Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a III-a (2023)

Ghid proiect „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a III-a (2023)

GHID PROIECT

 

„Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”

Ediția a III-a, 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CUPRINS:

 

 

  1. Preambul………………………………………………………………………………………………………………..3
  2. Descrierea proiectului: scop, obiective, grup țintă, secțiuni……………………………………….4
  3. Echipa de proiect, date de contact, parteneri…………………………………………………………….5
  4. Regulamentul și Calendarul proiectului……………………………………………………………………6
  5. Secțiune-pilot………………………………………………………………………………………………………..13
  6. Anexe……………………………………………………………………………………………………………………14

6.1. Fișa de înscriere …………………………………………………………………………………………………14

6.2. Acord de parteneriat al S.Ș.I.R. cu instituția de învățământ…………………………………..15

6.3. Model de acord de parteneriat între Filiala S.Ș.I.R. și colaboratorii locali………………18

6.4. Declarație de autenticitate și acord de diseminare…………………………………………………21

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PREAMBUL

 

Patrimoniul cultural, istoric și natural – zestrea comunităților locale

Ediția a III-a

 

Patrimoniul cultural, istoric și natural – zestrea comunităților locale este un concurs național de cercetare istorică și de promovare a patrimoniului local. Pentru că implicarea cadrelor didactice, a elevilor, a mass-mediei și, pe alocuri, a autorităților locale, pe parcursul celor două ediții anterioare, a condus în unele comunități la un interes pentru educația pro-patrimoniu, ne propunem să continuăm concursul și în anii următori, oferind astfel suportul de valorizare a istoriei locale. În unele județe, concursul a avut ecouri ce se cuvine a fi evidențiate ca bune practici, astfel: Filiala S.Ș.I.R. Gorj, împreună cu alți colaboratori, a dat startul unui concurs județean dedicat patrimoniului cultural local și promovării obiectivelor în mass-media, inclusiv a celor dispărute; Filiala S.Ș.I.R. Argeș a inițiat demersuri către autoritățile locale și alte instituții pentru reamenajarea parțială a unui obiectiv de patrimoniu și introducerea lui în circuitul public; Filiala S.Ș.I.R. Teleorman a semnalat către instituțiile abilitate existența unor bunuri cu valoare de patrimoniu neclasate, unele necesitând lucrări de reabilitare. Sperăm ca aceste demersuri să se finalizeze pozitiv. Îi felicităm și ne dorim ca exemplul lor să fie urmat și de alte filiale. Este motivul pentru care în structura viitoare a concursului va fi introdusă câte o secțiune pentru fiecare tip de patrimoniu – imobil, mobil, imaterial – și vor fi reluate unele secțiuni de succes,  de pildă „Istoria unui artefact”.

Această ediție este dedicată patrimoniului imaterial și presupune realizarea unui portofoliul istoric ce va fi trimis on-line, pe secțiunile pentru care se va opta. Până la finalul acestei ediții vom finaliza crearea arhivei de resurse educaționale deschise (RED) pe toate cele trei tipuri de patrimoniu, iar cadrele didactice implicate în acest demers științific vor primi adeverințe pe măsură ce arhiva va putea fi accesată.

Anul acesta va fi introdus PREMIUL DE FIDELITATE, care va fi acordat cadrelor didactice participante la toate cele trei ediții, indiferent dacă s-au numărat sau nu printre premianți. Premiul constă în publicarea unui articol în revista de Studii și articole de istorie (SAI) a Societății de Științe Istorice din România, în care profesorul coordonator va împărtăși impresii din experiența sa și a elevilor săi, trăită pe parcursul celor trei ediții ale concursului. Totodată, în numărul XCI/2024 al revistei SAI, vom publica numele tuturor participanților, elevi și cadre didactice, și titlurile lucrărilor documentate.

Ca și până acum, rezultatele concursului vor fi popularizate pe pagina web/facebook a S.Ș.I.R.

Ediția din anul acesta se va desfășura pe patru secțiuni: I. Obiceiuri de primăvară (Sărbători, credințe, practici); II. Jocurile de copii și tineret; III. Meșteșuguri artistice – Prelucrarea artistică a lemnului; IV. Afiș tematic.

Dacă la edițiile anterioare am observat obiectivele de patrimoniu, am descris starea acestora și am propus soluții pentru salvarea lor, am semnalat alte obiective sau bunuri cu valoare de patrimoniu care așteaptă să fie clasate sau am promovat istoria unor artefacte, anul acesta vom pune accent pe relaţia elevilor cu moştenirea culturală a comunității sau regiunii din care fac parte, modul în care se pot implica în păstrarea autenticității acestei moșteniri și transmiterea ei către generațiile viitoare. Care sunt practicile din localitatea noastră cu privire la o sărbătoare a primăverii, care erau jocurile bunicilor noștri, dar ale bunicilor lor? Cât de important mai este azi meșteșugul artistic al prelucrării lemnului într-o diversitate de obiecte casnice sau de artizanat, cum s-a transmis el din generație în generație?, iată câteva teme de reflecție pentru demararea unei investigații istorice.

Și pentru a vă da ocazia să participați direct la realizarea afișului ediției viitoare, vă propunem și o secțiune de exersare a abilităților artistice și digitale care să îmbine tematic cele trei tipuri ale patrimoniului cultural.

 

 

SCOPUL PROIECTULUI:

Scopul acestui proiect îl constituie implicarea profesorilor de istorie, a elevilor și studenților în responsabilizarea autorităților locale privind intensificarea acțiunilor pentru conservarea, promovarea și educația pentru valorile culturale și istorice locale, a celor clasate  sau neclasate, constituirea unei arhive digitale a bunurilor de patrimoniu sau cu valoare de patrimoniu din comunitatea respectivă și a unei hărți de turism cultural.

OBIECTIVELE PROIECTULUI:

Pimplicarea tinerilor în însușirea terminologiei și cunoașterea legislației cu privire la patrimoniul local, național și universal;

Precuperarea memoriei trecutului prin acțiuni de identificare, protejare și promovare a bunurilor cu valoare de patrimoniu;

Palăturarea profesorilor de istorie și studenților grupului de specialiști în protejarea și conservarea patrimoniului cultural și natural de importanță locală, națională și universală prin activități de investigare a trecutului, folosind inclusiv tehnici de istorie orală;

Pfamiliarizarea elevilor cu tehnicile de cercetare istorică;

Pdezvoltarea gândirii critice, a pasiunii pentru istorie, artă, folclor și tradiții, frumusețea naturii;

Pcreșterea interesului pentru revigorarea meșteșugurilor tradiționale;

Pîncurajarea dialogului intercultural;

Pîncurajarea gândirii reflexive, a trans- și interdisciplinarității;

Pincluderea monumentelor, ansamblurilor arhitecturale, siturilor arheologice, rezervațiilor naturale, festivalurilor interculturale, expozițiilor și târgurilor anuale pe harta și repertoriul turistic al comunității locale;

Pcultivarea spiritului de lucru în echipă;

Pîncurajarea implicării tinerilor în activitățile din viața comunităților locale și în protejarea naturii.

GRUPURILE ȚINTĂ:

 

  1. I. Elevi din învățământul gimnazial, clasele VI-VIII;
  2. Elevi din învățământul liceal, clasele IX-XII/XIII (f.r.);

III. Cadre didactice din învățământul preuniversitar, membri cotizanți ai S.Ș.I.R.;

  1. Studenți (licență, masterat, doctorat, cu sau fără cadru didactic coordonator) la facultățile de istorie și/sau diferite specializări privind patrimoniul cultural.

IDENTITATE VIZUALĂ:

Pe toate documentele și materialele elaborate în cadrul prezentului proiect se aplică sigla S.Ș.I.R. și siglele partenerilor.

DURATA PROIECTULUI:

16 februarie – 15 octombrie 2023

ECHIPA DE PROIECT

 

P COORDONATORII PROIECTULUI:

Prof. univ. dr. Bogdan Murgescu, președinte de onoare al S.Ș.I.R.

Prof. univ. dr. Carol Căpiță, președinte al Societății de Științe Istorice din România

Conf. univ. dr. Florentina Nițu, decan al Facultății de Istorie, Universitatea București

Conf. univ. dr. Andrei Florin Sora, prim-vicepreședinte al S.Ș.I.R.

Prof. dr. Dorin Stănescu, vicepreședinte al S.Ș.I.R., coordonator al Departamentului de Programe și Proiecte al S.Ș.I.R.

Prof. gr. I Elena Ichim, președintele Filialei Teleorman a S.Ș.I.R.

P SECRETARIATUL NAȚIONAL: 

Coordonatori: prof. dr.  Bogdan Teodorescu, asist. cerc. dr. Valentin Maier

 

P COMISIA DE ORGANIZARE:

Prof. dr. Cristina Ilincuța, prof. gr. I Ana Preda Tudor, prof. gr.I Gabriel Stan, dr. Ionuț Mircea Marcu, dr. Ștefan Marius Deaconu.

 

DATE DE CONTACT:

Adresa de corespondență:

Societatea de Ştiinţe Istorice din România

c/o Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti, sala 8

Bd. Elisabeta nr. 4-12, 030018 București, România

 

Adresa de e-mail: concursssir@gmail.com

 

PARTENERII PROIECTULUI:

Facultatea de Istorie-Universitatea București

Institutul Național al Patrimoniului

 

PARTENERI MEDIA:

Revista „Magazin Istoric”

Revista „Historia”

 

 

 

 

REGULAMENTUL ȘI CALENDARUL CONCURSULUI

 

  1. 16 – 22 februarie 2023: Promovarea proiectului

S.Ș.I.R. și instituțiile partenere vor promova Concursul Național „Patrimoniul cultural, istoric și natural – Zestrea comunităților locale”, ediția a III-a,  în întreaga țară, acoperind cât mai multe medii de comunicare.

Concursul va fi promovat și de către filialele S.Ș.I.R. prin postarea ghidului și afișului unic al concursului pe paginile web/facebook, prin popularizarea în mass-media și organizarea unor întâlniri on-line cu membrii filialei.

  1. 23 februarie – 10 aprilie 2023: Înscrierea participanților

Concursul național se desfășoară pe cele patru categorii de participare precizate în grupul țintă. Înscrierea este validată dacă sunt respectate condițiile menționate.

Pentru elevii din învățământul gimnazial, clasele VI-VIII, și elevii din învățământul liceal, clasele IX-XII/XIII, condițiile de înscriere sunt aceleași.

Se înscriu în concurs echipe formate din câte 2 elevi. Elevii pot fi din aceeași clasă sau din clase diferite. Echipa este coordonată de unul-două cadre didactice. Cadrul didactic coordonator poate înscrie în concurs maximum 3 echipe, pentru fiecare secțiune de concurs la care dorește să participe. Dacă predă la școli diferite sau la școală coordonatoare și structură, cadrul didactic poate înscrie maximum 3 echipe pentru fiecare secțiune de la fiecare școală unde activează. Pentru secțiunea 1, fiecare echipă va documenta o singură sărbătoare a primăverii, laică sau religioasă.

Cadrul didactic coordonator va transmite electronic, într-un singur fișier în format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2.) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com, în termenul prevăzut pentru înscriere, precizând numele și prenumele cadrului didactic, localitatea, județul, nivelul de învățământ, numărul echipei, după modelul: Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-Gimnaziu-1, respectiv Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-Liceu-1.

Cadre didactice din învățământul preuniversitar

Se poate participa individual sau în echipă de câte doi membri (cadrele didactice care se înscriu în concurs trebuie să fie membri cotizanți ai S.Ș.I.R.). Un cadru didactic poate participa atât la această categorie, cât și în calitate de cadru didactic coordonator al echipei/echipelor de elevi, însă tema aleasă trebuie să fie diferită. Pentru secțiunea 1, fiecare cadru didactic/echipă va documenta o singură sărbătoare a primăverii, laică sau religioasă.

Se vor transmite electronic, într-un singur format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1)  și Acordul de parteneriat (anexa 6.2.) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com. Este suficient un singur acord de parteneriat, dacă respectivul cadru didactic participă și la o altă secțiune de concurs și în consecință a trimis deja unul. Fișierul va fi salvat cu numele și prenumele cadrului didactic/cadrelor didactice, localitatea, județul, după modelul: Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-CD.

Studenți (licență, master, doctorat), cu sau fără cadru didactic coordonator

Pentru această categorie, trebuie ca participanții să se constituie într-o echipă. Ea poate fi coordonată sau nu de un cadru didactic și este formată, obligatoriu, din 2 studenți. O echipă poate participa la una sau mai multe secțiuni.

Cadrul didactic coordonator/echipa va transmite electronic, într-un singur format pdf, Fișa de înscriere (anexa 6.1) și Acordul de parteneriat (anexa 6.2.) completate, semnate și ștampilate, la adresa de email concursssir@gmail.com. Este suficient un singur acord de parteneriat, indiferent de numărul de secțiuni la care echipa dorește să se înscrie. Fișierul se salvează cu numele și prenumele cadrului didactic coordonator/studenților, localitatea, județul, nivelul de învățământ (universitar), numărul echipei, după modelul: Alexandru Alexandru-Predeal-Brașov-Universitar 1.

 

  1. 17 aprilie 2023: Publicarea de către S.Ș.I.R. a listei cu participanții înscriși la proiect

S.Ș.I.R. va publica lista cu participanții la proiect a căror înscriere a fost validată odată cu documentele trimise, cu condiția respectării cerințelor. Lista va fi disponibilă pe site-ul oficial https://ssir.ro și pe pagina de facebook a S.Ș.I.R.

  1. 11 aprilie-11 iunie 2023: Realizarea portofoliului

Cuprinde două etape:

Etapa I: 11 aprilie-21 mai: Identificarea elementelor de patrimoniu imaterial și realizarea lucrării

Lista elementelor culturale imateriale este foarte vastă. Se poate opta pentru documentarea oricărei valori culturale imateriale din județul în care dumneavoastră locuiți sau în care vă desfășurați activitatea.

Pentru redactarea lucrării, pot fi consultate și:

             Pentru etapa județeană, care constă în diseminarea proiectului la întâlnirea comună dintre participanții înscriși, reprezentanții instituțiilor locale și colaboratori, fiecare filială a S.Ș.I.R. va încheia un acord de parteneriat cu colaboratorii implicați în acest concurs – muzee, direcții județene pentru cultură, centre pentru promovarea culturii tradiționale, biblioteci, arhive județene, alte instituții interesate în protejarea și valorizarea patrimoniului local (anexa 6.3.) Acest acord se va anexa la protofoliul final.

Etapa a II-a: 22 mai-11 iunie – Diseminarea portofoliului în cadrul întâlnirii cu autoritățile   locale și reprezentanții instituțiilor cu atribuții în problematica patrimoniului (Direcției Județene pentru Cultură, Muzeului Județean/Orășenesc, Arhivelor Naționale etc)

Pentru că scopul concursului îl constituie responsabilizarea autorităţilor publice locale și membrilor comunității cu privire la conservarea, promovarea și educația pentru zestrea patrimonială culturală locală, portofoliul final va fi prezentat în cadrul acestei întâlniri comune. Prezentările multimedia care vor fi realizate în cadrul secțiunilor concursului pot constitui, prin grija autorităților locale, expoziții tematice permanente sau temporare organizate chiar în interiorul primăriilor, sau expoziții itinerante care pot avea ca spații de expunere muzeele, centrele de conservare și promovare a culturii tradiționale, bibliotecile, unitățile de învățământ sau orice altă instituție interesată de valorizarea patrimoniului cultural local sau pot fi parte în cadrul unor activități culturale.

Întâlnirea va avea loc fie în cadrul deschis față-în-față, fie în format on-line, link-ul de întâlnire fiind trimis de președintele filialei S.Ș.I.R.. Prezența președintelui filialei S.Ș.I.R. la aceste întâlniri sau a persoanei desemnate de acesta, va fi obligatorie. Această întâlnire va fi solicitată de participanți în scrisoarea de intenție pe care o vor trimite autorităților locale și care va fi anexată la portofoliul de concurs cu numărul de înregistrare primit și răspunsul autorității locale, dacă există. Acolo unde vor fi înscrise mai multe unități de învățământ din același oraș, va fi trimisă o singură scrisoare de intenție de către președintele filialei, care va solicita o întâlnire comună cu toate echipele înscrise în concurs. Echipa care se înscrie în concurs trebuie să-l informeze pe președintele filialei S.Ș.I.R. de intențiile sale și tematica aleasă. În urma întâlnirii cu partenerii locali și autoritățile locale, participanții își pot îmbogăți conținutul lucrării cu recomandări sau impresii rezultate din această întâlnire, dacă le vor considera oportune. Întâlnirea se va finaliza cu realizarea a maximum 3-4 fotografii, care vor fi incluse în portofoliu, sau a unui articol publicat în presa locală prin care va fi promovată tematica aleasă pentru concurs. Pentru întâlnirea comună și diseminarea la nivel național a portofoliului de concurs, se va încheia un acord cu părintele elevului minor sau cu elevul major privind respectarea precizărilor referitoare la GDPR și autenticitatea lucrării (Anexa 6.4.) Acest acord va fi anexat la portofoliul final.

  1. E) 12-18 iunie 2023 – Inscrierea portofoliului în concurs

 

Pentru înscrierea în competiția națională, portofoliile vor fi trimise către S.Ș.I.R., pe adresa de e-mail concursssir@gmail.com. Pe fișier vor fi trecute numele cadrului didactic/cadrului didactic coordonator/studenților, localitatea, județul, numărul echipei, după modelul menționat. Portofoliul va fi trimis într-un singur format pdf (text, fotografii, scrisoare de intenție, articole de presă, acord parteneri locali, declarație-acord), în ordinea numerotării, nu fiecare pagină transformată separat în format pdf.

  1. F) 19 iunie-31 iulie 2023 – Evaluarea lucrărilor, anunțarea și premierea câștigătorilor concursului, aplicarea chestionarului pentru feed-back

            Toți participanții vor primi diplome. Lucrările premiate vor fi incluse în baza de date a Societății de Științe Istorice din România, devenind astfel resurse educaționale deschise (RED), până la finalul ediției. Cadrele didactice vor primi adeverință pentru autori de Resurse Educaționale Deschise (RED).

Nu se admit contestații în urma rezultatelor jurizării.

 

  1. G) 1 august – 15 septembrie 2023 – Redactarea, printarea, scanarea diplomelor
  2. H) 16 septembrie – 15 octombrie 2023 – Trimiterea diplomelor

Realizarea lucrării

1) Condiții tehnice de redactare a textului lucrării

Pentru secțiunile I, II și III:

Format pagină: A4, margini (sus, jos, stânga, dreapta) 2,5 cm

Font: Times New Roman

Mărime: 12. În aparatul critic mărimea fontului va fi de 10

Spațiere între rânduri: la un rând

Aliniere: „stânga-dreapta” (Justify)

Limbă: Româna. Folosirea diacriticelor este obligatorie.

Titlul proiectului: Times New Roman, mărime 14, cu aldine

Pe prima pagină/slide: Titlul concursului, titlul temei pentru concurs, titlul secțiunii la care candidează, autorii portofoliului (cadrul didactic, echipele elevi/studenți, clasa/anul), instituția de învățământ, localitatea, județul.

Pentru prezentarea ppt sau prezi se va folosi orice tip de font și culoare, iar textul va fi scris cu diacritice.

Filmul documentar va fi realizat în format mp4, cu o durată între 4-6 minute.

Pentru secțiunea IV – afișul va fi realizat în orice tehnică – desen, grafică, pictură sau colaj tematic, folosind orice instrumente, mai puțin carioca, în format A4, manual sau digital.

2) Principiile de jurizare:

Grilele de evaluare vor fi individualizate pe fiecare nivel de învățământ și secțiune de către comisiile de jurizare formate din specialiști în problematica patrimoniului. Principiile generale de jurizare vor ține seama de: elementele de originalitate; încurajarea învățării prin descoperire; gândirea critic-reflexivă; îmbinarea armonioasă a diferitelor tipuri de surse istorice; utilizarea limbajului istoric; aparatul critic; precizarea bibliografiei; respectarea condițiilor tehnice de redactare a textelor; organizarea scenariului filmului; originalitate în crearea afișului; organizarea portofoliului conform ghidului.

Secțiunile concursului

Secțiunea I: Obiceiuri de primăvară (Sărbători, credințe, practici)

Sărbători: Mărțișorul, Babele, Mucenicii (9 martie), Bunavestire/Blagoveștenie (25 martie), Sfântul Gheorghe (23 aprilie), sărbătorile pascale, Armindeni.

Practici apotropaice și de fecunditate din ajunul sărbătorii: Sfințișorii/mucenicii, focurile sfinților, pornirea plugului rugul, Ziua cucului, ramura verde, Sângiorzul vacilor, măsurișul oilor, rituri de protecție împotriva furtului manei laptelui și holdelor, credințe și povestiri despre hoți de mană, moroi și strigoaice, vrăji și farmece de aflare a ursitului și protecția sănătății (cântăritul), împrouratul (spălatul cu rouă), strigarea peste sat, răscucăitul, moșii de Sângiorz, urzicatul, angajarea argaților și plata datoriilor etc

Practici populare legate de sărbătorile pascale: Începutul Postului Mare, Prima săptămână din Postul Mare, Mijlocul Postului Mare, Floriile, Săptămâna Mare (Săptămâna Patimilor), Paștele, Duminica Tomii, Mătcălăul, Ropotinul țestelor, Înălțarea Domnului (Ispasul), Sâmbăta lui Lazăr, Lăzărelul, culegerea și sfințirea mâțișorilor de Florii, moșii de Florii, Focurile de Joimari, savoir-faire și legende despre înroșirea și încondeierea ouălor, participarea la Deniile din Săptămâna Patimilor, practici, credințe și ritmuri specifice de batere a toacei, Veghea, sfințirea paștilor, brazda verde, alimente specifice mesei de Paști: ouă încondeiate, pască, drob, jocul, horele pentru morți, Udatul, Bricelatul, Serbarea junilor, Paștele Morților, pomeni pentru morți, prinderea de surate, soruțe, fârtați, văruici, tize etc.

(sursa: Institutul Național al Patrimoniului)

Realizarea unui film documentar sau prezentare ppt/prezi sau text word care să documenteze credințele și practicile din comunitatea locală, prilejuite de o sărbătoare de primăvară din perioada martie-mai. Prezentarea trebuie să suprindă elementele de autenticitate ale sărbătorii, nealterate de adăugirile contemporane sau comerciale care pot fi semnalate/inserate, dacă există, la finalul lucrării, ca o concluzie. Totodată vor fi propuse idei de conservare și promovare a patrimoniului imaterial la nivelul comunității locale.

Filmul documentar: 4-6 minute în mp4;

Prezentarea ppt/prezi: între 15-20 slideuri;

Text word: între 3-5 pagini.

Secțiunea a II-a: Jocurile de copii și tineret

Jocurile tradiționale de copii ne-au dezvoltat armonios fizic și psihic, ne-au dezvoltat imaginația, ne-au testat abilitățile, ne-au creat sări emoționale speciale, au creat o relație trainică între copil și mediul înconjurător pe care l-a explorat, au creat o anumită versificație. În cadrul jocurilor s-au  organizat competiții și s-au stabilit strategii. Jocurile sunt diferite în funcție de vârstă, de mediu (rural sau urban), de materialele folosite pentru a se crea obiectele de joacă, de recuzita folosită – confecționată sau luată direct din natură, de regulile de organizare, de tipul lor, unele fiind jocuri de echipă, altele solitare. Jocurile diferă în funcție de anotimp, de locul de desfășurare (în interiorul locuinței sau afară). Pentru a nu pierde această bogăție ludică, fascinantă etapă a vieții, vom încerca tezaurizarea sa sub forma unor creații multimedia sau text, într-o descriere amănunțită care să cuprindă o incursiune în timp, de la jocurile bunicilor, străbunicilor sau chiar stră-stră-bunicilor noștri, așa cum ne-au fost ele transmise, prin viu grai, documente sau fotografii, până azi. Putem realiza o paralelă la finalul lucrării între jocurile trecutului și ale prezentului. Dintre jocurile trecutului ne putem îndrepta cercetarea către cele pe care le regăsim în lista de mai jos sau altele:

⁕ Cocostârc, Prinsea, Leapșa, Ascunselea, Baba-Oarba, Fripta, confecționarea de jucării din hârtie, modelarea din lut/plastilină etc., Cu păpușile, De-a gospodina, De-a școala/grădinița etc., Scăldatul, săritul în apă, aruncatul pietrelor în apă, urcatul în copaci, datul cu sania, datul pe gheață, călăritul bățului (Cal și călăreț), Cercul (Dura), înălțarea zmeului (Balaurul, Dragonul, Încurarea cu zmeie, Șarpele, Turcaleț), aruncatul și prinsul bățului, căciulii etc., proiectarea umbrelor pe pereți, Brăzdița – joc de băieți, uneori participă și fete, De-a lițu, De-a pământ furat, Țurca, Celichie, Clincea, De-a briciu, Drichea, Glința, Guia, Gula, Popicul, Mișca, Lapte gros, Tumba, Trânta, cu varianta Tăvălug, Întrecerea cu cai, Oina, Trasul cu arcul,  Fazan, Țompan, Mima, Spânzurătoarea, Telefonul fără fir, Trenul, Ineluș învârtecuș, De-a pânza, joc mixt -Pânza-ncurcată, Pânza-ncâlcită, De-a ițele-ncurcate, Vamă Cătăramă, Șotron (De-a clasele, De-a glasele, În clase, Labirintul, Țăncuș, Șodronul), Uliul și porumbeii (Puia-gaia, Baba-gaia), Hoții și vardiștii, Vânătorul și iepurele, Arșice (De-a arșice, Joc cu oscioare, Joc în armășie, Joc în armean, Joc în bei-bun, Joc într-a lui, Joc în sbenghi, Gioale), Moara (Țintar), Nu te supăra, frate!, X și 0, Vârte, joc practicat de fete/de băieți: Ciclonul, De-a vârtea, Învârte-te, morișcă!, Uraganul, Vârtea casă, variantă: Toporașu’ – învârtirea copiilor prinși de mâna într-un cerc, Învârtitul, Datul de-a-ndoaselea, datul în scrânciob, datul în lanțuri (la bâlci), roata mare etc.

(sursa: Institutul Național al Patrimoniului)

Filmul documentar: 4-6 minute în mp4;

Prezentarea ppt/prezi: între 15-20 slideuri;

Text word: între 3-5 pagini.

Secțiunea a III-a: Meșteșuguri artistice-Prelucrarea artistică a lemnului-tehnici de lucru, procedee, categorii funcționale, dispunerea ornamenticii, valori, funcții.

Lemnul este printre primele materiale folosite de om în confecționarea de unelte și arme, obiecte casnice sau înfrumusețarea spațiului de locuit. Meșteșugul prelucrării lemnului a fost transmis din generație în generație chiar în cadrul aceleași familii, într-o largă diversitate. De la linguri, mojare, scaune, mese până la frumoasele porți maramureșene, prelucrarea lemnului devine cu timpul o adevărată artă. Obținerea diferitelor produse impune folosirea unor multiple tehnici – de la alegerea lemnului și ustensilele folosite la prelucrat, la fixarea în locul destinat. Cuprindeți într-o prezentare originală meșteșugul prelucrării lemnului în comunitatea dumneavoastră, transfigurarea artistică a realității printr-o ornamentică ce îmbină elemente stilizate din sfera socială, religioasă, magică, dacă aveți meșteri care prelucrează acest material, cum s-a transmis de-a lungul vremii acest meșteșug și care este tendința lui astăzi, ce soluții ar fi pentru revitalizarea și promovarea lui.

Iată o listă cu tehnicile folosite, măiestria artistică și întrebuințările lemnului potrivit nevoilor și dorințelor noastre pentru frumos:

⁕Aplicarea metalică, băițuirea, cioplirea, cojirea, crăparea, crestarea, fasonarea, geluirea, incizarea, îmbinarea (tâmplărească, în cep, în „coadă de rândunică”, în „nut și feder”), împletirea de nuiele, încastrarea de alte esențe de lemn sau alte materiale, încheierea în cerc metalic/în cerc de lemn/în cuie de lemn/în cuie de fier, încovoierea de nuiele sau scoarțe, încrustarea, îndreptarea, înfășarea cu fâșie de scoarță, înnegrirea, perforarea (găurirea), pictarea (tempera, ulei), pirogravarea, scobirea, sculptarea, strunjirea, ștanțarea, tăierea, traforarea, turnarea de metal, vopsirea; ancadramente de fereastră și ușă, balustrade, brâie, brânci, capete de grinzi, ciocârlani, cosoroabe, încuietori, meșter grindă, pardoseală de scânduri, prichiciuri de vatră, pridvoare, stâlpi, țepe, undrele, uși; ciuturi, cumpănă, roată de fântână; cal pentru șindrile, pive, prese, roată de fântână, roți pentru mori de apă (pive), oloinițe, vâltori; buciume, buhai, cavale, cimpoaie, fluiere, naiuri, ocarine, tulnice; brâgle, furci de tors, fuse, melițe, piepteni, prâsnele, război de țesut, roată de tors, scripeți, sucale, suveici, tăblie de țesut, tindeici; bănci, blidare (podișoare), colțare, culmi (rude), cufere, dulapuri, dulăpașe, etajere, lavițe, lăzi de zestre, lăzi dulgherești, lăzi tâmplărești, leagăne, lingurare, mese (înalte, joase), paturi, păretare, pendule, polițe, proțapuri, rame de oglinzi, rudă, scaune (înalte, joase), scrinuri, urechi de rudă; cruci de cimitir, cruci de drum, icoane pe lemn, negative de xilogravuri, „pasărea de suflet”, prescurare (pristornice), stâlpi de mormânt, troițe; buzdugan, măști; bârcuri, știubeie; bâte, bărbânțe, căuce, crinte, cupe de muls, donițe, linguri mici, linguroaie, răbojuri, tipare de caș (cruciforme, dreptunghiulare, rotunde cu mâner, rotunde fără mâner, cozi de furci pentru prins lupi; coșuri, prese; codiriște de bici, coșare, coșuri de zdrobit semințe, furci, hambare, îmblăcie, mânere de coasă și seceră, piesele de lemn ale plugului, grapelor, rarițelor, semănătorilor, pive de mână, ploști, tocuri pentru piatră de ascuțit coasa; căuce, ciubăre, clește de spart alune, coveți, cutii de acte, cutii de brici, găvane, linguri, maiuri de rufe, negative de turtă dulce și de unt, pipernițe, ploști, răvare, sărărițe; berbințe, bote, crinte, donițe, găleți, putineie, scofe, untiere; albii, bărdace, budâie, butoaie, cadă, căuce, ciubere, ciuturi, cofe, coveți, fedeleșuri, găleți, putini, tocitoare, vane; banițe, duble; blide, capace, farfurii, linguri, pâlnii din doage; cercul, crucea, dintele de lup (linia frântă), linia dreaptă, meandrul, pătratul, pomul vieții, roata, rombul, rozeta (vârtejul), steaua, șarpele, triunghiul, prin combinarea elementelor ornamentele ia naștere o nesfârșită varietate de motive decorative cu caracter geometrizant; pe toată suprafața, pe anumite părți; în registre, în panouri („în casete”), echilibru între „fond” (liber) și suprafața decorată; obiceiuri de naștere, nuntă, înmormântare etc

(sursa: Institutul Național al Patrimoniului)

Filmul documentar: 4-6 minute în mp4;

Prezentarea ppt/prezi: între 15-20 slideuri;

Text word: între 3-5 pagini.

Secțiunea a IV-a: Afiș tematic

Sunt două subsecțiuni. Se poate opta pentru ambele:

  1. a) Afișul pentru ediția următoare a proiectului – poate fi realizat în orice tehnică (desen, grafică, pictură sau colaj foto tematic), folosind orice instrumente, mai puțin carioca, în format A4, manual sau digital. Desenul va reprezenta o îmbinare a celor trei tipuri de patrimoniu cultural – imobil, mobil, imaterial. Pentru patrimoniul imaterial o sugestie poate fi una din sărbătorile de vară, laică sau religioasă, pe care o prăznuim în lunile iunie-august (obiceiuri, practici, credințe).
  2. b) Realizarea unui afiș de promovare a unui târg de produse de artizanat sau a unui festival intercultural dedicat sărbătorilor primăverii, laice sau religioase, în orice tehnică dorită, în format A4.

Portofoliul final trebuie să cuprindă:

 

Pentru Secțiunile I, II, III:

Varianta text:

♦ 1 pagină cu datele concursului, tema și participanții (coperta)

♦ preambul + text, maximum 5 pagini, cu aparat critic

♦ 1 pagină bibliografia

♦ 4-6 imagini, fiecare cu legendă și sursă, ilustrații etc, inserate pe max. 6 pag. Nu se admite colajul.

♦ scrisoarea de intenție

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filiala S.Ș.I.R. cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

Varianta multimedia:

♦ 1 filmuleț documentar audio-video de 4-6 minute, cu respectarea acelorași condiții de prezentare: titlul concursului, titlul temei, iar la final echipa realizatoare, cadrul didactic coordonator, instituția de învățământ, localitatea, județul. Filmulețul va fi trimis prin we transfer  la adresa de email concursssir@gmail.com. Într-un fișier separat, vor fi trimise, în format pdf, în ordinea numerotării paginilor, documentele de mai jos:

♦ scrisoarea de intenție

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

Prezentarea power-point/prezi într-un fișier care să conțină:

♦ 1 slide cu datele concursului, tema și participanții (coperta)

♦ 13-18 slideuri cu fotografii și text.

♦ 1 slide cu bibliografia

Al doilea fișier, în format pdf, în ordinea numerotării paginilor, va conține documentele de mai jos:

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filială cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

Pentru Secțiunea IV:

♦1 pagină cu datele concursului, tema, participanții, instituția de învățământ

♦ 1 pagină cu afișul tematic

♦1pagină cu sursele imaginii acolo unde se folosesc fotografii pentru colaj (bibliografia)

♦ scrisoarea de intenție

♦ maximum 4 fotografii de la diseminare/articole presă

♦ acordul încheiat de filiala S.Ș.I.R. cu partenerii locali

♦ declarația de autenticitate și acordul de diseminare a proiectului la nivel național (anexa 6.4.)

 

 

Secțiune-pilot:

Proiectul va cuprinde și o secțiune-pilot, permițând participarea cu lucrări și a cadrelor didactice care fac parte din grupul de lucru (fie findividual, fie ca îndrumători ai echipelor de elevi, fie ambele). Tema concursului național este una de educație pentru valorile naționale și fiecare contribuție la îmbogățirea fondului și tezaurului patrimoniului național este nu numai necesară, dar și meritorie. Secțiunea-pilot este necesară pentru îmbunătățirea următoarei ediții a concursului.

Categories: Concursuri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *