Apel de colaborare la revista „Studii şi articole de istorie”, nr. XCIII/2026

Apel de colaborare la revista „Studii şi articole de istorie”, nr. XCIII/2026

Revista „Studii și articole de istorie” este principala publicație a Societății de Științe Istorice din România. Ea apare fără întrerupere din anul 1955, până în anul 2024 fiind publicate un număr de 91 de volume. Revista se adresează în special profesorilor de istorie din învățământul preuniversitar și universitar, precum și cercetătorilor științifici.


Tematic, „Studii și articole de istorie” acordă prioritate contribuțiilor referitoare la didactica istoriei și istoria educației, dar publică și studii referitoare la alte subiecte. De regulă, sunt publicate studii în limba română, însoțite de câte un rezumat în limba engleză. Revista poate include și materiale ale unor istorici din afara României, cu rezerva publicării lor, în funcție de fiecare caz, fie în limba engleză, fie într-o traducere în română.


Studiile şi articolele propuse spre publicare sunt supuse unei evaluări colegiale potrivit sistemului double blind peer-review (evaluare anonimă de către doi referenți).


Revista „Studii și articole de istorie” a fost clasificată B pentru domeniul Istorie la evaluarea editurilor şi revistelor cu profil umanist, realizată în 2020 de Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice, iar conţinutul său este indexat în bazele de date Central and Eastern European Online Library (CEEOL – www.ceeol.com) şi ERIH+.

Numărul XCIII (2026) al revistei „Studii și articole de istorie” va cuprinde următoarele grupaje:


Istoriografia secolului XXI – Încotro? / 21st century historiography – where to?
Istoriografia ultimilor ani cunoaște prefaceri majore, determinate pe de o parte de mutațiile tehnologice și pe de altă parte de transformările sociale. Digitalizarea a potențat enorm posibilitățile de documentare, de procesare a datelor, ca și pe cele de diseminare a rezultatelor cercetării istorice. Pe de altă parte, „democratizarea istoriei” a lărgit numărul celor care participă la producerea de cunoaștere istorică și pune sub semnul întrebării capacitatea istoricilor profesioniști de a asigura un control de calitate al diverselor texte care își arogă statutul de „istorie”. În fine, deși naționalismele de tot felul își arată reziliența și chiar capacitatea de a se reinventa, tot mai mulți istorici caută și alte moduri de structurare a demersurilor lor decât cele impuse de canonul național. Sunt binevenite atât analizele sintetice, cât și studiile empirice, focalizate pe unul sau mai multe dintre următoarele aspecte:
• Cariere de istorici în secolul XXI
• Alegerea temelor de cercetare și scriere a istoriei
• Istoriografia și diversificarea formelor de comanditare socială a cercetărilor istorice
• Istoricitatea statelor naționale – cum tratează istoricii aserțiunea „ce are un început databil va avea și un sfârșit”?
• Istorie și istorii – pluralitatea demersurilor istoriografice
• Adevărul istoric în „epoca post-adevărului”
• Forme de coagulare a comunității profesionale a istoricilor


Relațiile de gen de-a lungul istoriei / Gender in history
Omenirea este alcătuită în proporții aproape egale din persoane care biologic sunt bărbați și din persoane care biologic sunt femei. Această realitate a fost valabilă de-a lungul întregii istorii umane. Cu toate acestea, foarte multă vreme istoria a fost scrisă din perspectiva bărbaților, iar femeile și problemele lor de viață au fost incluse doar arareori în narațiune. Această situație s-a schimbat de circa o jumătate de secol, și studiile de gen au devenit o parte dinamică a istoriografiei mondiale. Sunt binevenite atât analizele sintetice, cât și studiile axate pe cazuri concret-istorice, focalizate pe unul sau mai multe dintre următoarele aspecte:
• Identitățile de gen – dat biologic sau construct social?
• Reprezentări culturale ale relațiilor de gen (literatură, film, media, artă etc.)
• Aspecte ale inegalităților sociale între bărbați și femei
• Forme și etape ale acțiunii pentru egalitatea politică și economico-socială între sexe
• Relațiile de gen în istoria familiei mele
• Elemente prin care istoria din perspectivă feminină îmbogățește cunoașterea istorică
• Femeile și mișcările LGBTQIA+. Solidarizare vs respingere.


Istoria învățământului

Didactică și management educațional în predarea și învățarea istoriei. Analize și opinii
Au prioritate analizele concrete, bazate pe experiența directă a autorilor, precum și materialele axate pe predarea online.


Aniversări, memorie și conștiință istorică

Miscellanea


Recenzii

Pentru lucrări apărute în anii 2024 și 2025.


Opțional, în perioada 1 iunie – 31 octombrie 2025, autorii sunt încurajați să comunice redacției titlurile și un punctaj al articolelor pe care intenționează să le transmită spre publicare, pentru a putea beneficia de consultanță înainte de redactarea respectivelor contribuții.


Termene:
15 ianuarie 2026 – trimiterea versiunii electronice integrale a studiilor, articolelor și recenziilor propuse spre publicare.
ianuarie-martie 2026 – procesul de evaluare, la finele căruia secretariatul de redacție va comunica autorilor avizul de publicare și/sau solicitările evaluatorilor de ameliorare a contribuțiilor; după această comunicare, autorii vor avea 1-2 săptămâni pentru realizarea ameliorărilor solicitate (sau respingerea lor motivată) și pentru transmiterea versiunii finale a contribuției lor.
15 mai 2026 – apariția numărului XCIII (2026) al revistei.


Procesul de publicare în revista „Studii și articole de istorie” este gestionat de platforma dedicată, pentru a cărei utilizare am pregătit un ghid de utilizare și un webinar. Secretariatul revistei „Studii și articole de istorie” încurajează toți potențialii autori să adreseze orice întrebări sau nelămuriri cu privire la platforma revistei prin e-mail la adresa secretariatssir@gmail.com. Reguli de redactare actualizate sunt accesibile aici și la cerere pot fi transmise prin e-mail potențialilor autori împreună cu un template pentru contribuțiile lor.


Secretariatul de redacţie își rezervă dreptul de a respinge din oficiu acele materiale care nu sunt originale, nu corespund standardelor academice, nu se încadrează tematic, nu respectă termenele de predare ori regulile tehnice de redactare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *