Revista „Studii și articole de istorie” – cuprinsul nr. LXXXIV/2017

Revista „Studii și articole de istorie” – cuprinsul nr. LXXXIV/2017

I. ISTORIA CREȘTINISMULUI (1517-2017)
Edit SZEGEDI: Putem vorbi de luteranism în Transilvania secolului al XVI-lea? …….. 7

Maria CRĂCIUN: „Historia vero sacrae et similes retineantur”: funcția imaginilor produse pentru bisericile luterane ale Transilvaniei în epoca modernă timpurie ……………………………………………………………………………………… 18

Sándor KOVÁCS: Reforma şi Biserica Unitariană ………………………………………. 39

Ildikó HORN: Peter Pazmany şi problemele elitei catolice din Transilvania în prima jumătate a secolului al XVII-lea …………………………………………………….. 54

Daniel BENGA: Creștinismul mondial la cinci sute de ani de la Reformă (1517-2017). Câteva perspective istorice și repere statistice ………………………….. 66

II. ISTORIA ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
Valentin MAIER: Instituțiile și specializările învățământului superior de chimie în perioada 1948-1974 ……………………………………………………………………. 90

Mirela ROTARU: Impactul crizei anilor 1980 asupra Universității din București – O încercare de analiză cantitativă ……………………………………………. 102

Bogdan TEODORESCU: Istoria primelor manuale de istorie postdecembriste …… 118
Iuliana GALEȘ: Evoluția școlilor cu predare în limba minorităților după 1989 în județul Timiș ……………………………………………………………………………….. 141

Catinca-Adriana STAN: Predarea și studierea istoriei naționale în Québec: de la promovarea valorilor religioase la dezvoltarea gândirii critice ……………. 151

III. DIDACTICĂ ȘI MANAGEMENT EDUCAȚIONAL ÎNPREDAREA ȘI ÎNVĂȚAREA ISTORIEI. ANALIZE ȘI OPINII
Nicolae ȘERBAN: Valorificarea istoriei locale prin activități educative ……….. 166

Cristina HORNOIU: Noțiuni introductive în studiul istoriei – modalități de abordare la nivelul clasei a IV-a ………………………………………………………………. 181

Ana PREDA-TUDOR: O perspectivă asupra noilor paradigme educaționale …… 199

Mihai STAMATESCU: Programele de istorie pentru gimnaziu:competenţe vs. conţinuturi sau durata lungă vs. durata scurtă a timpului ……………………….. 207

Daniela CURELEA: Considerații privind fluxul implementare-monitorizare evaluare a proiectelor într-o unitate de învățământ liceal ……………………………. 215

Camelia SANDU: Metode alternative de învățare a istoriei – realizarea unui film documentar ……………………………………………………………………………………… 230

IV. MISCELLANEA
Dumitru TOMONI: George Gârda (1879-1948), în slujba României Mari …….. 238

Miodrag CIURUȘCHIN: Aspecte ale colaborării militare româno-sârbe în a doua jumătate a anului 1916 …………………………………………………………………….. 253

Florin IORDĂCHIȚĂ: O evaluare asupra dictaturii mareșalului Ion Antonescu (1940-1944) ……………………………………………………………………………. 278

Bogdan VÂRȘAN: Comunismul. O modernitate alternativă? ………………………. 305

V. RECENZII
Alex DRACE-FRANCIS, Geneza culturii române moderne. Instituţiile scrisului şi dezvoltarea identităţii naţionale 1700-1900, Iași, Editura Polirom, 2016. (Nicolae Mihai) ………………………………………………………………………………………. 320

Mihai CHIPER, Pe câmpul de onoare. O istorie a duelului la români, București, Editura Humanitas, 2016. (Bogdan Teodorescu) ………………………….. 323

Corina TEODOR (coord.), Pompiliu Teodor şi lumea prin care a trecut, Cluj-Napoca, Editura Mega, 2016. (Ionuț Marcu) ……………………………………….. 326

Robert J. BARRO, Jong-Wha LEE, Education Matters. Global Schooling Gains from the 19th to the 21st Century, Oxford & New York, Oxford University Press, 2015. (Bogdan Murgescu) ………………………………………………. 330

Robert D. Kaplan, În umbra Europei. Două războaie reci și trei decenii de călătorie prin România și dincolo de ea, București, Editura Humanitas, 2016. (Ionuț Filipescu) …………………………………………………………………………….. 333

O istorie multidimensională a carierelor universitare: instituţii, reţele sociale, biografii, Sergiu Musteaţă (ed.), Chişinău, Editura ARC, 2017. (Alexandru-Murad Mironov) ……………………………………………………………………. 337

In Memoriam Prof. Dr. Nicolae Bocșan ………………………………………………….. 346

In Memoriam Prof. Elisabeta Corbescu …………………………………………………. 350

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *