinte al S.Ș.I.R., director al Departamentului de Programe și Proiecte al S.Ș.I.R.;

Prof. gr. I Elena Ichim, președintele Filialei Teleorman a S.Ș.I.R.

          SECRETARIATUL NAȚIONAL: 

Coordonatori: prof. dr.  Bogdan Teodorescu, conf. univ. dr. Andrei Florin Sora

asist. cerc. dr. Valentin Maier, drd. Marius Deaconu, drd. Ionuț Marcu (dacă i-am numit corect), prof. dr. Cristina Ilincuță, prof. gr. I Ana Preda Tudor, prof. gr. I Gabriel Stan.

DATELE DE CONTACT

Adresa de corespondență:

Societatea de Ştiinţe Istorice din România

c/o Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti, sala 8

Bd. Elisabeta nr. 4-12, 030018 București, România

 

E-mail concurs: concursssir@gmail.com

 

PARTENERII PROIECTULUI

Institutul Național al Patrimoniului

Facultatea de Istorie-Universitatea București

Magazin Istoric

Historia

  1. CALENDARUL PROIECTULUI

17-31 ianuarie 2022 – Promovarea proiectului

 

S.Ș.I.R. și instituțiile partenere vor promova Concursul Național „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a,  în întreaga țară, acoperind cât mai multe medii de comunicare.

Concursul va fi promovat și de filialele S.Ș.I.R., prin postarea ghidului și afișului unic al concursului pe paginile web/facebook și prin popularizarea în mass-media.

1 februarie-13 martie 2022 – Înscrierea participanților

 

Concursul național se desfășoară pe 4 nivele de participare. Respectarea în integralitate a condițiilor de înscriere în termenul arătat, reprezintă o înscriere validă.

  • A: Elevi din învățământul gimnazial, clasele VI-VIII.

Se înscriu în concurs echipe formate din câte 2 elevi. Elevii pot fi din aceeași clasă sau din clase diferite. Echipa este coordonată de un cadru didactic. Cadrul didactic coordonator poate înscrie în concurs maximum 3 echipe, una pentru fiecare secțiune de concurs la care dorește să participe.. Dacă predă la școli diferite sau la școală coordonatoare și structură, poate înscrie max. 3 echipe pentru fiecare secțiune, de la fiecare școală la care predă. Pentru secțiunea 1, fiecare echipă va documenta un singur artefact.

Cadrul didactic coordonator va transmite electronic, în format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com, în termenul prevăzut pentru înscriere, precizând ca denumire pentru fiecare fișier,  tipul documentului (fișă sau acord), numele și prenumele cadrului didactic, localitatea, județul, nivelul de învățământ, numărul echipei, toate elemente despartite de „–”, după modelul următor: Acord-Popescu Alexandru-Predeal-Prahova-Gimnaziu-1

  • B: Elevi din învățământul liceal, clasele IX-XII.

Se înscriu în concurs echipe formate din câte 2 elevi. Elevii pot fi din aceeași clasă sau din clase diferite. Echipa este coordonată de un cadru didactic. Cadrul didactic coordonator poate înscrie în concurs maximum 3 echipe, una pentru fiecare secțiune de concurs la care dorește să participe.. Dacă predă la școli diferite sau la școală coordonatoare și structură, poate înscrie max. 3 echipe pentru fiecare secțiune, de la fiecare școală la care predă. Pentru secțiunea 1, fiecare echipă va documenta un singur artefact.

Cadrul didactic coordonator va transmite electronic, în format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com, în termenul prevăzut pentru înscriere, precizând ca denumire pentru fiecare fișier (fără diacritice),  tipul documentului (fișă sau acord), numele și prenumele cadrului didactic, localitatea, județul, nivelul de învățământ, numărul echipei, toate elemente despartite de „–”, după modelul următor: Fisa-Ion Damian-Lipova-Arad-Liceu-3

  • C: Cadre didactice din învățământul preuniversitar.

La această secțiune se poate participa individual sau în echipă de câte 2 membri.Cadrele didactice care se înscriu în proiect trebuie să fie membri cotizanți ai S.Ș.I.R.

Un cadru didactic poate participa la proiect atât la această secțiune, cât și în calitate de cadru didactic coordonator al echipei/echipelor de elevi, însă tema aleasă trebuie să fie diferită. Pentru secțiunea1, fiecare cadru didactic va documenta un singur artefact.

Pentru ca înscrierea să fie validă, cadrul didactic va transmite electronic, în format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1)  și Acordul de parteneriat (anexa 6.2) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com. Este suficient un singur acord de parteneriat, dacă respectivul cadru didactic participă și la o altă secțiune de concurs, și în consecință a trimis deja un acord de parteneriat. Pentru fiecare fișier se va preciza ca denumire pentru fiecare fișier (fără diacritice),  tipul documentului (fișă sau acord), numele și prenumele cadrului didactic, localitatea, județul și „CD” (cadru didactic), toate elemente despartite de „–”, după modelul următor: Fisa-Petru Georgiana-Onesti-Bacau-CD

  • D: Studenți (licență, masterat, doctorat, cu sau fără cadru didactic coordonator).

Pentru această secțiune trebuie ca participanții să se constituie într-o echipă. Ea poate fi coordonată sau nu de un cadru didactic și este formată, obligatoriu, din 2 studenți. O echipă poate participa la una sau mai multe secțiuni.

Cadrul didactic coordonator/echipa va transmite electronic, în format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com. Este suficient un singur acord de parteneriat, indiferent de numărul de secțiuni la care echipa dorește să se înscrie. Pentru fiecare fișier se va preciza ca denumire pentru fiecare fișier (fără diacritice),  tipul documentului (fișă sau acord), numele și prenumele studenților, localitatea, județul, nivelul de învățământ, toate elemente despartite de „–”, după modelul următor: Acord-Grigore Lucian-Stan Mihaela-Rovinari-Gorj-Universitar

 

 

16 martie 2022 – Publicarea de către S.Ș.I.R. a listei cu participanții înscriși

          la proiect

 

S.Ș.I.R. va publica lista cu participanții la proiect a căror înscriere a fost validată în același timp, cu condiția respectării în totalitate a cerințelor. Lista va fi disponibilă pe site-ul oficial ssir.ro și pe pagina SȘIR de Facebook.

16 martie-19 iunie 2022 – Realizarea portofoliului de concurs

 

Realizarea portofoliului de concurs cuprinde două etape: lucrul efectiv pentru realizarea portofoliului de concurs și diseminarea portofoliului în întâlnirea cu autoritățile locale și reprezentanții instituțiilor cu atribuții în problematica patrimoniului.

Etapa 1 – Lucrul efectiv pentru realizarea portofoliului de concurs. În această etapă se desfășoară mai multe activități:

 

1) Identificarea bunurilor cu valoare de patrimoniu material mobil. Lista bunurilor mobile este foarte vastă.  Pentru această ediție ne vom opri doar asupra câtorva: artefacte arheologice, fotografia „de epocă”, documentele istorice care atestă localitatea/județul dumneavostră. sau orice alt aspect (economic, social, militar, religios etc) din viața comunității pe care o reprezentați. Dacă nu există bunuri patrimoniale în comunitatea locală respectivă, se poate opta pentru oricare alt bun/temă din județul în care dumneavoastră locuiți sau în care vă desfășurați activitatea, în această ultimă situație stabilind detaliile participării împreună cu președintele filialei din județul ales.

Artefactele arheologice se găsesc, desigur, doar în muzee, dar și în punctele muzeistice din școli care dețin diferite exponate colecționate fie în urma unor săpături arheologice din zonă, fie descoperite întâmplător, fie sunt donații din colecții private.

Fotografia istorică o găsim în albumele vechi de familie, în albumele unor colecționari, în albumele școlii, primăriei sau ale unor biserici, într-un cuvânt, oriunde a existat preocupare pentru imortalizarea fotografică unor momente ale trecutului.

Documentul care atestă localitatea/județul dumneavoastră, sau orice alt document care ilustrează momente din viața comunității sau a familiei poate fi găsit la muzeu, în arhive sau în culegerile de documente din orice bibliotecă, inclusiv din biblioteca școlii sau în arhiva familiei.

Pentru redactarea lucrării, pot fi consultate și:

  • Ghidul meu de patrimoniu, disponibil online la adresa:

http://www.patrimoniu-viitor.ro

  • Ghidul „ABC-ul patrimoniului”, disponibil online la adresa:

https://patrimoniu100.ro/abc-ul-patrimoniului

2) Lucrul pentru realizarea portofoliului în funcție de Secțiunile concursului:

Secțiunea I. „Povești neștiute, povești mai puțin cunoscute. Istoria unui artefact, cuprinde două subsecțiuni și două modalități de prezentare a temei, fie sub forma unui text, fie sub forma unui filmuleț documentar de max. 3-4 minute.

Subsecțiunile:

 A-Seniori. Aici se vor înscrie cei care au participat deja la prima ediție a concursului și au documentat obiective din patrimoniul imobil-clădiri, situri arheologice, peșteri etc.

Pentru formatul text, structura lucrării va fi următoarea: în introducerea lucrării, sub genericul „Salvează un obiectiv de patrimoniu!”/(Sau Salvează patrimoniul local!) va fi prezentată succint, în max. 1 pagină, starea actuală a obiectivului/obiectivelor documentate în prima ediție, demersurile echipei și/sau autorităților pentru salvarea sau clasarea lui. Am reușit să creștem interesul autorităților locale pentru protejarea zestrei istorice și culturale a comunității locale? Este nevoie de un efort îndelungat, de noi forme de promovare, de asocierea mai multor parteneri pentru salvarea moștenirii trecutului? Acestea sunt ideile pe care vă puteți structura partea de introducere a lucrării.

Subiectul propriu-zis al lucrării, istoria unui artefact, va fi expus într-un text de max. 2 pagini, cu aparat critic. Pe o pagina separată va fi trecută bibliografia. La finalul lucrării, după bibliografie, vor fi atașate 4-6 imagini, fiecare cu legenda și sursa, hărți, ilustrații inserate toate pe max. 6 pagini. (Aceste 6 pagini le putem trece ca anexe ale lucrării ? )

 

Pentru formatul film documentar: în introducere, sub genericul „Salvează un obiectiv de patrimoniu!” va fi prezentată pe scurt, în max. 1 minut, starea actuală a obiectivului/obiectivelor documentate în prima ediție, demersurile echipei și/sau autorităților pentru salvarea sau clasarea lui. Ideile urmărite sunt aceleași: Am reușit să creștem interesul autorităților locale pentru protejarea zestrei istorice și culturale a comunității locale? Este nevoie de un efort îndelungat, de noi forme de promovare, de asocierea mai multor parteneri pentru salvarea moștenirii trecutului?

Elevii pot alege modalități diferite de prezentare a istoriei unei descoperiri arheologice. Pot fi ei înșiși naratorii întregului film sau pot realiza un interviu cu persoana care a făcut descoperirea sau cu urmașii săi, cu directorul muzeului sau directorul direcției județene pentru cultură etc. Istoria artefactului va fi povestită pe parcursul a 2-3 minute.

B-Debutanți. Aici se vor înscrie cei care nu au participat la prima ediție a concursului și vor să se implice în problematica patrimoniului imobil.

Pentru formatul text, structura lucrării va fi următoarea: în introducerea lucrării, sub genericul „Semnalează un obiectiv de patrimoniu!”- va fi prezentată succint, în max.1 pagină, starea actuală a obiectivului/obiectivelor din comunitatea respectivă, localitate sau județ, demersurile echipei și/sau autorităților pentru salvarea sau clasarea lui sau prezentate direct soluțiile pentru salvarea/promovarea lui.

Subiectul propriu-zis al lucrării, istoria unui artefact, va fi expus într-un text de max. 2 pagini cu aparat critic. Pe o pagina separată va fi trecută bibliografia. La finalul lucrării, după bibliografie, vor fi atașate 4-6 imagini, fiecare cu legenda și sursa, hărți, ilustrații inserate pe max. 6 pagini.(anexe?)

Pentru formatul film documentar: în introducere, sub genericul  Semnalează un obiectiv de patrimoniu!” vor fi prezentate pe scurt, în max. 1 minut, 1-3 obiective din patrimoniul imobil din comunitatea locală-clădiri istorice, situri arheologice, peșteri etc, aflate într-o stare de degradare și care necesită o intervenție rapidă pentru salvarea lor sau care ar putea fi clasate ca monument istoric sau prezentate direct soluțiile pentru salvarea/promovarea lor.

Elevii pot alege modalități diferite de prezentare a istoriei unei descoperiri arheologice. Pot fi ei înșiși naratorii întregului film sau pot realiza un interviu cu persoana care a făcut descoperirea sau cu urmașii săi, cu directorul muzeului sau directorul direcției județene pentru cultură etc. Istoria artefactului va fi povestită pe parcursul a 2-3 minute.

Secțiunea a II-a: Memoria fotografică a comunităților locale.

Această secțiune va consta în realizarea unei prezentări power-point pe 15-20 slideuri care să conțină fotografii și text, însoțită fiind și de un fond muzical. Se va  reconstitui istoria unei comunități printr-un grupaj de fotografii și text. Există o multitudine de secvențe care pot fi reconstituite, de ex: centrul civic din perioada interbelică, viața agrară, istoria unei școli, a unei instituții, sărbători și datini, istoria vestimentației, cooperativizarea etc. Pentru prezentarea power-point se va folosi orice tip de font și culoare, obligatoriul textul va avea diacritice.

Secțiunea a III-a: Memoria documentară a comunităților locale.

La această secțiune se va putea realiza în format text:

– micro-monografia comunității locale, pornind de la primul document care o atestă, statistici ale evoluției demografice a comunității, viață politică, economică, socială, militară, religioasă, culturală etc.;

– monografia unei familii (casa construită într-un anumit stil arhitectural, acte de proprietate, de împroprietărire, de expropriere, de moștenire, certificate de botez, căsătorie, deces, corespondență, studii, brevete de inventator etc);

– monografia unui eveniment istoric (pornind, de exemplu, de la un jurnal de front, sau corespondență de front, proclamații, corespondență între instituții, livrete militare, brevete militare etc);

– monografia unei instituții, de exemplu monografia unei școli (acte de înființare a școlii sau de danie, o filă de catalog/orarul cu disciplinele studiate în epocile trecute, cariera profesională a absolvenților etc);

– monografia unor unități economice/industriale de prestigiu, azi dispărute, de ex. fabrică de covoare de la Cisnădie sau ARO Câmpulung-Muscel etc.

Structura textului: 1 pagină preambul, max. 5-7 pagini text, cu aparat critic. Pe 1 pag. bibliografia, la final 4-6 documente, fiecare cu legenda și sursa, hărți, ilustrații etc, toate inserate pe max. 6 pag.

3). Condiții tehnice de redactare a textului lucrării și criteriile de jurizare:

Format pagină: A4, margini (sus, jos, stânga, dreapta) 2,5 cm.

Font: Times New Roman.

Mărime: 12. În aparatul critic mărimea fontului va fi de 10.Spațiere între rânduri : la un rând, fără rând liber înainte sau după paragraf.

Aliniere: Justify.

Limbă: Româna. Folosirea diacriticelor este obligatorie.

Pentru prezentarea power-point se va folosi orice tip de font și culoare, dar mărimea literelor să nu fie mai mică de 12. Atenție și la diferența dintre o prezentare powerpoint și o prezentare într-un fișier word!

Criterii de jurizare:

Grilele de evaluare vor fi individualizate pe fiecare nivel de învățământ, secțiune și subsecțiune. Principiile generale de jurizare vor ține seama de: elementele de originalitate, încurajarea învățării prin descoperire, gândirea critic-reflexivă, îmbinarea armonioasă a diferitelor tipuri de surse istorice, utilizarea limbajului istoric, aparatul critic, precizarea bibliografiei, organizarea portofoliului conform regulamentului.

 

4). Pentru etapa județeană, care constă în diseminarea proiectului la întâlnirea cu reprezentanții instituțiilor locale, fiecare filială a S.Ș.I.R. va încheia un acord de parteneriat cu colaboratorii ei – muzee, direcții județene de cultură, centre pentru promovarea culturii tradiționale, biblioteci, arhive județene etc, interesate în protejarea și valorizarea patrimoniului local.

Etapa a 2-a – Diseminarea portofoliului în întâlnirea cu autoritățile locale și reprezentanții instituțiilor cu atribuții în problematica patrimoniului

 

 

Prezentarea portofoliului în cadrul întâlnirii comune cu reprezentanții autorităților locale, Muzeului Județean/Municipal/Orășenesc, Direcției Județene pentru Cultură, Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale, altor parteneri invitați-arhivele județene, biblioteci, mass-media etc. Întâlnirea va avea loc fie în cadrul deschis față-în-față, dacă reglementările impuse de pandemie o vor permite, dacă nu, în format on-line, linkul de întâlnire fiind trimis de președintele filialei S.Ș.I.R.. Prezența președintelui filialei S.Ș.I.R. la aceste întâlniri sau a persoanei desemnate de acesta, va fi obligatorie. Această întâlnire va fi solicitată de participanți în scrisoarea de intenție pe care o vor trimite autorităților locale. Acolo unde vor fi înscrise din același oraș mai multe instituții de învățământ, va fi trimisă o singură scrisoare de intenție de către președintele filialei care va solicita o întâlnire comună cu toate echipele înscrise în concurs. Pentru aceasta însă cel care se înscrie în concurs trebuie să-l informeze pe președintele filialei S.Ș.I.R. de intențiile sale. În urma întâlnirii cu partenerii locali și autoritățile locale, participanții își pot îmbogăți conținutul lucrării cu impresiile rezultate din această întâlnire, dacă le vor considera oportune.

Această întâlnire trebuie să se finalizeze includerea în portofoliu a max. 3 fotografii de la diseminarea portofoliului la nivelul comunității locale, cu respectarea precizărilor referitoare la G.D.P.R., sau a unui articol ce va publicat în presa locală și anexat portofoliului, prin care este promovat patrimoniul cultural și istoric local documentat.

1-19 iunie 2022 – Înscrierea portofoliului în concurs

 

Fiecare echipă înscrisă în concurs va trimite un portofoliu într-un singur fișier în format pdf. El va include text, fotografii, scrisoare de intentie, articole de presă, acord parteneri locali, în ordinea numerotării (nu fiecare pagină transformată separat în format pdf).

Portofoliul final trebuie să cuprindă:

Pentru Secțiunea I: „Povești neștiute, povești mai puțin cunoscute. Istoria unui artefact”:

Pentru varianta text:♦ 1 pagină cu datele concursului, tema și participanții (coperta)

♦ 1 pag. Preambul

♦ max. 2 pagini text, cu aparat critic

♦ 1 pag. de bibliografie

♦ anexe(?): 4-6 imagini, fiecare cu legendă și sursă, hărți, ilustrații etc, inserate pe max. 6 pag. Nu se admite colajul.

♦ scrisoarea de intenție

♦ max. 3 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului.

Toate cele menționate vor fi transmise într-un fișier în format pdf la adresa de email concursssir@gmail.com.

Pentru varianta multi-media:

♦ 1 filmuleț documentar audio-video de 3-4 minute, cu respectarea acelorași condiții de prezentare: titlul concursului, titlul temei, iar la final echipa realizatoare, profesorul coordonator, instituția de învățământ, localitatea, județul. Filmulețul va fi trimis prin we transfer  la adresa de email concursssir@gmail.com.

♦ scrisoarea de intenție

♦ max. 3 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului,

În afara filmulțelui care va fi transmis prin we transfer, restul celor menționate vor fi transmise, reamintim, într-un singur fișier în format pdf, la adresa de email concursssir@gmail.com.

Pentru Secțiunea a II-a: Memoria fotografică a comunităților locale:

Prezentarea power-point pe 15-20 slideuri care să conțină:

♦ 1 slide cu datele concursului, tema și participanții (coperta)

♦ 15-20 slideuri cu fotografii și text, însoțită fiind și de un fond muzical

♦ 1 slide cu bibliografia. Într-un fișier separat, scrisoarea de intenție

♦ fotografii de la diseminare

♦ articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate

♦ acordul de diseminare a proiectului

 

Pentru Secțiunea a III-a: Memoria documentară a comunităților locale.

Portofoliul va conține:

♦ 1 pagină cu datele concursului, tema și participanții (coperta)

♦ 1 pag. Preambul

♦ max.5-7 pagini text, cu note de subsol

♦ 1 pag. Bibliografie

♦ Anexe: 4-6 documente și foto, fiecare cu legenda și sursa, hărți, ilustrații etc, inserate pe max. 6 pag. Nu se admite colajul.

♦ scrisoarea de intenție

♦ fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului.

La finalul portofoliului se va adăuga Declarația participanților la concurs care arată că activitatea de cercetare și rezultatul acesteia sunt originale și respectă dreptul la proprietate al altor persoane. În același timp, se confirmă și permisiunea pentru S.Ș.I.R. și partenerii săi din concurs, ca fotografiile prezentate să poată fi utilizate în scopul diseminării concursului (pagină web/facebook, expoziții, publicații etc.). Se va completa în funcție de secțiune, de către fiecare cadru didactic, cadru didactic coordonator/elev/student, părintele elevului minor). Acordul cu privire la autenticitatea lucrării îl va da profesorul coordonator, nu elevul minor, iar în ce privește utilizarea imaginii elevului, părintele, respectiv profesorul coordonator, cf. legislației aferente (G.D.P.R.);

Declaratia semnată de cadrul didactic/ elevul major/student

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, în calitate de cadru didactic/elev/student declar că lucrarea de față îmi aparține, este exclusiv opera mea și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane. De asemenea, sunt de acord ca documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi din concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                              Semnătura,

Declarația semnată de cadrul didactic/elevul major/student

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, în calitate de cadru didactic/elev/student declar că lucrarea de față îmi aparține, este exclusiv opera mea și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane. De asemenea, sunt de acord ca documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi din concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                              Semnătura,

Declarația semnată de profesorul coordonator în cazul elevilor minori

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, în calitate de cadru didactic coordonator declar că lucrarea de față aparține elevilor mei, este exclusiv opera lor și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane. De asemenea, sunt de acord ca documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi din concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                                Semnătura,

Acordul semnat de părinte în cazul elevilor minori

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, părintele elevului/elevei……………………………………..de la clasa a ……a, Școala/Colegiul………………sunt de acord cu regulamentul concursului. Totodată, sunt de acord ca documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi de concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                        Semnătura,

Datele de identificare pentru portofoliul depus :

Pe o pagină va fi scris titlul proiectului cu fontul Times New Roman, mărime 14, cu aldine.

Pe câte un rând: Titlul concursului, titlul temei pentru concurs, titlul secțiunii la care candidează, autorii portofoliului (cadrul didactic, echipele elevi/studenți, instituția de învățământ, localitatea, județul).

Exemplu de rubrici care trebuie incluse pe pagina de identificare a portofoliului depus :

Titlul proiectului

Titlul temei pentru concurs

Titlul secțiunii pentru care se candidează

Autori: cadru didactic și elevi/studenți (în funcție de secțiunea concursului)

Instituția de învățământ, localitatea, județul.

Trimiterea portofoliului se face la adresa de e-mail concursssir@gmail.com, fiind luate în considerare acele portofolii trimise în perioada precizată, nu mai devreme de 1 iunie 2022 și nu mai târziu de 19 iunie 2022, ora 23.59. Din experiența ediției precedente, doar respectarea acestor condiții asigură o jurizare în bune condiții pentru toate portofoliile.

Denumire fișierului pdf (scrisă fără diacritice) care conține portofoliul va cuprinde următoarele elemente (în funcție de secțiunea pentru care se trimite portofoliul unele elemente pot să nu fie prezente precum numărul echipei pentru o echipă formată doar dintr-un cadru didactic): tipul documentului (portofoliu), numele și prenumele cadrului didactic/studenților, localitatea, județul, nivelul de învățământ, numărul echipei, toate elemente despartite de „–”, după modelul următor: Portofoliu-Dumitru Anghel-Medgidia-Constanța-Gimnaziu-1

 

20 iunie-31 iulie 2022 – Evaluarea lucrărilor, anunțarea și premierea

          câștigătorilor concursului, aplicarea chestionarului pentru feed-back

 

Evaluarea lucrărilor va fi realizată de un juriu format din specialiști în domeniul patrimoniului. Nu se admit contestații în urma rezultatelor jurizării. Anunțarea rezultatelor va fi realizată pe site-ul ssir.ro și/sau pagina de facebook SȘIR.

Se vor acorda diplome premianților, dar și diplome de participare, precum și premii-surpriză.

Lucrările premiate vor fi incluse în baza de date a Societății de Științe Istorice din România – Historica, devenind astfel resurse educaționale deschise (RED). Cadrele didactice vor primi și adeverință pentru autori de Resurse Educaționale Deschise (RED).

15 septembrie-15 octombrie 2022 – Trimiterea diplomelor și premiilor

:.

Alte precizări:

La acordul de parteneriat încheiat la nivel local cu partenerii locali, anul acesta se pot adăuga și centrele pentru conservarea și promovarea culturii tradiționale, arhivele județene/naționale dacă doresc etc. Președintele de filială poate acorda o adeverință de participare pentru faza locală a concursului și o copie de pe parteneriat participanților care o solicită pentru fișele de evaluare personală pentru restrangere de activitate/evaluare anuală/gradație de merit, fiind îndeplinit astfel un criteriu referitor la implicarea cadrelor didactice în proiecte locale/judetene/naționale.

Secțiune-pilot:

Proiectul va cuprinde și o secțiune-pilot, permițând participarea cu lucrări și a profesorilor care fac parte din grupul de lucru (fie findividual, fie ca îndrumători ai echipajului/echipajelor de elevi, fie ambele).   Tema concursului național este una de educație pentru valorile naționale și fiecare contribuție la îmbogățirea fondului și tezaurului patrimoniului național este nu numai necesară, dar și meritorie. Prezentul Regulament este valabil și pentru secțiunea-pilot. Jurizarea lucrărilor se va face separat de secțiunea deschisă, la fel și premierea. Pilotarea secțiunilor concursului este necesară pentru îmbunătățirea următoarei ediții.

 

 

 

 

 

  1. ANEXE

6.1. Fișa de înscriere

 

Proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, ed. a II-a

 

Instituția de învățământ …………………………………………………………………………………………..

Localitatea …………………………………………………………………………………………………………….

Județul ………………………………………………………………………………………………………………….

Forma de participare: 

     Echipă de elevi (gimnaziu, liceu)  și cadru didactic coordonator (pentru fiecare elev se scrie și clasa din care face parte)

Echipa 1: ………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Echipa 2: ………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Echipa 3: ………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Cadru didactic coordonator: ……………………………………………………………………………………

 Echipă de studenți (licență, masterat, doctorat) și opțional, cadrul didactic coordonator (pentru fiecare student se scrie și anul de studiu)

Echipa 1: ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

Echipa 2: ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

Echipa 3: ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

(Opțional) Cadru didactic coordonator: …………………………………………………………………..

 Cadru didactic: ………………………………………………………………………………………………..

SECȚIUNEA: (Se bifează căsuța corespunzătoare secțiunii la care doriți înscrierea)

  1. Povești neștiute, povești mai puțin cunoscute. Istoria unui artefact:

Subsecțiunea A:    Seniori                Text:        Video:

Subsecțiunea B:    Debutanți            Text:        Video:

  1. Memoria fotografică a comunităților locale

       III. Memoria documentară a comunităților locale

Date de contact (ale cadrului didactic/cadru didactic coordonator/studenți fără cadru didactic coordonator)

Nume: …………………………………………………………………………..

Email: …………………………………………………………………………..

Telefon: ………………………………………………………………………..

Data: …………………………….

Semnătura cadru didactic/cadru didactic coordonator/studenți fără cadru didactic coordonator,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.2. Acord de parteneriat încheiat între instituția de învățământ și partenerii naționali (Acordul se va trimite scanat în format pdf, semnat, ștampilat pe adresa de e-mail a S.Ș.I.R.- concursssir@gmail.com, împreună cu fișa de înscriere de la 6.1 )

 

Sigla SSIR    Sigla FIUB   Sigla Institutie de invatamant

Nr. de înrg…………………………

 

 

 

 

Acord de Parteneriat

 

Încheiat între:

           

Societatea de Științe Istorice din România (S.Ș.I.R.), cu sediul în Bucureşti,  Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 3, Cod fiscal 5026192, înființare- Procesul verbal nr. 13.419/24 septembrie 1949, Tribunalul Ilfov, Secția II, decizie înscriere Registrul Asociațiilor și Fundațiilor – 14/2000/PJ, numărul și data înscrierii în Registrul Special – 16/29.01.2002, cont bancar IBAN RO36RNCB0076029411430001 BCR, Bucureşti sector 5, reprezentată prin domnul prof. univ. dr.  Carol Căpiță, având funcţia de președinte, denumită în prezentul acord S.Ș.I.R.

și

            Facultatea de Istorie-Universitatea București, cu sediul în Bucureşti, Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 3, tel. 021/…..…..; fax 021/……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin doamna conf. univ. dr. Florentina Nițu, având funcţia de decan, denumită în prezentul acord Facultatea de Istorie-Universitatea București

și

Instituția de învățământ (se trece numele instituției) ………………………………, cu sediul în ………..…………………. , județ/sector………………….., cod poştal ………………., tel. ………..…….…..; fax……..…………, cont IBAN …………….…………………………… – reprezentată prin doamna/domnul …………………………………., având funcţia de ……………….., denumită în prezentul acord  ……..………………………………………….și dl/dna…………………………………

profesor coordonator.

Articolul 1 – Obiectul acordului

1.1. Având în vedere importanța studierii istoriei în școală și valențele educativ-formative ale acesteia pentru consolidarea cetățeniei active, a competențelor social-civice și de expresie culturală, părțile semnatare ale prezentului acord își propun să inițieze pe întreg parcursul anului 2022 o colaborare în vederea derulării proiectului educativ „Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a.

1.2 Obiectul acordului îl constituie cooperarea și sprijinul reciproc în vederea participării elevilor/studenților  din unitatea de învățământ/facultate și a cadrelor didactice, membre ale S.Ș.I.R., în cadrul  activităților realizate împreună în cadrul Proiectului educațional „Patrimoniul cultural, istoric și natural-Zestrea comunităților locale”, precum și  promovarea reciprocă a imaginii cu ocazia organizării  evenimentelor pe parcursul anului 2022.

Articolul 2 – Obligațiile S.Ș.I.R.:

⁂ se obligă să asigure managementul proiectului „Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”. În acest scop transmite ghidul și afișul unic al proiectului, precum și orice alte informații necesare pentru buna derulare a proiectului;

⁂ se angajează să promoveze și să menționeze pe site-ul său, numele și/sau sigla instituției de învățământ semnatară a acestui acord, precum și menționarea calității de partener;

⁂ să menționeze în comunicatele de presă, în măsura în care spațiul va permite, numele instituțiilor de învățământ participante la proiect;

⁂ să ofere diplome și premii elevilor, studenților, cadrelor didactice premianți/participanți;

⁂ să disemineze proiectul;

⁂ să popularizeze rezultatele concursului;

⁂ să creeze baza de resurse educaționale deschise (RED).

Articolul 3 – Obligațiile Facultății de Istorie-Universitatea București

să asigure baza logistică pentru desfășurarea activităților finale ale concursului;

 

Articolul 4 – Obligaţiile instituției de învățământ ………………….…. ……………………:

În schimbul sprijinului oferit de S.Ș.I.R., (se trece numele instituției de învățâmânt) ………….……………………. se obligă:

⁂ să coopereze la selecționarea elevilor care vor fi înscriși în concurs;

⁂ să permită profesorilor/elevilor/studenților accesul la infrastructura școlară existentă în vederea derulării activităților proiectului, precum și participarea elevilor/studenților/ profesorilor la acțiunile locale/județene/naționale ale proiectului;

⁂ să desemneze un coordonator al proiectului (cadrul didactic membru al S.Ș.I.R);

⁂ să introducă pe site-ul său și în spațiile din instituția de învățământ destinate publicității – ghidul și afișul proiectului S.Ș.I.R.

Articolul 5 Obligațiile părților

5.1 Părţile contractante se obligă să nu prejudicieze în niciun fel, direct sau indirect, imaginea partenerului.

5.2 Să respecte toate obligaţiile ce le revin potrivit prezentului acord şi să le îndeplinească cu bună credinţă.

Articolul 6 – Durata acordului

Acordul este valabil de la data semnării până la data de 31 decembrie 2022.

Articolul 7 – Condiţii de încetare a acordului

7.1. Prezentul acord încetează în următoarele cazuri:

7.1.1. Expirarea termenului pentru care a fost încheiat acordul.

7.1.2. Cu acordul scris al părţilor.

7.1.3. Părţile nu-şi execută sau îşi execută în mod defectuos sau cu întârziere obligaţiile asumate.

7.2. Partea care invocă încetarea acordului în conformitate cu alineatele de mai sus va notifica celeilalte părţi cauza sistării derulării acordului cu minimum 15 zile înainte de data la care încetarea urmează să-şi producă efectul.

7.3. Rezilierea/încetarea prezentului acord nu exonerează părţile de la executarea obligaţiilor asumate până la data rezilierii/încetării acordului.

 

Articolul 8 – Forţa majoră

8.1. Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

8.2. Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul de forţă majoră nu încetează, oricare dintre părţi are dreptul de a renunţa la acord, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi.

Articolul 9 – Rezolvarea litigiilor

Părţile acordante înţeleg ca orice litigiu intervenit în derularea acordului să fie rezolvat pe cale amiabilă. Litigiile nesoluţionate în acest mod sunt de competenţa instanţelor de judecată din Municipiul Bucureşti, competente material.

Articolul 10 – Dispoziţii finale

10.1. Orice modificare a prezentului acord se poate face doar prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.

10.2.  Părţile declară că au deplina putere şi autoritate de a încheia şi semna acest acord.

10.3. Părţile se obligă să-şi comunice în scris, orice modificare a statutului juridic, a datelor de identificare etc. în termen de 15 zile de la modificare.

10.4. Prezentul acord s-a încheiat, astăzi, ……….. ………2022, în trei exemplare.

 

           S.Ș.I.R.,                  Facultatea de Istorie-U.B.,                  (Instituția de învățământ),

       Preşedinte,                                 Decan,                                              Director,                                                             

6.3. MODEL de Acord de parteneriat încheiat între Filiala S.Ș.I.R. și colaboratori (Președintele filialei S.Ș.I.R. va trimite acest Acord, semnat și ștampilat, participanților la concurs pentru a-l atașa la portofoliu în ordinea precizată în regulament. Conținutul său se adaptează în funcție de colaboratorii pe care și-i dorește Filiala în acest concurs, la faza județeană).

 

Sigla SSIR       Sigla Muzeu      Sigla DJC…..        Sigla(alți parteneri)……..

Nr de inreg……………………………

 

Acord de Parteneriat

 

Încheiat între:

Societatea de Științe Istorice din România (S.Ș.I.R.), cu sediul în Bucureşti,  Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 3, Cod fiscal 5026192, înființare- Procesul verbal nr. 13.419 / 24 septembrie 1949, Tribunalul Ilfov, Secția II, decizie înscriere Registrul Asociațiilor și Fundațiilor – 14/2000/PJ, numărul și data înscrierii în Registrul Special – 16/29.01.2002, cont bancar- IBAN RO36RNCB0076029411430001 BCR, Bucureşti, sector 5, reprezentată prin domnul prof. univ. dr.  Carol Căpiță, având funcţia de președinte, denumită în prezentul acord S.Ș.I.R., și reprezentată în teritoriu prin domnul/doamna…………………………având funcția de președinte al Filialei………………………a S.Ș.I.R.,

și

            Direcția Județeană pentru Cultură.……………………………………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. 021/…..…..; fax 021/……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord …………………………………………………………………………………………………..

și

            Muzeul.……………………………………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. ……..…..; fax .……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

și

Centrul de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale.…………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel………..…..; fax …….……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

și

(se pot adăuga și alți parteneri)

Articolul 1 – Obiectul acordului

1.1. Având în vedere importanța studierii istoriei în școală și valențele educativ-formative ale acesteia, pentru consolidarea cetățeniei active, a competențelor social-civice și de expresie culturală, părțile semnatare ale prezentului acord își propun să inițieze pe întreg parcursul anului 2022 o colaborare în vederea derulării proiectului educativ ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a.

1.2 Obiectul acordului îl constituie cooperarea și sprijinul reciproc în vederea participării elevilor/studenților  din instituțiile de învățământ și a cadrelor didactice în cadrul  activităților și manifestărilor realizate împreună în cadrul Proiectului educațional ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a, precum și prin promovarea reciprocă a imaginii cu ocazia organizării  unor evenimente comune pe parcursul anului 2022.

Articolul 2 – Obligațiile Filialei…………………….a S.Ș.I.R.:

⁂ să asigure managementul proiectului ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, ediția a II-a. În acest scop transmite ghidul proiectului, afișul, precum și orice alte informații necesare pentru derularea proiectului;

⁂ să promoveze și să menționeze pe pagina de web/pagina de facebook, numele și/sau sigla colaboratorilor semnatari ai acestui acord, precum și menționarea calității de partener;

Articolul 3 – Obligațiile colaboratorilor:

să ofere consiliere participanților înscriși în proiect;

⁂ să popularizeze pe site-ul propriu sau pagina de facebook ghidul concursului și afișul proiectului S.Ș.I.R.;

⁂ să colaboreze cu Filiala S.Ș.I.R. în acțiunile de desfășurare și diseminare a proiectului.

Articolul 4 Obligațiile părților:

5.1 Părţile contractante se obligă să nu prejudicieze în niciun fel, direct sau indirect, imaginea partenerului.

5.2 Să respecte toate obligaţiile ce le revin potrivit prezentului acord şi să le îndeplinească cu bună credinţă.

Articolul 5 – Durata acordului

Acordul este valabil de la data semnării până la data de 31 decembrie 2022.

Articolul 6 – Condiţii de încetare a acordului

6.1. Prezentul acord încetează în următoarele cazuri:

6.1.1. Expirarea termenului pentru care a fost încheiat acordul.

6.1.2. Cu acordul scris al părţilor.

6.1.3. Părţile nu-şi execută sau îşi execută în mod defectuos sau cu întârziere obligaţiile asumate.

6.2. Partea care invocă încetarea acordului în conformitate cu alineatele de mai sus va notifica celeilalte părţi cauza sistării derulării acordului cu minimum 15 zile înainte de data la care încetarea urmează să-şi producă efectul.

6.3. Rezilierea/încetarea prezentului acord nu exonerează părţile de la executarea obligaţiilor asumate până la data rezilierii/încetării acordului.

 

Articolul 7 – Forţa majoră

7.1. Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

7.2. Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul de forţă majoră nu încetează, oricare dintre părţi are dreptul de a renunţa la acord, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi.

Articolul 8 – Rezolvarea litigiilor

Părţile acordante înţeleg ca orice litigiu intervenit în derularea acordului să fie rezolvat pe cale amiabilă. Litigiile nesoluţionate în acest mod sunt de competenţa instanţelor de judecată din Municipiul Bucureşti, competente material.

Articolul 9 – Dispoziţii finale

9.1. Orice modificare a prezentului acord se poate face doar prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.

9.2.  Părţile declară că au deplina putere şi autoritate de a încheia şi semna acest acord.

9.3. Părţile se obligă să-şi comunice în scris orice modificare a statutului juridic, a datelor de identificare etc. în termen de 15 zile de la modificare.

9.4. Prezentul acord s-a încheiat, astăzi, ……….. ………2022, în ….. exemplare.

Filiala……….a S.Ș.I.R.,     Direcția Județeană pentru Cultură….,     Muzeul……….           

Preşedinte,                                           Director                                                Director

 

 

 

 

Centrul de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale,

Director,

 

 

 

………….(alți parteneri)

Categories: Concursuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *