Revista „Studii și articole de istorie” – cuprinsul nr. LXXXVI/2019

Revista „Studii și articole de istorie” – cuprinsul nr. LXXXVI/2019

I. UMANISMUL, CUNOAŞTEREA ŞTIINŢIFICĂ ŞI CREAŢIA ARTISTICĂ

Alexandru-Florin PLATON: Aristotelismul medieval şi umanismul renascentist. Reflecţii la împlinirea a 500 de ani de la moartea lui Leonardo da Vinci ……………… 7

Lucica BIANCHI: De la Cer la Pământ: Geniul lui Leonardo da Vinci …………….. 17

Laura MESINA: Leonardo da Vinci în oglinda istoriei: Bătălia de la Anghiari …….. 35

II. RUPTURI ISTORICE, TRANSFORMĂRI SOCIALE ŞI PROGRES ÎN SECOLUL XX
Miodrag MILIN, Diana DRĂGHICI: Rolul ideii de solidaritate în programele de emancipare naţională ale românilor şi sârbilor bănăţeni (1868-1869) …………….. 63

Andrei Florin SORA: Funcţionarii publici „regăţeni” în noile provincii ale României Mari, 1918-1925 ………………………………………………………………………… 78

Marian CURCULESCU: Acţiuni propagandistice ale Partidului Muncitoresc Român în judeţul Dâmboviţa la începutul colectivizării agriculturii (1949-1950) …….. 93

Dumitru TOMONI: Timişoara în decembrie 1989. Revoluţie sau complot extern? …………………………………………………………………………………………………. 121

Bogdan MURGESCU: Cum se măsoară progresul social? ……………………………. 135

III. ISTORIA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI
Sebastian Dragoş BUNGHEZ: Istoricul Teodor Botiş (1873-1940) …………………. 145

Iuliana GALEŞ: Şcoală şi identitate culturală. Studiu de caz: Liceul Teoretic „Dositei Obradovici” Timişoara……………………………………………………………….. 154

Maria Cristina ILINCUŢA: Prezenţe feminine în învăţământul interbelic din Comarnic: de la instituţional la social ……………………………………………………….. 169

Bogdan TEODORESCU: Asaltul comunist asupra şcolii. Anii de început, 1947-1948 …………………………………………………………………………………………….. 179

Miu GHEORGHE: Învăţământul în satul românesc din Câmpia Buzăului în timpul regimului comunist ……………………………………………………………………….. 206

Valentin MAIER: O planificare cu probleme: formarea artiştilor prin intermediul învăţământului superior în perioada comunistă ……………………………. 232

IV. DIDACTICĂ ŞI MANAGEMENT EDUCAŢIONAL ÎN PREDAREA ŞI ÎNVĂŢAREA ISTORIEI. ANALIZE ŞI OPINII
Vasile CIOBANU: Folosirea la clasă a izvoarelor istorice. Studiu de caz: Hotararea Adunării Naţionale a Saşilor Transilvăneni ţinută în 8 ianuarie 1919 la Mediaş ………………………………………………………………………………………. 251

Ana PREDA-TUDOR: Dezbaterea, de la conceptul teoretic la practica didactică ………………………………………………………………………………………………………… 274

Antonia BERA, Diana-Georgiana LUTZ, Iulian MĂCREANU, Cosmina VĂDUVA, Vlad POPOVICI: Utilizarea Enciclopediei libere Wikipedia şi a instrumentelor digitale asociate în activitatea de predare-învăţare a istoriei …….. 287

Raluca Cristina BONTEANU, Maria Cristina ILINCUŢA: „Taxedu” – un soft inteligent pentru lecţiile de istorie ……………………………………………………….. 305

V. MISCELLANEA

Bogdan TEODORESCU: La a 70-a aniversare a S.Ş.I.R……………………………….. 311

Dorin STĂNESCU: Programul Centenar al Societăţii de Ştiinţe Istorice din România (2018) ……………………………………………………………………………………… 317

VI. RECENZII
Walter ISAACSON, Leonardo da Vinci, trad. Louis Ulrich, Bucureşti, Editura Publica, 2018 (Ana-Maria Lepăr) …………………………………………………… 324

Mária PAKUCS-WILLCOCKS, Sibiul veacului al XVI-lea. Rânduirea unui oraş transilvănean, Bucureşti, Editura Humanitas, 2018, (Marian Coman) ………. 329

Constantin SCHIFIRNEŢ, Modernitatea tendenţială. Reflecţii despre evoluţia modernă a societăţii, Bucureşti, Editura Tritonic, 2016 (Sorin Stanciu) …………… 332

Oleg V. HLEVNIUK, Stalin. O nouă biografie a unui dictator, Bucureşti, Editura Litera, 2017 (Andrei Avram) ………………………………………………………… 337

Petre OPRIŞ, Licenţe străine pentru produse civile şi militare fabricate în România (1946-1989), Bucureşti, Editura Militară, 2018 (Marius Motreanu) …… 341

Cosmin POPA, Intelectualii lui Ceauşescu şi Academia de Ştiinţe Sociale şi Politice (1970-1989), Bucureşti, Editura Litera, 2018 (Ionuţ Marcu) ………………. 345

Cătălin Augustin STOICA, România continuă. Schimbare şi adaptare în comunism şi postcomunism, Bucureşti, Editura Humanitas, 2018 (Marius Deaconu) ……………………………………………………………………………………………………….. 348

Adrian CIOROIANU (editor), Un centenar şi mai multe teme pentru acasă. Ce au învăţat şi ce nu au învăţat românii din ultimul secol de istorie, Iaşi, Editura Polirom, 2018 (Gabriela Avram) ……………………………………………………. 351

Liviu VOINEA (coord.), Un veac de sinceritate. Recuperarea memoriei pierdute a economiei româneşti 1918-2018, Bucureşti, Editura Publica 2018 (Bogdan Murgescu) ……………………………………………………………………………….. 353

In memoriam Prof. dr. Ştefan Ştefănescu ………………………………………………… 357

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *