Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția I (2021)

Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția I (2021)

GHID PROIECT

 

„Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”

CUPRINS:

 

 

  1. Preambul………………………………………………………………………………………………………………..3
  2. Descriere proiect: scop, obiective, grup țintă, secțiuni………………………………………………4
  3. Echipa de proiect, date de contact, parteneri……………………………………………………………6
  4. Calendarul proiectului și activitățile desfășurate………………………………………………………7
  5. Secțiune-pilot…………………………………………………………………………………………………………11
  6. Anexe…………………………………………………………………………………………………………………….12

6.1. Fișa de înscriere a unității de învățământ……………………………………………………………..12

6.2. Acord de parteneriat cu unitatea de învățământ…………………………………………………..13

6.3. Fișă activități participant…………………………………………………………………………………….16

6.4. Model acord de parteneriat între Filiala SȘIR și colaboratori……………………………….20

O Societate angajată în valorizarea patrimoniului național

Societatea de Științe Istorice din România, consecventă scopului său, stimulează cercetarea științifică și didactică, antrenează profesorii și elevii în cercetarea istoriei, militează pentru o atitudine corectă față de trecutul istoric și rolul Istoriei în școală.

Traversăm azi o perioadă în care interesul pentru conservarea și valorizarea patrimoniului cultural și natural a scăzut considerabil. Urme splendide ale trecutului au intrat în dezintegrare, locuri din natură, de o frumusețe rară, sunt afectate, zestrea imaterială se reduce continuu. Dispare o moștenire care va priva generațiile viitoare de cunoașterea frământărilor științifice, tehnice, artistice manifestate de comunitățile umane anterioare ce au creat ansamblul elementelor identitare naționale. Societatea de Științe Istorice din România se alătură tuturor instituțiilor, asociațiilor, organismelor preocupate de conservarea, protejarea și promovarea patrimoniului național și lansează competiția națională „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”. Concursul își dorește să genereze dintr-un prezent care se îndepărtează de valorile trecutului, o preocupare și o provocare pentru viitorul care va încorpora toată această experiență istorică, dându-i continuitate și amplitudine.

Vasta activitate de valorizare a patrimoniului național pornește de la comunitatea locală, spațiul cel mai aproape de noi, de aceea această acțiune trebuie să ne sensibilizeze și responsabilizeze pe toți. Patrimoniul cultural, istoric și natural este o arcadă a timpului, căreia prezentul trebuie să-i confere strălucirea binemeritată prin întărirea sentimentului de demnitate națională.  Prin participarea la acest proiect, tinerii se apropie și mai mult de frumusețea locului în care s-au născut sau își desfășoară activitatea, făcându-i cunoscută istoria.

 

 

 

2.DESCRIERE PROIECT

Patrimoniul cuprinde moștenirea culturală pe care ne-au lăsat-o predecesorii noștri. Fiecare creație se constituie într-o mărturie venită dintr-o epocă pe care omenirea, în lungul ei drum, a parcurs-o mai lent sau din ce în ce mai grăbită. Această zestre culturală este valoroasă pentru că ne definește și ne reprezintă în raport cu alte culturi, ne creează un sentiment de mândrie și de apartenență la un spațiu istoric, la tradițiile și obiceiurile care leagă trecutul de bucuria prezentului și a responsabilității pentru viitor. Patrimoniul local conferă o identitate comunitară ce rezultă din interacțiunea dintre oameni și locuri și, cu atât  mai mult, trebuie să fie în atenția noastră. Participarea responsabilă și creativă la o diversitate de acţiuni în acest context, utilizarea unei gândiri algoritmice în realizarea etapizată a sarcinilor de lucru individuale sau în echipă și formularea unor soluții concrete care decurg din implicarea în acest proiect conduc la formarea unor competențe social-civice, la relaţionarea pozitivă cu ceilalţi, la cercetarea unor elemente culturale și tehnice din perspectiva avantajelor, limitelor şi a evaluării riscurilor ce decurg din distrugerea lor, la realizarea unor prezentări multimedia pe o temă istorică dată, activează evaluarea critică şi reflexivă.  Angajându-se în acest demers investigativ, individual sau în echipă, profesorii, elevii și studenții  se vor alătura autorităților, instituțiilor și asociațiilor care au rol direct sau indirect în protejarea și punerea în valoare a patrimoniului cultural, istoric și natural.  Dacă interesul pentru identificarea, conservarea și promovarea patrimoniului local se va diminua, există pericolul ca multe bunuri să dispară pentru totdeauna și odată cu ele și legătura noastră cu trecutul care a păstrat de atâtea milenii dovezile evoluției umane și a potențialului uman creator. Multe monumente, ansambluri de arhitectură și situri arheologice s-au degradat, multe tradiții,  obiceiuri și meșteșuguri au dispărut, multe zone protejate au fost distruse. Prin implicarea în identificarea și protejarea memoriei trecutului, contribuim la îmbogățirea patrimoniului național și universal, la dezvoltarea turismului cultural, la creșterea prestigiului comunităților locale care transmit generațiilor viitoare această moștenire, simbol al continuității în istorie și respectului pentru valori.

Proiectul ”Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale” se va desfășura anual, de-a lungul a trei ediții, pe patru secțiuni, sub forma unui concurs național de portofolii, în perioada martie-iunie. Fiecare ediție va avea un regulament propriu. În edițiile viitoare, pot interveni modificări în forma de desfășurare a concursului, în funcție de evoluția pandemiei și legislația conexă ei.

Lucrările premiate vor fi incluse în baza de date a Societății de Științe Istorice din România – Historica, devenind astfel resurse educaționale deschise (RED).

Ediția din anul 2021 se va desfășura în format electronic și este dedicată patrimoniului material imobil,  creat de om sau de natură, în strânsa ei conexiune cu comunitățile umane. Aici vor fi incluse toate bunurile de patrimoniu fixe: clădirile istorice, cetățile, monumentele istorice, cimitirele eroilor, necropole antice, parcuri, peșteri etc.

Ediția din anul 2022 va fi dedicată patrimoniului material mobil, care cuprinde o diversitate de bunuri – manuscrise, tablouri, icoane, acte de proprietate vechi, ceramică, țesături, costume populare etc. Bunurile mobile au o valoare istorică excepţională, însumând creațiile admirabil lucrate, cu o măiestrie aparte.

Ediția din anul 2023 va fi dedicată patrimoniului imaterial, ce cuprinde valori intangibile ale culturii: mitologie, tradiții, ritualuri, obiceiuri, meșteșuguri tradiționale, literatură, artă culinară, muzică, dans, jocuri, cântece etc.

Aprecierea calităţii estetice, istorice, culturale, a stării fizice a bunurilor de patrimoniu și prezentarea lucrărilor participanților se va face etapizat, pornind de la nivelul localității, printr-o întâlnire amiabilă între reprezentanții autorităților locale, filialelor județene ale SȘIR, muzeelor, direcțiilor județene de cultură, centrelor de cultură tradițională etc, fie on-line, fie fizică, dacă reglementările impuse de pandemie o vor permite. Participanții la concurs, dacă vor considera oportun, vor putea îmbogăți conținutul lucrării cu idei, opinii, soluții, argumente sau contraargumente expuse în cadrul acestei întâlniri, interesul fiind unul comun. În urma acestei prime evaluări, lucrările vor fi trimise în format electronic, conform calendarului, pe adresa de e-mail a secretariatului SȘIR. Pentru etapa județeană, fiecare filială a SȘIR va încheia un acord de parteneriat cu colaboratorii ei – instituții/asociații/organisme locale și județene interesate în protejarea și valorizarea patrimoniului cultural, istoric și natural.

Un obiectiv sau un colț de natură care a influențat evoluția unei comunități umane, poate deveni bun de patrimoniu prin stabilirea valorii lui, avându-se în vedere vechimea, importanța istorică, reprezentativitatea, raritatea. Patrimoniul este o poveste fascinantă despre trecut, pe care cei de azi o scriu pentru generațiile viitoare. Bunurile de patrimoniu sunt unice, prin urmare valoarea lor este inestimabilă.

SCOPUL PROIECTULUI:

 

Scopul acestui proiect îl constituie implicarea profesorilor de istorie, a elevilor și studenților în responsabilizarea autorităților locale privind protejarea, conservarea și promovarea valorilor culturale, naturale și istorice locale, a celor incluse sau neincluse încă pe lista monumentelor istorice, constituirea unei arhive a bunurilor de patrimoniu din comunitatea respectivă și a unei hărți de turism cultural.

OBIECTIVELE PROIECTULUI:

  • implicarea tinerilor în însușirea terminologiei și cunoașterea legislației cu privire la patrimoniul local și național;
  • recuperarea memoriei trecutului prin acțiuni de identificare, protejare și promovare a bunurilor cu valoare de patrimoniu;
  • alăturarea profesorilor de istorie și studenților grupului de specialiști în protejarea și conservarea patrimoniului cultural și natural de importanță locală, națională și universală prin activități de investigare a trecutului, folosind inclusiv tehnici de istorie orală;
  • familiarizarea elevilor cu tehnicile de cercetare documentară;
  • dezvoltarea gândirii critice, a pasiunii pentru istorie, artă, folclor și tradiții, frumusețea naturii;
  • creșterea interesului pentru revigorarea meșteșugurilor tradiționale;
  • încurajarea dialogului intercultural;
  • încurajarea gândirii reflexive și a interdisciplinarității;
  • includerea monumentelor, ansamblurilor arhitecturale, siturilor arheologice, rezervațiilor naturale, festivalurilor interculturale, expozițiilor și târgurilor anuale pe harta turistică a comunității locale;
  • cultivarea spiritului de lucru în echipă;
  • încurajarea implicării tinerilor în activitățile din viața comunităților locale și în protejarea naturii.

GRUPUL ȚINTĂ:

Secțiunea I : elevi din ciclul gimnazial, clasele VI-VIII;

Secțiunea a II-a: elevi din ciclul liceal, clasele IX-XII;

Secțiunea a III-a: profesori din mediul preuniversitar;

Secțiunea a IV-a: mediul universitar:

  1. profesori;
  2. studenți de la Facultatea de Istorie.

IDENTITATE VIZUALĂ:

Pe toate documentele și materialele elaborate în cadrul prezentului proiect se va aplica sigla SȘIR și  siglele partenerilor.

DURATA PROIECTULUI:

Perioada martie – iunie a fiecărui an (2021, 2022, 2023-cu posibilitate de glisare a perioadei de înscriere, în anii următori, spre luna ianuarie)

 

  1. ECHIPA DE PROIECT, DATE DE CONTACT, PARTENERI

COORDONATORI PROIECT:

Prof.univ.dr. Carol Căpiță, președinte al Societății de Științe Istorice din România

Prof.univ  dr. Bogdan Murgescu, președinte de onoare al Societății de Științe Istorice din România

Conf. univ. dr. Florentina Nițu, decan al Facultății de Istorie, Universitatea București

Prof. dr. Dorin Stănescu, vicepreședinte al SȘIR, coodonator al Departamentului de Programe și proiecte al SȘIR

Prof.grad I Elena Ichim, președinte Filiala Teleorman a SȘIR

SECRETARIAT NAȚIONAL: 

Coordonatori: prof. dr.  Bogdan Teodorescu, conf.univ.dr. Andrei Florin Sora

asist. cerc. dr. Valentin Maier, prof.gr.I Ana Preda Tudor, prof.gr.I Gabriel Stan.

DATE DE CONTACT:

Adresa de corespondență:

Societatea de Ştiinţe Istorice din România

c/o Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti, sala 8

Bd. Elisabeta nr. 4-12, 030018 București, România

 

E-mail: secretariatssir@gmail.com

Telefon: 0726101986

 

PARTENERI:

Institutul Național al Patrimoniului

Facultatea de Istorie-Universitatea București

Magazin Istoric

Historia

  1. CALENDARUL PROIECTULUI:

Etapa 1:

›1-7 martie 2021-popularizarea proiectului

›8 martie- 11 aprilie 2021: perioada de înscriere a participanților pe baza fișelor de înscriere și a acordului de parteneriat;

Activități din proiect ce se vor desfășura în această perioadă:

Alegerea temei/temelor de cercetare; 

Constituirea echipelor, repartizarea sarcinilor membrilor echipei;

-pentru învățământul preuniversitar, un grup de lucru va fi format din 1-2 profesori coordonatori și 4 elevi. Profesorii coordonatori pot înscrie în concurs cel mult 3 echipe;

-pentru învățământul superior, grupul de lucru va fi format din 4 studenți.

La secțiunea cadre didactice se poate participa individual sau în colaborare cu încă un cadru didactic (cadrele didactice care se înscriu în proiect trebuie să fie membri cotizanți ai SȘIR). Un profesor poate participa și individual, dar poate fi și coordonatorul echipei de elevi, însă tema aleasă pentru concursul național trebuie să fie diferită.

Înscrierea participanților se face pe baza fișelor de înscriere și a acordului de parteneriat(vezi cap. Anexe), toate semnate, ștampilate, scanate și trimise la adresa de e-mail secretariatssir@gmail.com

›14 aprilie 2021: publicarea pe site-ul SȘIR a listei profesorilor/studenților înscriși în proiect

›12 aprilie-20 iunie 2021: Realizarea portofoliului concursului prin desfășurarea următoarelor activități:

                                                          12 aprilie-12 mai

  • Identificarea bunurilor cu valoare de patrimoniu material imobil din comunitatea locală care nu sunt declarate monumente istorice sau a celor care sunt declarate monumente istorice dar se află în proces de degradare/distrugere și implică intervenții urgente de salvare a lor. Dacă nu există bunuri de patrimoniu în comunitatea locală respectivă, se poate opta pentru oricare alt obiectiv din județul respectiv. Lista bunurilor sau ansamblurilor de bunuri imobile este foarte vastă mergând de la monumente de arhitectură, locuri istorice, până la peșteri, parcuri sau grădini.

 

Conform legislației aferente, patrimoniul imobil include:

  1. Monumente şi ansambluri de arhitectură:

-cetăţi, ansambluri curţi domneşti, biserici, cetăți, castele, conace, palate, cule, clădiri civile urbane, ansambluri urbane, biserici din lemn, biserici rupestre, muzee etnografice în aer liber, biserici și ansambluri mănăstireşti, arhitectura industrială, amenajări căi de comunicaţie, monumente de arhitectură populară (locuinţe săteşti), ansambluri tradiţionale rurale, monumente dedicate unor evenimente istorice, busturi, statui, case memoriale, monumente funerare, cimitire, cruci comemorative, case în care au locuit diferite personalități dar nu au fost transformate în case memoriale.

  1. Monumente şi situri arheologice:

-complexe paleolitice, aşezări neolitice și eneolitice, așezări şi necropole din epoca bronzului, fortificaţii și așezări din prima epocă a fierului hallstattiene, fortificații dacice, oraşe antice, edificii, monumentele medievale identificate pe baza cercetărilor arheologice, rezervații arheologice cuprinzând situri cu niveluri de locuire pe perioade îndelungate-așezări și necropole.

  1. Patrimoniul natural:

– monumentele naturale constituite de formațiuni fizice si biologice sau de grupări de asemenea formațiuni (ex. situri fosilifere); formațiuni geologice și fiziografice și zonele strict delimitate care constituie habitatul speciilor animale și vegetale amenințate; siturile naturale sau zonele naturale strict delimitate care au o valoare universală excepțională din punct de vedere științific, al conservării sau al frumuseții naturale etc.

Pentru redactarea lucrării, pot fi consultate și:

  • Ghidul meu de patrimoniu-

http://www.patrimoniu-viitor.ro/wp-content/uploads/2019/10/Patrimoniu_Ghid.pdf

  • Ghidul ”ABC-ul patrimoniului”- https://patrimoniu100.ro/abc-ul-patrimoniului/

 

  • Realizarea unui album foto care să cuprindă max. 4 fotografii pentru fiecare bun de patrimoniu cultural/natural imobil semnalat, rezoluție peste 200 dpi, format jpg. Pentru fiecare fotografie se va preciza ce reprezintă. Fotografiile vor fi realizate în urma unei excursii/drumeții/deplasare efectuată pe teren. Pentru imaginile din trecut se va indica sursa/autorul. Fotografiile pot fi inserate fie la finalul unui capitol, ca anexe, fie la finalul lucrării. Aranjarea lor depinde de opțiunea fiecăruia privind structura lucrării.
  • Menționarea numerică a bunurilor de patrimoniu existente în localitatea respectivă înainte și după 1989; realizarea unei descrieri a stării de conservare a bunurilor de patrimoniu selectate pentru participarea la concursul național; indicarea cauzelor deteriorării/degradării/dispariției/ distrugerii lor; menționarea unor soluții aplicabile pentru salvarea acestor bunuri;
  • Realizarea unui text de max. 3 pagini pentru fiecare obiectiv/bun de patrimoniu semnalat. Elevii vor fi coordonați de profesori pe toată perioada activității de documentare. Textul va fi redactat în format pdf.

Condiții de redactare a textului:

Format pagină A4, margini (sus-jos, stg-dr) 2,5

Font : Times New Roman

Size : 12

Line Spacing : din Insert/Paragrapf/ Line Spacing/Exactly, la un rând

Align: justify

Language: Mark Selected text at/ Romanian

Titlul 14, bolduit

Sub titlu, la două rânduri, se va trece numele autorului textului (pentru textul individual) sau al tuturor membrilor echipei (dacă este un text comun), fiecare pe secțiunea respectivă (elevi și cadre didactice coordonatoare/ studenți/cadre didactice), adresa de e-mail personală sau a unității de învățământ;

› Pe prima pagină a portofoliului se trece: numele concursului, titlul lucrării, cadrul didactic/membrii echipei, școala/liceul/colegiul/facultatea.

Criterii de jurizare:

 

a.claritatea definirii subiectului şi adecvarea acestuia la tema concursului – 5 p.

b.utilizarea surselor istorice – 20 p.

c.rigurozitatea științifică: utilizarea limbajului specializat, criterii de analiză istorică, calitatea redactării/prezentării etc.) – 30 p.

d.rezultatul cercetării(sporul de recunoaștere istorică adus prin lucrare, relevanța rezultatului cercetării)-10 p.

e.aparatul critic: note de subsol și trimiteri bibliografice din pagina propriu-zisă-15p;

f.bibliografia minimală-10 p:

  • sursele prezentate în notele de subsol, cât și propunerile de alte lucrări specifice, se vor menționa ținându-se seama de următoarea ordine: autor, titlu, editură, ediție, loc apariție, an apariție, pagini utilizate;
  • în cazul utilizării surselor de pe internet: nume, prenume autor, titlul – scris cu italice, (de ex: „Descoperă“, nr, an, pagină, ediția online, în https://www. ……….);
  • Încheierea parteneriatelor cu direcțiile județene pentru cultură, muzee, alte instituții/asociații care au ca domeniu de activitate patrimoniul material imobil și vor să sprijine această inițiativă.

 

  • Realizarea unei scrisori de intenție către autoritățile locale și atașarea răspunsului la portofoliul echipei/individual sau, în lipsa unui răspuns, a scrisorii cu nr de înregistrare.

Etapa 2:

  • 12 mai-10 iunie: Prezentarea portofoliului autorităților locale și reprezentanților Direcției Județene pentru Cultură sau/și Muzeului Județean (în cazul siturilor arheologice)/altor parteneri invitați, fie în cadrul unei întâlniri stabilite de comun acord, dacă reglementările impuse de pandemie o vor permite, dacă nu, în format on-line, linkul de întâlnire fiind trimis de președintele filialei SȘIR. Prezența președintelui filialei SȘIR la aceste întâlniri sau a persoanei desemnate de acesta, va fi obligatorie. Pentru fiecare întâlnire, președintele filialei va întocmi un tabel cu participanții la concurs, tema și avizul acordat fiecăruia. Această întâlnire va fi solicitată de participanți în scrisoarea de intenție. Lista cu participanții înscriși la concurs și titlul lucrării vor fi publicate pe site-ul SSIR, la 14 aprilie 2021.
  • Realizarea a max. 4 fotografii de la diseminarea portofoliului la nivelul comunității locale sau a unui articol ce va publicat în presa locală și anexat portofoliului prin care este promovat patrimoniul cultural, istoric și natural local.

Etapa 3:

  • 10-20 iunie: După primirea avizului favorabil de la nivelul filialei SȘIR, participanții vor trimite portofoliul în format electronic, în intervalul menționat, la SȘIR, pe adresa de e-mail secretariatssir@gmail.com, pentru înscrierea în competiția națională. În urma întâlnirii cu partenerii locali și autoritățile locale, participanții își pot îmbogăți conținutul lucrării cu impresiile rezultate din această întâlnire, dacă le vor considera oportune.

 

Etapa 4:

  • 20-30 iunie 2021jurizarea portofoliilor, acordarea premiilor
  • 2 iulie 2021: anunțarea câștigătorilor pe site-ul SȘIR
  • 5-9 iulie 2021: trimiterea premiilor prin poștă.
  • La acest concurs nu se admit contestații.

Premii:

  • Se vor acorda 4 premii I, 4 premii II, 4 premii III, 4 mențiuni, 4 premii speciale. Premiile vor consta în diplome și cărți și vor fi trimise prin poștă. Fiecare unitate de învățământ înscrisă va primi o diplomă. Cadrele didactice vor primi și adeverință pentru autori de Resurse Educaționale Deschise (RED).
  1. SECȚIUNE-PILOT

Pentru asigurarea egalității de șanse, proiectul va cuprinde și o secțiune-pilot, permițând participarea cu lucrări și a profesorilor care fac parte din grupul de lucru (fie findividual, fie ca îndrumători ai echipajului/echipajelor de elevi, fie ambele).   Tema concursului național este una de educație pentru valorile naționale și fiecare contribuție la îmbogățirea fondului și tezaurului patrimoniului național este nu numai necesară, dar și meritorie. Prezentul Regulament este valabil și pentru secțiunea-pilot. Jurizarea lucrărilor se va face separat de secțiunea deschisă, la fel și premierea.

⁂⁂⁂⁂⁂⁂

  1. ANEXE

 

6.1. Fișa de înscriere a unității de învățământ/facultății

 

Formular de înscriere

Proiect ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”

Data …………………………….

Unitatea de învățământ/facultatea………………………………………………………………………………..

Localitatea …………………………………………………………………………………………………………………..

Județul ………………………………………………………………………………………………………………………..

Director ………………………………………………………………………………………………………………………

Coordonator de proiect, membri ai echipei de proiect  din unitatea de învățământ participantă/cadru didactic participant/studenți…………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Datele de contact ale unității de învățământ/facultății: telefon/email………………………………

Adresa de corespondență pe care se vor trimite premiile: ……………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Director/Decan,

(Semnătură/ștampilă)

 

 

6.2. Acord de parteneriat cu unitatea de învățământ (Acordul se va transmite  doar scanat, semnat, ștampilat pe adresa de e-mail a SSIR- secretariatssir@gmail.com )

 

Acord de Parteneriat

Încheiat între:

Unitatea de învățământ …………………………………………………..…, cu sediul în ………..…………………. , județ/sector………………….., cod poştal ………………., tel. ………..…….…..; fax……..…………, cont IBAN …………….…………………………… – reprezentată prin doamna/domnul …………………………………., având funcţia de ……………….., denumită în prezentul acord  ……..………………………………………….

și

Societatea de Științe Istorice din România (SȘIR), cu sediul în Bucureşti,  Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 3, Cod fiscal: 5026192, înființare: Procesul verbal nr. 13.419 / 24 septembrie 1949, Tribunalul Ilfov, Secția II, decizie înscriere Registrul Asociațiilor și Fundațiilor – 14/2000/PJ, numărul și data înscrierii în Registrul Special – 16/29.01.2002, cont bancar:IBAN: RO36RNCB0076029411430001 BCR, Bucureşti sector 5, reprezentată prin domnul prof. univ. dr.  Carol Căpiță, având funcţia de președinte, denumită în prezentul acord SȘIR.

și

Facultatea de Istorie-Universitatea București, cu sediul în Bucureşti, …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. 021/…..…..; fax 021/……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin doamna conf.univ.dr. Florentina Nițu, având funcţia de decan, denumită în prezentul acord Facultatea de Istorie-Universitatea București  .

Articolul 1 – Obiectul acordului

1.1. Având în vedere importanța studierii istoriei în școală și valențele educative-formative ale acesteia, pentru consolidarea cetățeniei active, a competențelor social-civice și de expresie culturală, părțile semnatare ale prezentului acord își propun să inițieze pe întreg parcursul anului 2021 o colaborare în vederea derulării proiectului educativ ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”

1.2 Obiectul acordului îl constituie cooperarea și sprijinul reciproc în vederea participării elevilor/studenților  din unitatea de învățământ/facultate și a profesorilor de istorie în cadrul  activităților și manifestărilor realizate împreună în cadrul Proiectului educațional ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, precum și prin promovarea reciprocă a imaginii cu ocazia organizării  evenimentelor Facultății de Istorie-UB/SȘIR pe parcursul anului 2021.

Articolul 2 – Obligațiile SȘIR:

S.Ș.I.R. se obligă să asigure managementul proiectului ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”. În acest scop transmite ghidul proiectului, precum și orice alte informații și documentația necesară pentru derularea proiectului;

-se angajează să promoveze și să menționeze pe site-ul său, numele și/sau sigla unității de învățământ semnatare a acestui acord, precum și menționarea calității de partener;

-va menționa în comunicatele de presă, în măsura în care spațiul va permite, numele unităților de învățământ participante la proiect;

-va oferi adeverințe de participare, diplome, alte premii elevilor, studenților, profesorilor participanți, iar unității de învățământ îi va fi oferită o diplomă de participare.

Articolul 3 – Obligațiile Facultății de Istorie-Universitatea București

va contribui la oferirea unor premii elevilor câștigători;

– va ține permanent legătura cu unitatea de învățământ parteneră.

 

Articolul 4 – Obligaţiile unității de învățământ ………………….…. ……………………:

În schimbul sprijinului oferit de SȘIR, unitatea de învățâmânt ………….……………………. se obligă:

– să coopereze la selecționarea elevilor în diferitele etape ale concursului;

– să permită profesorilor/elevilor/studenților accesul la infrastructura școlară existentă în vederea derulării activităților proiectului, precum și participarea elevilor/studenților/ profesorilor la acțiunile județene/naționale ale proiectului;

– să desemneze un coordonator al proiectului (profesorul de istorie/șeful catedrei de istorie din școală/liceu/colegiu);

– să introducă pe site-ul său și în spațiile din școală destinate publicității – afișul proiectului SȘIR;

– să colaboreze cu Facultatea de Istorie-UB în diverse acțiuni de consiliere și orientare profesională a absolvenților claselor a XI-a și a XII-a;

– să organizeze în comun acțiuni și vizite reciproce, să popularizeze oferta profesională a Facultății de Istorie din cadrul UB pe site-ul său, să difuzeze materialele promoționale ale Facultății de Istorie-UB elevilor și părinților.

Articolul 5 Obligațiile părților

5.1 Părţile contractante se obligă să nu prejudicieze în niciun fel, direct sau indirect, imaginea partenerului.

5.2 Să respecte toate obligaţiile ce le revin potrivit prezentului acord şi să le îndeplinească cu bună credinţă.

Articolul 6 – Durata acordului

Acordul este valabil de la data semnării până la data de 31 decembrie 2021.

Articolul 7 – Condiţii de încetare a acordului

7.1. Prezentul acord încetează în următoarele cazuri:

7.1.1. Expirarea termenului pentru care a fost încheiat acordul.

7.1.2. Cu acordul scris al părţilor.

7.1.3. Părţile nu-şi execută sau nu îşi execută în mod defectuos sau cu întârziere obligaţiile asumate.

7.2. Partea care invocă încetarea acordului în conformitate cu alineatele de mai sus va notifica celeilalte părţi cauza sistării derulării acordului cu minimum 15 zile înainte de data la care încetarea urmează să-şi producă efectul.

7.3. Rezilierea/încetarea prezentului acord nu exonerează părţile de la executarea obligaţiilor asumate până la data rezilierii/încetării acordului.

 

Articolul 8 – Forţa majoră

8.1. Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

8.2. Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul de forţă majoră nu încetează, oricare dintre părţi are dreptul de a renunţa la acord, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi.

Articolul 9 – Rezolvarea litigiilor

Părţile acordante înţeleg ca orice litigiu intervenit în derularea acordului să fie rezolvat pe cale amiabilă. Litigiile nesoluţionate în acest mod sunt de competenţa instanţelor de judecată din Municipiul Bucureşti, competente material.

Articolul 10 – Dispoziţii finale

10.1. Orice modificare a prezentului acord se poate face doar prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.

10.2.  Părţile declară că au deplina putere şi autoritate de a încheia şi semna acest acord.

10.3. Părţile se obligă să-şi comunice în scris, orice modificare a statutului juridic, a datelor de identificare etc. în termen de 15 zile de la modificare.

10.4. Prezentul acord s-a încheiat, astăzi, ……….. ………2021, în trei exemplare.

  Unitatea de      învățământ,                       S.Ș.I.R.,          U.B.- Facultatea de Istorie,

         Director                                 Preşedinte                             Decan

6.3 Fișe activități (fișă înscriere, fisa de cercetare)

 

  1. Fișă de înscriere/ Proiect de cercetare

 

  1. Unitatea de învățământ ……………………………………………………………………………………………

Localitatea …………………………………………………………………………………………………………………..

Județul ………………………………………………………………………………………………………………………..

Profesor/Profesor coordonator (inclusiv data nașterii) ………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Nume elevi(inclusiv data nașterii, clasa)………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

Studenți (inclusiv data nașterii)/Anul …………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Tema cercetării

 1.Activități desfășurate (scurtă descriere)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. .

 

2.Bunuri de patrimoniu identificate(prezentarea lor pe scurt)

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………….

 

3.Rezultatul cercetării (eseu/scurt studiu despre rezultatele muncii de cercetare întreprinse de elevi/studenți/profesori) min.10 rînduri-max.2 pagini.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.Declarație a profesorului/profesorului îndrumător/studentului că activitatea de cercetare și rezultatul acesteia sunt originale. De asemenea, dacă este cazul, se va solicita și acceptul proprietarilor documentelor sau bunurilor (în cazul proprietăților private) ca imaginile digitalizate să fie utilizate pe site-ul SȘIR, precum și în cadrul  unei expoziții organizată de SȘIR și partenerii săi.

 

Subsemnatul…. ……………………………………………………………………………………declar că lucrarea de față îmi aparține, este exclusiv opera mea și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane.

Semnătura,

Subsemnatul…. ……………………………………………………………………………………, profesor coordonator, declar că lucrarea de față  este exclusiv opera elevilor mei și nu încalcă dreptul de proprietate intelectuală al altor persoane.

Semnătura,

Subsemnatul/subsemnații……………………………………………………………………………………………sunt/suntem de acord ca documentele/imaginile digitalizate ale imobilului să fie utilizate pe site-ul SȘIR, precum și în cadrul  unei expoziții organizată de SȘIR și partenerii săi.

 

Semnătura,

 

 

 

 

  1. Semnătura directorului și ștampila unității

 

 

 

 

 

 

 

 Semnătura profesorului/profesorului îndrumător/studenților 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4. MODEL Acord de parteneriat între Filiala SSIR și colaboratori (Acordul se va transmite   scanat, semnat, ștampilat pe adresa de e-mail a filialei SSIR )

 

Acord de Parteneriat

Încheiat între:

Societatea de Științe Istorice din România (SȘIR), cu sediul în Bucureşti,  Bulevardul Regina Elisabeta nr. 4-12, sala 8, cod poştal 030018, Sector 3, Cod fiscal: 5026192, înființare: Procesul verbal nr. 13.419 / 24 septembrie 1949, Tribunalul Ilfov, Secția II, decizie înscriere Registrul Asociațiilor și Fundațiilor – 14/2000/PJ, numărul și data înscrierii în Registrul Special – 16/29.01.2002, cont bancar:IBAN: RO36RNCB0076029411430001 BCR, Bucureşti sector 5, reprezentată prin domnul prof. univ. dr.  Carol Căpiță, având funcţia de președinte, denumită în prezentul acord SȘIR, reprezentată în teritoriu de Filiala……………………………………..prin domnul/doamna……………………………….

Având funcția de președinte al filialei.

și

Direcția Județeană pentru Cultură.……………………………………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. 021/…..…..; fax 021/……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

și

Muzeul.……………………………………………..cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. 021/…..…..; fax 021/……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

și

.…………………………………………….cu sediul în………………., …………………, sector ……, cod poştal ….……, tel. 021/…..…..; fax 021/……..…, cont IBAN ….……………………… – reprezentată prin domnul/doamna, având funcţia de………………………….., denumită în prezentul acord ……………………………………

(se pot adăuga și alți parteneri)

Articolul 1 – Obiectul acordului

1.1. Având în vedere importanța studierii istoriei în școală și valențele educative-formative ale acesteia, pentru consolidarea cetățeniei active, a competențelor social-civice și de expresie culturală, părțile semnatare ale prezentului acord își propun să inițieze pe întreg parcursul anului 2021 o colaborare în vederea derulării proiectului educativ ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”

1.2 Obiectul acordului îl constituie cooperarea și sprijinul reciproc în vederea participării elevilor/studenților  din unitatea de învățământ/facultate și a profesorilor de istorie în cadrul  activităților și manifestărilor realizate împreună în cadrul Proiectului educațional ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”, precum și prin promovarea reciprocă a imaginii cu ocazia organizării  unor evenimente comune pe parcursul anului 2021.

Articolul 2 – Obligațiile Filialei…………………….a SȘIR:

S.Ș.I.R. se obligă să asigure managementul proiectului ”Patrimoniul cultural, istoric și natural- Zestrea comunităților locale”. În acest scop transmite ghidul proiectului, afișul, precum și orice alte informații și documentația necesară pentru derularea proiectului;

-se angajează să promoveze și să menționeze pe site-ul său/pagina de facebook, numele și/sau sigla colaboratorilor semnatari ai acestui acord, precum și menționarea calității de partener;

Articolul 3 – Obligațiile colaboratorilor

vor oferi consiliere participanților înscriși în proiect

– vor ține permanent legătura cu Filiala SȘIR parteneră.

– vor populariza pe site-ul propriu sau pagina de facebook afișul proiectului SȘIR;

– vor colabora cu Filiala SȘIR în acțiunile de desfășurare și diseminare a proiectului.

Articolul 5 Obligațiile părților

5.1 Părţile contractante se obligă să nu prejudicieze în niciun fel, direct sau indirect, imaginea partenerului.

5.2 Să respecte toate obligaţiile ce le revin potrivit prezentului acord şi să le îndeplinească cu bună credinţă.

Articolul 6 – Durata acordului

Acordul este valabil de la data semnării până la data de 31 decembrie 2021.

Articolul 7 – Condiţii de încetare a acordului

7.1. Prezentul acord încetează în următoarele cazuri:

7.1.1. Expirarea termenului pentru care a fost încheiat acordul.

7.1.2. Cu acordul scris al părţilor.

7.1.3. Părţile nu-şi execută sau nu îşi execută în mod defectuos sau cu întârziere obligaţiile asumate.

7.2. Partea care invocă încetarea acordului în conformitate cu alineatele de mai sus va notifica celeilalte părţi cauza sistării derulării acordului cu minimum 15 zile înainte de data la care încetarea urmează să-şi producă efectul.

7.3. Rezilierea/încetarea prezentului acord nu exonerează părţile de la executarea obligaţiilor asumate până la data rezilierii/încetării acordului.

 

Articolul 8 – Forţa majoră

8.1. Forţa majoră apără de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

8.2. Dacă în termen de 15 zile de la producere, evenimentul de forţă majoră nu încetează, oricare dintre părţi are dreptul de a renunţa la acord, printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi.

Articolul 9 – Rezolvarea litigiilor

Părţile acordante înţeleg ca orice litigiu intervenit în derularea acordului să fie rezolvat pe cale amiabilă. Litigiile nesoluţionate în acest mod sunt de competenţa instanţelor de judecată din Municipiul Bucureşti, competente material.

Articolul 10 – Dispoziţii finale

10.1. Orice modificare a prezentului acord se poate face doar prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.

10.2.  Părţile declară că au deplina putere şi autoritate de a încheia şi semna acest acord.

10.3. Părţile se obligă să-şi comunice în scris, orice modificare a statutului juridic, a datelor de identificare etc. în termen de 15 zile de la modificare.

10.4. Prezentul acord s-a încheiat, astăzi, ……….. ………2021, în ….. exemplare.

Preşedinte                                          Director                                                Director

Filiala …………a SȘIR,              D J C ……….                                   Muzeul…………..                                       

 

 

 

………….(alți parteneri)

 

 

 

Categories: Concursuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *