[DEZBATERE] De ce istoria în școală ?

[DEZBATERE] De ce istoria în școală ?

[Şi-au exprimat opiniile: Gheorghe Iutiș, acad. Dan Berindei, Bogdan Teodorescu, Bogdan Murgescu, Ovidiu Pecican, Marius Stan, Ruxandra Ivan, Joke van der Leeuw-Roord şi mulți alţii]

O propunere de dezbatere cu privire la schimbarea curriculumului pentru istorie în învăţământul preuniversitar ar trebui să ofere răspunsuri la câteva întrebări esenţiale. Unele ţin de politica educaţională pe termen mediu, iar de lămurirea acestora este responsabil un document asumat oficial şi numit Cadru de referinţă – care în acest moment nu există. Nimic nu ne împiedică însă să exprimăm opinii pe aceste subiecte, având ca reper Legea 1/2011.

Contextul discuţiei publice cu privire la Planurile-cadru pentru învăţământul primar e unul foarte potrivit pentru a porni o dezbatere despre „locul şi rolul” istoriei în şcoală. Vă invităm deci să căutăm împreună răspunsuri la întrebările de mai jos:

1)     Ce fel de model uman vrem să construim prin şcoală?  (cum dorim să arate abs0lvenții?, prin ce mijloace?, cum să se raporteze la sine? cum să se comporte în relaţia cu ceilalţi?, cât să ştie?, ce să ştie să facă?) Cum vrem să arate lumea românească în anii 2020-2030? Putem oare să ne controlăm, măcar parţial, viitorul prin ceea ce facem în şcoală? Dacă da, ce vrem de la şcoală? Dacă nu, ce vrem de la şcoală?

2)    De ce ar trebui disciplina istorie să contribuie la modelarea conştientă a unui anume tip de personalitate dezirabil?

3)    Cum ar trebui s-o facă? Învăţându-i pe elevi să facă ce? cu informaţia (adică, ce competenţe ar trebui formate la elevi?) în viaţa reală (în viaţa privată, la locul de muncă, în spaţiul public – civic, cultural, virtual, global etc). Ce tip de discurs ar trebui să-și asume disciplina istorie? Opțiunile ar putea include:

  • un discurs civic (adică, să contribuie la formarea şi dezvoltarea unei culturi a participării civice şi la socializarea politică);
  • un discurs cultural (adică, să îndeplinească o funcţie de transmitere şi formare culturală a personalităţii);
  • un discurs vizând dezvoltarea durabilă a umanităţii (protejarea şi conservarea patrimoniului cultural şi istoric face parte din strategia dezvoltării durabile);

După ce vom ajunge la anumite puncte de vedere comune cu privire la rolul general al istoriei în școală, intenționăm să deschidem spațiul și pentru dezbateri speciale cu privire la obiectivele concrete, conținuturi, competențe, metode și opțiuni didactice.

[Vă invităm să vă exprimați punctele de vedere folosind câmpul de comentarii de mai jos. E de la sine înțeles că vor fi afișate doar acele comentarii care folosesc un limbaj adecvat unui for civilizat și care nu constituie atacuri la persoană sau injurii de alt tip. Dezbaterea este moderată de prof. Mihai Stamatescu]

Categories: Alte activități

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *