Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a (2024)

Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a (2024)

GHID PROIECT

Varianta în format pdf:

https://docs.google.com/document/d/1vA3g59RIiSTI0Amft6lOzey1xeXLCivT/edit?rtpof=true&sd=true

„Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”

Ediția a IV-a, 2024

CUPRINS:

 

 

  1. Preambul………………………………………………………………………………………………………………..3
  2. Descriere proiect: scop, obiective, grup țintă, secțiuni………………………………………………3
  3. Echipa de proiect, date de contact, parteneri……………………………………………………………5
  4. Calendarul proiectului și activitățile desfășurate………………………………………………………6

5.Secțiune-pilot…………………………………………………………………………………………………………12

6.Anexe…………………………………………………………………………………………………………………….13

               6.1. Fișa de înscriere a unității de învățământ……………………………………………….13

               6.2. Acord de parteneriat cu unitatea/instituțiile de învățământ…………………….14

               6.3. Acord de parteneriat între Filiala SȘIR și colaboratori……………………………17

               6.4. Acord de parteneriat între Filiala SȘIR și colaboratori……………………………20

 

PREAMBUL

Patrimoniul cultural este o poveste fascinantă despre trecut, expusă printr-o succesiune milenară de mărturii și expresii creative și culturale. Omenirea, în evoluția ei, a produs opere trainice care au sfidat timpul, accentuându-i frumusețea și misterul. Fiecare epocă a îmbogățit tezaurul cultural și l-a transmis următoarei secvențe a timpului istoric. Interferențele culturale au dat dimensiuni noi relațiilor dintre comunități, au lărgit orizontul cunoașterii, au stabilit noi trasee și apartenențe la spațiile geografice.

Istoria a păstrat tot ce a fost mai reprezentativ pentru generațiile care s-au succedat. Indiferent de cum va arăta lumea viitorului, unele elemente culturale se vor transmite și integra în noul mod de viață, se vor conserva ca semne ale unei memorii ce trebuie păstrate.

DESCRIEREA PROIECTULUI

Concursul Național „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale” a ajuns la ediția a IV-a. Este un concurs de cercetare istorică a patrimoniului cultural local, care se desfășoară sub forma unui proiect național în care sunt implicați toți factorii responsabili în protejarea și promovarea patrimoniului. În funcție de secțiunea pentru care optează, echipele formate din câte doi elevi sau studenți, însoțite de cadrele didactice coordonatoare, documentează la fața locului, prin observație directă sau tehnici de istorie orală, în cadrul unei vizite/excursii/drumeții tematice realizată în satul/comuna/orașul/județul în care locuiesc, diferite obiective culturale, artefacte sau realizează interviuri. Fotografiile realizate în timpul activității vor fi atașate portofoliului istoric pe care îl vor înscrie în concurs, însoțite de articolele de presă în care își vor populariza cercetarea. Diseminarea portofoliului, într-o primă etapă, se face în cadrul unei activități comune la care participă și reprezentanți ai autorităților locale/instituțiilor abilitate în problematica patrimoniului.

Concursul are două etape cu prezență fizică, directă, locală și județeană, și una indirectă, națională:

  • Etapa locală (9 februarie – 9 iunie 2024): alegerea temei, constituirea echipei, înscrierea în concurs, desfășurarea cercetării istorice, realizarea portofoliului.
  • Etapa județeană (10 – 23 iunie 2024): diseminarea portofoliului la nivel județean în cadrul unei întâlniri comune organizată de președintele filialei județene a Societății de Științe Istorice din România, la care participă reprezentanți ai autorităților locale, instituțiilor/asociațiilor cu atribuții în problematica patrimoniului, mass-media, alți colaboratori și invitați. Acolo unde condițiile nu permit întâlnirea face-to-face pentru toți invitații, activitatea se poate organiza și în format hibrid sau on-line; după diseminare urmează înscrierea portofoliului în concurs prin poșta electronică.
  • Etapa națională (24 iunie – 24 iulie): Societatea de Științe Istorice din România va organiza jurizarea și premierea în cadrul Forumului S.Ș.I.R., Școlii de Vară a S.Ș.I.R. sau aula Facultății de Istorie – Universitatea din București.

Perioada de desfășurare a tuturor etapelor din proiect va fi cuprinsă între 1 februarie – 25 octombrie 2024, activitățile de diseminare putând continua până la sfârșitul anului 2024, conform acordului de parteneriat încheiat între unitățile/instituțiile de învățământ și S.Ș.I.R.

Scopul proiectului:

 

Scopul acestui proiect îl constituie implicarea profesorilor de istorie, a elevilor și studenților în responsabilizarea autorităților locale privind intensificarea acțiunilor pentru conservarea, promovarea și educația pentru valorile culturale și istorice locale, a celor clasate  sau neclasate, constituirea unei arhive digitale a bunurilor de patrimoniu sau cu valoare de patrimoniu din comunitatea respectivă și a unei hărți de turism cultural.

Obiectivele proiectului:

 

Pimplicarea tinerilor în însușirea terminologiei și cunoașterea legislației cu privire la patrimoniul local, național și universal;

Precuperarea memoriei trecutului prin acțiuni de identificare, protejare și promovare a bunurilor cu valoare de patrimoniu;

Palăturarea profesorilor de istorie și studenților grupului de specialiști în protejarea și conservarea patrimoniului cultural și natural de importanță locală, națională și universală prin activități de investigare a trecutului, folosind inclusiv tehnici de istorie orală;

Pfamiliarizarea elevilor cu tehnicile de cercetare istorică;

Pdezvoltarea gândirii critice, a pasiunii pentru istorie, artă, folclor și tradiții, frumusețea naturii;

Pcreșterea interesului pentru revigorarea meșteșugurilor tradiționale;

Pîncurajarea dialogului intercultural;

Pîncurajarea gândirii reflexive, a trans- și interdisciplinarității;

Pincluderea monumentelor, ansamblurilor arhitecturale, siturilor arheologice, rezervațiilor naturale, festivalurilor interculturale, expozițiilor și târgurilor anuale pe harta și repertoriul turistic al comunității locale;

Pcultivarea spiritului de lucru în echipă;

Pîncurajarea implicării tinerilor în activitățile din viața comunităților locale și în protejarea naturii.

Grupurile țintă:

 

  1. I. Elevi din învățământul gimnazial, clasele VI-VIII;
  2. Elevi din învățământul liceal, clasele IX-XII;

III. Cadre didactice din învățământul preuniversitar, membri cotizanți ai S.Ș.I.R.;

  1. Studenți (licență, masterat, doctorat, cu sau fără cadru didactic coordonator) la facultățile de istorie și/sau diferite specializări privind patrimoniul cultural.

Identitate vizuală:

Pe toate documentele și materialele elaborate în cadrul prezentului proiect se aplică sigla S.Ș.I.R. și siglele partenerilor.

Durata proiectului:

1 februarie – 31 decembrie 2024

 

ECHIPA DE PROIECT

 

P COORDONATORII PROIECTULUI:

Prof. univ. dr. Bogdan Murgescu, președinte de onoare al S.Ș.I.R.

Prof. univ. dr. Carol Căpiță, președinte al Societății de Științe Istorice din România

Conf. univ. dr. Florentina Nițu, decan al Facultății de Istorie, Universitatea București

Conf. univ. dr. Andrei Florin Sora, prim-vicepreședinte al S.Ș.I.R.

Prof. dr. Dorin Stănescu, vicepreședinte al S.Ș.I.R., coordonator al Departamentului de Programe și Proiecte al S.Ș.I.R.

Prof. gr. I Elena Ichim, președintele Filialei Teleorman a S.Ș.I.R.

P SECRETARIATUL NAȚIONAL: 

Prof. dr.  Bogdan Teodorescu, CS dr. Valentin Maier

 

P GRUPUL DE LUCRU:

Prof. grad I Elena Ichim, prof. dr. Cristina Ilincuța, prof. dr. Ștefan Aftodor, prof. dr. Sebastian Bunghez, prof. dr. Daniel Hrenciuc.

 

Date de contact:

Adresa de e-mail: concursssir@gmail.com

 

Partenerii proiectului:

Facultatea de Istorie – Universitatea din București

Institutul Național al Patrimoniului

 

Parteneri media:

Revista „Historia”

Revista „Magazin Istoric”

REGULAMENTUL ȘI CALENDARUL CONCURSULUI

 

  1. 1 – 9 februarie 2024: Promovarea proiectului

S.Ș.I.R. și instituțiile partenere vor promova Concursul Național „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a,  acoperind cât mai multe medii de comunicare.

Concursul va fi promovat și de către filialele S.Ș.I.R. prin postarea ghidului și afișului unic al concursului pe paginile web/facebook, prin popularizarea în mass-media.

  1. 10 februarie – 10 aprilie 2024: Înscrierea participanților

Concursul național se desfășoară pe cele patru categorii de participare precizate în grupul țintă. Înscrierea este validată dacă sunt respectate condițiile menționate.

Pentru elevii din învățământul gimnazial, clasele VI-VIII, și elevii din învățământul liceal, clasele IX-XII, condițiile de înscriere sunt aceleași.

Se înscriu în concurs echipe formate din câte 2 elevi. Elevii pot fi din aceeași clasă sau din clase diferite. Echipa este coordonată de unul-două cadre didactice. Cadrul didactic coordonator poate înscrie în concurs maximum 3 echipe, pentru fiecare secțiune de concurs la care dorește să participe. Dacă predă la școli diferite sau la școală coordonatoare și structură, poate înscrie maximum 3 echipe pentru fiecare secțiune, de la fiecare școală la care predă. Pentru secțiunea a III-a, A-I, fiecare echipă va documenta o singură sărbătoare a verii.

Cadrul didactic coordonator va transmite electronic, într-un singur format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2.) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com, în termenul prevăzut pentru înscriere, precizând pe fișier numele și prenumele cadrului didactic, localitatea, județul, nivelul de învățământ, numărul echipei, după modelul: Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-Gimnaziu-1, respectiv Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-Liceu-1.

Cadre didactice din învățământul preuniversitar

Se poate participa individual sau în echipă de câte doi membri (cadrele didactice care se înscriu în concurs trebuie să fie membri cotizanți ai S.Ș.I.R.). Un cadru didactic poate participa atât la această categorie, cât și în calitate de cadru didactic coordonator al echipei/echipelor de elevi, însă tema aleasă trebuie să fie diferită. Pentru secțiunea III, A-I, fiecare cadru didactic/echipă va documenta o singură sărbătoare a verii.

Se vor transmite electronic, într-un singur format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1)  și Acordul de parteneriat (anexa 6.2.) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com. Este suficient un singur acord de parteneriat, dacă respectivul cadru didactic participă și la o altă secțiune de concurs și în consecință a trimis deja unul. Pe fișier se va preciza numele și prenumele cadrului didactic/cadrelor didactice, localitatea, județul, după modelul: Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-CD.

Studenți (licență, master, doctorat), cu sau fără cadru didactic coordonator

Pentru această categorie, trebuie ca participanții să se constituie într-o echipă. Ea poate fi coordonată sau nu de un cadru didactic și este formată, obligatoriu, din doi studenți. O echipă poate participa la una sau mai multe secțiuni.

Cadrul didactic coordonator/echipa va transmite electronic, într-un singur format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2.) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com. Este suficient un singur acord de parteneriat, indiferent de numărul de secțiuni la care echipa dorește să se înscrie. Pe fișier se  trec numele și prenumele cadrului didactic coordonator/studenților, localitatea, județul, nivelul de învățământ (universitar), numărul echipei, după modelul: Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-Universitar 1.

 

  1. 20 aprilie 2024: Publicarea de către S.Ș.I.R. a listei cu participanții înscriși în concurs

S.Ș.I.R. va publica lista cu participanții a căror înscriere a fost validată odată cu documentele trimise, cu condiția respectării cerințelor. Lista va fi disponibilă pe site-ul oficial https://ssir.ro și pe pagina de facebook a S.Ș.I.R.

  1. 11 aprilie – 23 iunie 2024: Realizarea portofoliului

Cuprinde două etape:

Etapa locală: 11 aprilie – 09 iunie: Identificarea elementelor de patrimoniu material și imaterial, pornind de la tematica dată, și realizarea lucrării

Lista valorilor materiale și imateriale este foarte vastă. Se poate opta pentru documentarea oricărei valori materiale și imateriale din localitatea/județul în care dumneavoastră locuiți sau în care vă desfășurați activitatea.

Pentru redactarea lucrării, pot fi consultate și:

Etapa județeană: 10 – 23 iunie: Diseminarea portofoliului în întâlnirea cu autoritățile locale și reprezentanții instituțiilor cu atribuții în problematica patrimoniului  

Etapa județeană constă în diseminarea proiectului la întâlnirea comună dintre participanții înscriși, reprezentanți ai autorităților/instituțiilor locale și colaboratori. Fiecare filială a S.Ș.I.R. va încheia un acord de parteneriat cu colaboratorii pe care și-i dorește în acest concurs – muzee, direcții județene pentru cultură, centre pentru promovarea culturii tradiționale, biblioteci, arhive județene etc, instituții interesate în protejarea și valorizarea patrimoniului local (anexa 6.3.) Acest acord se va anexa la protofoliul final.

Pentru că scopul concursului îl constituie responsabilizarea autorităţilor publice locale și membrilor comunității cu privire la protejarea, conservarea, promovarea și educația pentru patrimoniu, portofoliul final va fi prezentat în cadrul acestei întâlniri comune. Prezentările multimedia care vor fi realizate în cadrul secțiunilor concursului pot constitui, prin grija autorităților locale, expoziții tematice permanente sau temporare organizate chiar în interiorul primăriilor, sau expoziții itinerante care pot avea ca spații de expunere muzeele, centrele de conservare și promovare a culturii tradiționale, bibliotecile, unitățile de învățământ sau orice altă instituție interesată în valorizarea patrimoniului cultural local.

Întâlnirea va avea loc fie în cadrul deschis față-în-față, fie în format on-line sau hibrid, linkul de întâlnire fiind trimis de președintele filialei S.Ș.I.R.. Prezența președintelui filialei S.Ș.I.R. la aceste întâlniri sau a persoanei desemnate de acesta, va fi obligatorie. Această întâlnire va fi solicitată de participanți în scrisoarea de intenție pe care o vor trimite autorităților locale și care va fi anexată la portofoliul de concurs cu numărul de înregistrare primit și răspunsul autorității locale, dacă există. Acolo unde vor fi înscrise mai multe unități de învățământ din același oraș, poate fi trimisă o singură scrisoare de intenție de către președintele filialei, care va solicita o întâlnire comună cu toate echipele înscrise în concurs. Echipa care se înscrie în concurs trebuie să-l informeze pe președintele filialei S.Ș.I.R. de intențiile sale și tematica aleasă. În urma întâlnirii cu partenerii locali și autoritățile locale, participanții își pot îmbogăți conținutul lucrării cu recomandări sau impresii rezultate din această întâlnire, dacă le vor considera oportune. Întâlnirea se va finaliza cu realizarea a maximum 3-4 fotografii, care vor fi incluse în portofoliu sau a unui articol publicat în presa locală prin care va fi promovată tema aleasă pentru concurs. Pentru întâlnirea comună și diseminarea la nivel național a portofoliului de cercetare istorică, se va încheia un acord cu părintele elevului minor sau cu elevul major privind respectarea precizărilor referitoare la GDPR, autenticitatea lucrării și diseminarea la nivel național (Anexa 6.4.) Acest acord va fi anexat la portofoliul final.

  1. E) 10 – 23 iunie 2024: Inscrierea portofoliului în concurs

 

Pentru înscrierea în competiția națională, portofoliile vor fi trimise către S.Ș.I.R., pe adresa de e-mail concursssir@gmail.com. Pe fișier vor fi trecute numele cadrului didactic/cadrului didactic coordonator/studenților, localitatea, județul, nr. echipei, după modelul deja cunoscut. Portofoliul va fi trimis într-un singur format pdf (text, fotografii, scrisoare de intenție, articole de presă, acord parteneri locali, declarație-acord), în ordinea numerotării, nu fiecare pagină transformată separat în format pdf. Pentru secțiunea film documentar, nu se vor juriza clipuri separate, ci doar montate într-un filmuleț.

  1. F) Etapa națională: 24 iunie-24 iulie 2024. Evaluarea lucrărilor, anunțarea și premierea câștigătorilor concursului, afișarea rezultatelor pe pagina web/facebook a S.Ș.I.R. și partenerilor, aplicarea chestionarului pentru feed-back.

            Toți participanții vor primi diplome. Lucrările premiate vor fi incluse în baza de date a Societății de Științe Istorice din România, devenind astfel resurse educaționale deschise (RED), până la finalul ediției. Cadrele didactice vor primi adeverință pentru autori de Resurse Educaționale Deschise (RED).

Nu se admit contestații în urma rezultatelor jurizării.

 

  1. G) 25 august – 25 septembrie 2024 – Redactarea, tipărirea, scanarea diplomelor.
  2. H) 25 septembrie – 25 octombrie 2024 – Trimiterea diplomelor
  3. I) 24 iulie – 31 decembrie 2024 – Diseminarea proiectului

Realizarea lucrării

1) Condiții tehnice de redactare a textului lucrării

Pentru secțiunile I, II și III:

Format pagină: A4, margini (sus, jos, stânga, dreapta) 2,5 cm

Font: Times New Roman

Mărime: 12. În aparatul critic mărimea fontului va fi de 10

Spațiere între rânduri: la un rând

Aliniere: „stânga-dreapta” (Justify)

Limbă: Româna. Folosirea diacriticelor este obligatorie.

Titlul proiectului: Times New Roman, mărime 14, cu aldine

Pe prima pagină/slide: Titlul concursului, titlul temei pentru concurs, titlul secțiunii la care candidează, autorii portofoliului (cadrul didactic, echipele elevi/studenți, clasa/anul), instituția de învățământ, localitatea, județul.

Pentru prezentarea ppt sau prezi se va folosi orice tip de font și culoare, iar textul va fi scris cu diacritice.

Filmul documentar va fi realizat în format mp4, cu o durată între 4 – 6 minute.

Pentru secțiunea IV – afișul va fi realizat în orice tehnică – desen, grafică, pictură sau colaj tematic, folosind orice instrumente, mai puțin carioca, în format A4, manual sau digital.

3) Principiile de jurizare:

Grilele de evaluare vor fi individualizate pe fiecare nivel de învățământ și secțiune de către comisiile de jurizare formate din specialiști în problematica patrimoniului. Principiile generale de jurizare vor ține seama de: elementele de originalitate; încurajarea învățării prin descoperire; gândirea critic-reflexivă; îmbinarea armonioasă a diferitelor tipuri de surse istorice; utilizarea limbajului istoric; aparatul critic; precizarea bibliografiei; respectarea condițiilor tehnice de redactare a textelor; organizare a scenariului filmului; originalitate în crearea afișului; organizarea portofoliului conform ghidului.

Secțiunile concursului

Secțiunea I – Patrimoniul imobil: Apatia sau provocările prezentului

Prezentarea unor clădiri de patrimoniu sau cu valoare de patrimoniu, cu statut de case memoriale sau care pot fi propuse pentru a deveni case memoriale, clădiri în care au avut loc întruniri politice, militare, literare etc, clădiri de patrimoniu în care se află sediile unor instituții sau cu statut de proprietate privată,  situri arheologice în pericol, rezervații naturale și a stării lor actuale.  Soluții propuse pentru includerea lor într-un circuit turistic cultural.

Secțiunea a II-a – Patrimoniul mobil: Povești neștiute, povești mai puțin cunoscute. Istoria unui artefact

Povestea fiecărui artefact începe așadar de aici, de la curiozitatea noastră despre mărturiile trecutului. Este o poveste a unei istorii mai puțin cunoscute și extraordinar de captivantă, care-și dorește să o descoperi și să o transmiți generațiilor de azi. Poate fi documentat orice obiect din categoria patrimoniului mobil, care are o poveste fascinantă ce trebuie cunoscută.

Secțiunea a III-a – Patrimoniul imaterial:

  1. Obiceiuri de vară. Sărbători, credințe, ritualuri
  2. a) Sărbători: Înălţarea Domnului/Ispas, Ziua Eroilor, Paştele Cailor, Sf. Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava, Moşii de Vară/Sâmbăta Rusaliilor/Vartolomeul Grâului, Lunea Sfântului Duh/Rusaliile, Drăgaica/Sânzienele/Ziua Soarelui/Nașterea Sf. Ioan Botezătorul, Sân-Petru de vară/Sărbătoarea lupilor, Sânt-Ilie, Ziua Ursului, Probejania/Schimbarea la faţă a Domnului, Sântămăria Mare/Adormirea Maicii Domnului, Sfântul Ioan de Toamnă/Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul etc

 II.b)Texte rituale ocupaționale

Repertoriul poetic de texte de invocare a ploii, împreună cu denumirile locale asociate acestora ce se interpretează în caz de secetă, fără dată fixă: Caloianul, Scaloianul, Paparuda (Muntenia), Păpăluga, Muma ploii (Moldova) și altele asemenea.

Repertoriul poetic de texte de cântece de seceriș, împreună cu denumirile locale asociate acestora, ce se interpretează la încheierea seceratului grâului: Buzduganul, Dealu Mohului, Cântecul cununii (Transilvania) și altele asemenea.

Repertoriul de formule la obiceiuri ocupaționale, împreună cu denumirile locale asociate acestora. Denumiri ale formării turmei de oi pentru plecarea pe munte: Măsuratul laptelui, Împreunișul oilor, Răscol (Transilvania) și altele asemenea.

(Sursa: Institutul Național al Patrimoniului)

Realizarea unui film documentar sau prezentare ppt/prezi sau text word care să documenteze credințele și practicile din comunitatea locală, prilejuite de o sărbătoare de vară din perioada iunie-august. Prezentarea trebuie să suprindă elementele de autenticitate ale sărbătorii, nealterate de adăugirile contemporane sau comerciale care pot fi semnalate/inserate, dacă există, la finalul lucrării, în concluzia temei alese. Totodată vor fi propuse idei de conservare și promovare a patrimoniului imaterial la nivelul comunității locale.

  1. Port popular și podoabe

Prezentarea portului popular și a podoabelor care-l înfrumusețează, pornind de la următoarele criterii de descriere: tipuri categoriale, materiale, tehnici de realizare, structuri ornamentale, motive, cromatică, valori/funcții.

Se va urmări: pieptănătura femeilor, acoperământul capului pentru femei și bărbați, piese de podoabă pentru femei (cap, gât, piept, urechi, șold, brâu, mână) și bărbați (podoabe de atașat la pălărie, podoabe de picior, podoabe accesorii ale costumului), cămașa femeiască, piese care acoperă poalele, cingătorile femeiești, cămașa bărbătească, pantalonii, cingătorile, piese comune ambelor costume – hainele de deasupra, încălțămintea.

(Sursa: Institutul Național al Patrimoniului)

  1. Memoria trecutului. Mărturii de pe front, mărturii din spatele frontului

Este o secțiune legată de tradiția cultului eroilor și recuperarea memoriei trecutului, utilizând o diversitate de surse din patrimoniul documentar, fotografic, iconografic, troițe, memoriale etc. În fiecare familie se mai păstrează amintirea unui erou al cărui destin militar poate fi făcut cunoscut, monumentul din localitate poate avea o istorie interesantă, cimitirul eroilor etc.

Secțiunea a IV-a: Afiș tematic

Are două subsecțiuni. Se poate opta pentru una sau pentru ambele:

  1. a) Afișul pentru ediția următoare a proiectului, care va fi realizat în orice tehnică – desen, grafică, pictură sau colaj tematic, folosind orice instrumente, mai puțin carioca, în format A4, manual sau digital. Desenul va reprezenta o îmbinare a celor trei tipuri de patrimoniu cultural. Pentru patrimoniul imaterial o sugestie poate fi una din sărbătorile toamnei care va avea loc în lunile septembrie-noiembrie (obiceiuri, practici, credințe).
  1. b) Realizarea unui afiș de promovare a unui târg de produse de artizanat sau a unui festival intercultural dedicat sărbătorilor toamnei, în orice tehnică dorită, în format A4.

Pentru secțiunile I, II, III, formatul de participare este același: Realizarea unui film documentar sau prezentare ppt/prezi sau text word.

Filmul documentar: 4-6 minute în mp4;

Prezentarea ppt: între 14-19 slideuri;

Text word: între 3-5 pagini.

Portofoliul final trebuie să cuprindă:

 

Pentru Secțiunile I, II, III:

Varianta text:

♦ 1 pagină cu titlul concursului, secțiunea, titlul lucrării și autorii (coperta)

♦ preambul + text, între 3-5 pagini, cu aparat critic

♦ 1 pagină bibliografia

♦ 4-6 imagini, fiecare cu legendă și sursă, ilustrații etc, inserate pe max. 6 pag. Nu se admite colajul.

♦ scrisoarea de intenție

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filiala S.Ș.I.R. cu partenerii locali (anexa 6.3)

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

Varianta multimedia:

1 filmuleț documentar audio-video de 4-6 minute, cu respectarea acelorași condiții de prezentare: titlul concursului, titlul temei, iar la final echipa realizatoare-cadrul didactic coordonator, unitatea/instituția de învățământ, localitatea, județul. Filmulețul va fi trimis prin we transfer  la adresa de email concursssir@gmail.com. Într-un fișier separat, vor fi trimise, în format pdf, în ordinea numerotării paginilor, documentele de mai jos:

♦ scrisoarea de intenție

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali (anexa 6.3)

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

Prezentarea power-point/prezi într-un fișier care să conțină:

♦ 1 slide cu titlul concursului, titlul lucrării și autorii (coperta)

♦ 12-17 slideuri cu fotografii și text.

♦ 1 slide cu bibliografia

Al doilea fișier, în format pdf, în ordinea numerotării paginilor, va conține documentele de mai jos:

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali (anexa 6.3)

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

 

Pentru  Secțiunea IV:

♦1 pagină cu datele concursului, tema, participanții, instituția de învățământ

♦ 1 pagină cu afișul tematic

♦1pagină cu sursele imaginii acolo unde se folosesc fotografii (bibliografia)

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare

♦ acordul încheiat de filiala S.Ș.I.R. cu partenerii locali (anexa 6.3)

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

 

 

SECȚIUNE-PILOT:

Proiectul va cuprinde și o secțiune-pilot, permițând participarea cu lucrări și a cadrelor didactice care fac parte din grupul de lucru (fie findividual, fie ca îndrumători ai echipelor de elevi, fie ambele). Tema concursului național este una de educație pentru valorile culturale naționale și fiecare contribuție la îmbogățirea fondului și tezaurului patrimoniului național este importantă. Secțiunea-pilot este necesară pentru îmbunătățirea următoarei ediții a concursului.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ANEXE 6.1. Fișa de înscriere

 

Proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, ed. a IV-a

Instituția de învățământ …………………………………………………………………………………………..

Localitatea …………………………………………………………………………………………………………….

Județul ………………………………………………………………………………………………………………….

Forma de participare: 

     Echipă de elevi (gimnaziu, liceu)  și cadru didactic coordonator (pentru fiecare elev se scrie și clasa din care face parte)

Echipa 1: ………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Echipa 2: ………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Echipa 3: ………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………….

Cadru didactic coordonator: ……………………………………………………………………………………

 Echipă de studenți (licență, masterat, doctorat) și opțional, cadrul didactic coordonator (pentru fiecare student se scrie și anul de studiu)

Echipa 1: ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

Echipa 2: ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

Echipa 3: ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

(Opțional) Cadru didactic coordonator: …………………………………………………………………..

 Cadru didactic: ………………………………………………………………………………………………..

SECȚIUNEA: (Se bifează căsuța corespunzătoare secțiunii la care doriți înscrierea)

  1. Patrimoniul imobil

Film:                          Ppt/prezi            Text:

  1. Patrimoniul mobil

Film:                          Ppt/prezi            Text:

       III. Patrimoniul imaterial

               Film:                          Ppt/prezi            Text:

  1. Afiș tematic: a) b)

Datele de contact (ale cadrului didactic/cadru didactic coordonator/studenți fără cadru didactic coordonator)

Nume: …………………………………………………………………………..

Email: …………………………………………………………………………..

Telefon: ………………………………………………………………………..

Data: …………………………….

Semnătura cadru didactic/cadru didactic coordonator/studenți fără cadru didactic coordonator,

 

 

Anexa 6.2.

Nr. 2/20.01.2024

 

 

Acord de Parteneriat

 

 

Încheiat între:

           

Societatea de Științe Istorice din România (S.Ș.I.R.), cu sediul în Bucureşti,  Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 5, Cod fiscal 5026192, înființare-Procesul verbal nr. 13.419/24 septembrie 1949, Tribunalul Ilfov, Secția II, decizie înscriere Registrul Asociațiilor și Fundațiilor – 14/2000/PJ, numărul și data înscrierii în Registrul Special – 16/29.01.2002, cont bancar IBAN RO36RNCB0076029411430001 BCR, Bucureşti, sector 5, reprezentată prin domnul prof. univ. dr.  Carol Căpiță, având funcţia de președinte, denumită în prezentul acord S.Ș.I.R.

și

            Facultatea de Istorie – Universitatea București, cu sediul în Bucureşti, Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, cod poştal  030018, Sector 5, tel. 021/305.37.08, fax 021/310.06.80, CUI 4505502, cont IBAN RO92RNCB0076010452620301, reprezentată prin doamna conf. univ. dr. Florentina Nițu, având funcţia de decan, denumită în prezentul acord Facultatea de Istorie-Universitatea București

și

Unitatea/Instituția de învățământ………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………….. cu sediul în ………..……………………………….…………. , județ/sector……………………….., cod poştal ……………..………., tel. ………..……..….….., fax……..……..………, cont IBAN …………….……………………………… – reprezentată prin doamna/domnul…………………………… …………………………………., având funcţia de …………..……………….…….., denumită în prezentul acord  ………………………………………………………………………………și dl/dna…………

………………………………………………………………profesor coordonator.

Articolul 1 – Obiectul acordului

1.1. Având în vedere importanța studierii istoriei în școală și valențele educativ-formative ale acesteia pentru consolidarea cetățeniei active, a competențelor social-civice și de expresie culturală, părțile semnatare ale prezentului acord își propun să inițieze pe întreg parcursul anului 2024 o colaborare în vederea derulării proiectului educațional „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a.

1.2. Obiectul acordului îl constituie cooperarea și sprijinul reciproc în vederea participării elevilor/studenților  din instituția de învățământ și a cadrelor didactice, membre ale S.Ș.I.R., la activitățile realizate în cadrul Proiectul educațional „Patrimoniul cultural, istoric și natural -Zestrea comunităților locale”, precum și promovarea reciprocă a imaginii cu ocazia diseminarii rezultatelor proiectului pe parcursul anului 2024.

 

Articolul 2 – Obligațiile S.Ș.I.R.

S.Ș.I.R.:

2.1. se obligă să asigure managementul proiectului „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a. În acest scop transmite ghidul și afișul unic al proiectului, precum și orice alte informații necesare pentru buna derulare a lui;

2.2. se angajează să promoveze și să menționeze pe site-ul său, numele și/sau sigla instituției de învățământ semnatară a acestui acord, precum și menționarea calității de partener;

2.3. să menționeze în comunicatele de presă, în măsura în care spațiul va permite, numele instituțiilor de învățământ participante la proiect;

2.4. să ofere diplome și premii cadrelor didactice, elevilor, studenților premianți/participanți;

2.5. să disemineze proiectul;

2.6. să popularizeze rezultatele concursului;

2.7. să creeze baza de resurse educaționale deschise (RED).

Articolul 3 – Obligațiile Facultății de Istorie-Universitatea București

3.1. să popularizeze concursul;

3.2. să asigure baza logistică pentru desfășurarea activităților finale ale concursului.

Articolul 4 – Obligaţiile unității/instituției de învățământ:

………………….…. ………………………………………………………………………………..se obligă:

4.1. să coopereze la selecționarea elevilor care vor fi înscriși în concurs;

4.2. să permită profesorilor/elevilor/studenților accesul la infrastructura școlară existentă în vederea derulării activităților proiectului, precum și participarea elevilor/studenților/cadrelor didactice la acțiunile locale/județene/naționale ale proiectului;

4.3. să popularizeze pe site-ul său și în spațiile din instituția de învățământ destinate publicității ghidul și afișul proiectului S.Ș.I.R..

Articolul 5 Obligațiile părților

5.1. Părţile contractante se obligă să nu prejudicieze în niciun fel, direct sau indirect, imaginea partenerului;

5.2. Să respecte toate obligaţiile ce le revin potrivit prezentului acord şi să le îndeplinească cu bună credinţă.

Articolul 6 – Durata acordului

6.1. Acordul este valabil de la data semnării până la 31 decembrie 2024.

Articolul 7 – Condiţii de încetare a acordului

7.1. Prezentul acord încetează în următoarele cazuri:

7.1.1. Expirarea termenului pentru care a fost încheiat acordul.

7.1.2. Cu acordul scris al părţilor.

7.1.3. Părţile nu-şi execută sau îşi execută în mod defectuos sau cu întârziere obligaţiile asumate.

7.2. Partea care invocă încetarea acordului în conformitate cu alineatele de mai sus va notifica celeilalte părţi cauza sistării derulării acordului cu minimum 15 zile înainte de la data la care încetarea urmează să-şi producă efectul.

7.3. Rezilierea/încetarea prezentului acord nu exonerează părţile de la executarea obligaţiilor asumate până la data rezilierii/încetării acordului.

 

Articolul 8 – Forţa majoră

8.1. Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

8.2. Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul de forţă majoră nu încetează, oricare dintre părţi are dreptul de a renunţa la acord, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi.

Articolul 9 – Rezolvarea litigiilor

Părţile acordante înţeleg ca orice litigiu intervenit în derularea acordului să fie rezolvat pe cale amiabilă. Litigiile nesoluţionate în acest mod sunt de competenţa instanţelor de judecată din Municipiul Bucureşti, competente material.

Articolul 10 – Dispoziţii finale

10.1. Orice modificare a prezentului acord se poate face doar prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.

10.2. Părţile declară că au deplina putere şi autoritate de a încheia şi semna acest acord.

10.3. Părţile se obligă să-şi comunice în scris orice modificare a statutului juridic, a datelor de identificare etc. în termen de 15 zile de la modificare.

10.4. Prezentul acord s-a încheiat, astăzi, ……….. ………2024.

 

           S.Ș.I.R.,                  Facultatea de Istorie-U.B.,          ……………………………………………….

       Preşedinte,                                 Decan,                                              Director,                                                             

                   6.3.  Acord de parteneriat încheiat între Filiala S.Ș.I.R. și colaboratori

Nr…………../………………..

 

Acord de Parteneriat

 

Încheiat între:

Societatea de Științe Istorice din România (S.Ș.I.R.), cu sediul în Bucureşti,  Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 3, Cod fiscal 5026192, înființare-Procesul verbal nr. 13.419 / 24 septembrie 1949, Tribunalul Ilfov, Secția II, decizie înscriere Registrul Asociațiilor și Fundațiilor – 14/2000/PJ, numărul și data înscrierii în Registrul Special – 16/29.01.2002, cont bancar- IBAN RO36RNCB0076029411430001 BCR, Bucureşti, sector 5, reprezentată prin domnul prof. univ. dr.  Carol Căpiță, având funcţia de președinte, denumită în prezentul acord S.Ș.I.R., și reprezentată în teritoriu prin domnul/doamna………………………………având funcția de președinte al Filialei…………………………….……a S.Ș.I.R.,

și

            Direcția Județeană pentru Cultură.…………………………………..cu sediul în…………………..……………………………, sector ……, cod poştal ………………, tel. ………………..; fax ………………………..……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna……………………………………………. având funcţia de…………………………………………., denumită în prezentul acord……………………………

și

            Muzeul.……………………………………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. ……..…..; fax .……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna…………………………………………… având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

și

Centrul de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale.…………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel………..…..; fax …….……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, …………………………………………având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

și

(se pot adăuga și alți parteneri – primării, biblioteci, arhive județene etc)

Articolul 1 – Obiectul acordului

1.1. Având în vedere importanța studierii istoriei în școală și valențele educativ-formative ale acesteia pentru consolidarea cetățeniei active, a competențelor social-civice și de expresie culturală, părțile semnatare ale prezentului acord își propun să inițieze pe întreg parcursul anului 2024. o colaborare în vederea derulării proiectului educațional „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a.

1.2 Obiectul acordului îl constituie cooperarea și sprijinul reciproc în vederea participării elevilor/studenților  din instituțiile de învățământ și a cadrelor didactice în cadrul  activităților și manifestărilor realizate împreună în cadrul Proiectului educațional „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a, precum și prin promovarea reciprocă a imaginii cu ocazia organizării  unor evenimente comune pe parcursul anului 2024.

Articolul 2 – Obligațiile Filialei…………………….a S.Ș.I.R.:

S.Ș.I.R. se obligă:

2.1. să asigure managementul proiectului „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a IV-a. În acest scop transmite ghidul proiectului, afișul, precum și orice alte informații necesare pentru derularea proiectului;

2.2. să promoveze și să menționeze pe pagina de web/pagina de facebook, numele și/sau sigla colaboratorilor semnatari ai acestui acord, precum și menționarea calității de partener;

Articolul 3 – Obligațiile colaboratorilor:

3.1. să ofere consiliere participanților înscriși în proiect;

3.2. să popularizeze pe site-ul propriu sau pagina de facebook ghidul concursului și afișul proiectului S.Ș.I.R.;

3.3. să colaboreze cu Filiala S.Ș.I.R. în acțiunile de desfășurare și diseminare a proiectului.

Articolul 4 Obligațiile părților:

4.1. să nu prejudicieze în niciun fel, direct sau indirect, imaginea partenerului;

4.2. să respecte toate obligaţiile ce le revin potrivit prezentului acord şi să le aducă la îndeplinire cu bună credinţă.

Articolul 5 – Durata acordului

5.1. Acordul este valabil de la data semnării până la sfârșitul anului 2024.

Articolul 6 – Condiţii de încetare a acordului

6.1. Prezentul acord încetează în următoarele cazuri:

6.1.1. Expirarea termenului pentru care a fost încheiat acordul.

6.1.2. Cu acordul scris al părţilor.

6.1.3. Părţile nu-şi execută sau îşi execută în mod defectuos sau cu întârziere obligaţiile asumate.

6.2. Partea care invocă încetarea acordului în conformitate cu alineatele de mai sus va notifica celeilalte părţi cauza sistării derulării acordului cu minimum 15 zile înainte de data la care încetarea urmează să-şi producă efectul.

6.3. Rezilierea/încetarea prezentului acord nu exonerează părţile de la executarea obligaţiilor asumate până la data rezilierii/încetării acordului.

 

Articolul 7 – Forţa majoră

7.1. Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

7.2. Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul de forţă majoră nu încetează, oricare dintre părţi are dreptul de a renunţa la acord printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi.

Articolul 8 – Rezolvarea litigiilor

8.1. Părţile acordante înţeleg ca orice litigiu intervenit în derularea acordului să fie rezolvat pe cale amiabilă. Litigiile nesoluţionate în acest mod sunt de competenţa instanţelor de judecată din Municipiul Bucureşti, competente material.

Articolul 9 – Dispoziţii finale

9.1. Orice modificare a prezentului acord se poate face doar prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.

9.2.  Părţile declară că au deplina putere şi autoritate de a încheia şi semna acest acord.

9.3. Părţile se obligă să-şi comunice în scris orice modificare a statutului juridic, a datelor de identificare etc. în termen de 15 zile de la modificare.

9.4. Prezentul acord s-a încheiat, astăzi, ……….. ………2024, în ….. exemplare.

Filiala……………………..a S.Ș.I.R.,              Direcția Județeană pentru Cultură……………………,     

Preşedinte,                                                                          Director,                                               

 

 

Muzeul……………………………………………           

Director,

 

 

Centrul de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale,

Director,

 

 

 

………….(alți parteneri)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                     Anexa 6.4.

 

Declarația participanților la concurs care atestă că activitatea de cercetare și rezultatul acesteia sunt originale și respectă dreptul la proprietate al altor persoane se va completa în funcție de secțiune, de către fiecare cadru didactic, cadru didactic coordonator/elev/student, părintele elevului minor). În același timp, se confirmă și permisiunea pentru S.Ș.I.R. și partenerii săi din concurs ca documentele/filmul documentar/fotografiile prezentate să poată fi utilizate în scopul diseminării concursului (pagină web/facebook, expoziții, publicații etc.). Declarația cu privire la autenticitatea lucrării și acordul de diseminare vor fi date de profesorul coordonator și elevii majori, iar în ce privește utilizarea imaginii elevului, foto sau video, părintele, elevul major și profesorul coordonator, cf. legislației aferente (GDPR);

Declaratia semnată de cadrul didactic/ elevul major/student

 

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, în calitate de cadru didactic/elev/student declar că lucrarea de față îmi aparține, este exclusiv opera mea și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane. De asemenea, sunt de acord ca filmul documentar/documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi din concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii săi sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                              Semnătura,

Declarația semnată de cadrul didactic/elevul major/student

 

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, în calitate de cadru didactic/elev/student declar că lucrarea de față îmi aparține, este exclusiv opera mea și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane. De asemenea, sunt de acord ca filmul documentar/documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi din concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                              Semnătura,

 

Declarația semnată de profesorul coordonator în cazul elevilor minori/majori

 

Subsemnata/Subsemnatul…………………………………………………………………………, în calitate de cadru didactic coordonator declar că lucrarea de față aparține elevilor mei, este exclusiv opera lor și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane. De asemenea, sunt de acord ca filmul documentar/documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi din concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii săi sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                                Semnătura,

 

Acordul semnat de părinte în cazul elevilor minori

 

Subsemnata/Subsemnatul……………………………………………………………………………….,părintele elevului/elevei……………………………………………………………………………………de la clasa a ……a, Școala/Colegiul……………………………………………………………………………………………………….sunt de acord cu ghidul și regulamentul concursului. Totodată, sunt de acord ca filmul documentar/documentele/imaginile digitalizate realizate pentru portofoliul lucrării să fie utilizate pe site-ul S.Ș.I.R. și al partenerilor săi de concurs, precum și în cadrul unei expoziții organizată de S.Ș.I.R. și partenerii săi sau orice altă formă de diseminare a concursului.

Data,                                                                                        Semnătura,

 

Categories: Concursuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *