A XX-a Conferință anuală de perfecționare profesională EUROCLIO, 7-13 aprilie 2013, Erfurt, Germania

A XX-a Conferință anuală de perfecționare profesională EUROCLIO, 7-13 aprilie 2013, Erfurt, Germania

de prof. univ. Alexandru Barnea (prim-vicepreședinte al Societății de Științe Istorice din România)

Această a XX-a întrunire anuală la care am putut participa cu mijloace proprii a avut loc la Erfurt, capitala Thuringiei din Germania, între 7 și 13 aprilie 2013, sub titlul ”Reflecting Remembrance. Teaching History for a Common Culture of Remembrance”.

Programul acesteia, împreună cu informația necesară, a fost imprimat în condiții grafice de foarte bună calitate într-un caiet A4 de 28 p. Euroclio a beneficiat de astă dată de colaborarea oficială a Asociației Profesorilor de Istorie  din Germania, împreună cu organizația provincială locală.

Evenimentele au fost găzduite la Erfurt de M-rea Sf.Augustin și de hotelul Radisson Blu.

După cuvintele de salut din după-amiaza de duminică 7 aprilie, au urmat o introducere în programul de o săptămână și apoi un scurt discurs al directorului executiv al Euroclio, d-na Joke van der Leeuw-Roord, precum și alte luări de cuvânt. D-na director a revenit, încercând să răspundă la întrebarea formulată în titlu cam așa:   ”Cum predă Europa istoria Germaniei ? ”.

Luni 8 aprilie, dimineața, s-a încheiat seria vorbirilor oficiale de deschidere, după care s-a deschis și a rămas la dispoziția tuturor participanților pentru fiecare pauză dintre lucrări, un târg informațional. Acolo, potrivit invitațiilor primite anterior de participanți, au fost expuse publicații și manuale  aduse din mai multe țări membre Euroclio.

Am lăsat acolo spre expunere o serie de manuale  de la clasa a IX-a la a XII-a, inclusiv o variantă în limba maghiară a celui de a XII-a. La același târg am convenit să ruleze pe un mic ecran, alături de pliante în mai multre limbi de circulație, o prezentare a vestigiilor de la Adamclisi –Tropaeum Traiani, cu aplicare la tematica întrunirii. În cazul de față, filmul proiectat privea utilizarea monumentului în propaganda mai veche și mai nouă.

A urmat, în aceeași dimineață, o discuție în panel pe tema ”Germania și vecinii ei la răscrucile memoriei europene”, moderată de președintele Asociației Profesorilor de Istorie din Germania, d-l Ulrich Bongertmann. Vorbitorii s-au referit la: 1. Comisiile bilaterale pentru manuale germano-poloneze (deja apărute), germano-franceze, germano-israeliene, germano-cehe și germano-ruse; 2. Experimentele triunghiului de la Weimar: Franța-Germania-Polonia; 3. Rolul politicilor de rememorare în politica culturală și educațională germană externă; 4. Cetățenie și rememorare; 5. Relații germano-belgiene în primul război mondial; 6. De la ezitare la cooperare: Israel, Germania și Holocaust.

În după-amiaza aceleiași zile au fost programate nouă ateliere plecând de la ideea cooperării internaționale pe chestiuni sensibile în istorie pentru practica la clasă. Nouă moderatori din diverse țări participante (trei din Germania dintre care unul în colaborare cu un francez) au atacat următoarele teme: 1. Pot contribui manualele transnaționale de istorie la o cultură comună a rememorării ?;  2. Fac greșeli, ceilalți permit. Modele de predare către o înțelegere comună a aspectelor negative ale trecutului; 3. ”Comics” la clasă: posibilitățile de predare a diversității cu ”prietenie”; 4. ”e-Training”. O comuniune pentru școli în Europa; 5. ”Mai întâi sunt om”… 6. 10 iunie 1944 (Grecia): genocidul nazist și politici ale memoriei în comunitatea locală; 7. Istoria la clasă: asasinarea lui Heydrich, justificată moral sau nu ?; 8. Modelarea instrumentelor privind Holocaustul și educația drepturilor omului; 9. Introducere multiperspectivă în studiul unei istorii controversate și sensibile: cazul războaielor balcanice.

A urmat, după o pauză, prezentarea unor proiecte de cercetare, discutate pe loc, precum: 1. Pregătirea profesorilor de educație civică și istorie în Europa; 2. Historiana, portalul dvs. către trecut; 3. Termeni legați de trecutul întunecat; Finlanda, Africa de Sud și Bosnia-Herțegovina.

Ziua s-a încheiat cu o altă discuție în panel, pe tema ”Memoria europeană: limite și schimbări ?”, prezidată de d-na Joke van der Leeuw-Roord, directorul executiv al Euroclio. Au discutat pe această temă dr. Tatiana Minkina-Milko, responsabil al Programelor de Educație în Istorie din Consiliul Europei, cu ”Predarea și învățarea istoriei în Europa secolului XXI”. Au urmat alte comunicări pe o tematică apropiată, după care, după cină,  s-a organizat o masă rotundă privind primul război mondial.

Marți 9 aprilie s-au grupat alternativ vizite ghidate la Buchenwald și la Weimar și apoi ateliere de lucru tematice.

Miercuri 10 aprilie:

  • Vizită ghidată la vechea sinagogă și orașul vechi;
  • P.m., 7 ateliere internaționale pe tema ”predarea și învățarea istoriei și moștenirii evreiești”;
  • Discuție în panel pe tema ”Istorie iudaică; rememorare și predare”, cu trei participanți moderați de Jonathan Rven-Zohar, senior manager Euroclio;
  • Două mese rotunde paralele privind predarea istoriei în Belorus, Ucraina și Rusia și respectiv în Europa Centrală.

Joi 11 aprilie:

Programul s-a deschis cu o masă rotundă cu titlul ”Noi și ei, Est și Vest.. Impactul cultural al războiului rece ?”, cu Axel Janowitz (Germania), Iulia Kușnereva (Rusia) și Sirkka Ahonen (Finlanda). Au urmat șapte ateliere internaționale pe teme diverse legate mai ales de istorie recentă. Pentru cei interesați, pot transmite și aceste teme.
După amiază a fost programată o vizită la Check Point Alpha și la Muzeul amenajat acolo la fostele puncte de graniță din extremul vest al fostei RDG către Vest, de unde, sub ordinele fostei URSS, era amenințată și pregătită  mulți ani invazia RFG.
În plenară, ultima întrevedere de acest fel a fost o revelație pentru toți cei prezenți prin mărturia lui Berthold Dűcker, fost refugiat din RDG în RFG.

Vineri 12 aprilie:

Conform opțiunilor, s-a putut participa la lecții de istorie la școli diverse. În cazul subsemnatului, căruia i s-au alăturat mai mulți participanți, români și din spațiul ex-sovietic, la Gimnaziul ”Regina Luiza” din Erfurt, clasa a IX-a. S-au putut examina cu acest prilej manuale de istorie în uz în landul Thuringia.
După amiază am participat ca reprezentant al SSIR la Adunarea Generală a Euroclio. Rezultatele alegerilor vor fi anunțate oficial de conducerea reorganizată cu acest prilej a Euroclio. Directorul executiv actual susnumit intenționează să renunțe la conducere în anul următor, cu prilejul adunării care va avea loc cel mai probabil în Macedonia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *