Elaborarea Planului-cadru pentru învățământul gimnazial reprezintă o bună ocazie pentru identificarea unor soluții de îmbunătățire a situației din şcoala românească. În acest context, suntem preocupați, ca răspuns la cerințele şi problemele actuale ale societății noastre, de locul şi ponderea pe care disciplinele umaniste le vor ocupa în procesul educativ.
Există o îngrijorare profundă, exprimată la nivelul opiniei publice, în ceea ce priveşte educația morală a elevilor, transmiterea valorilor culturale şi împărtăşirea sensurilor spirituale, în societatea supertehnologizată în care trăim, dominată de valori materiale, de individualism şi mărginire intelectuală. Cum vom reuşi să formăm cetățeni responsabili şi implicați, refractari la corupție şi capabili să împingă societatea în direcția unor idealuri superioare, dacă lecțiile fundamentale pe care ni le oferă istoria nu vor fi învățate în mod corespunzător, la vârsta potrivită, pe băncile ciclului gimnazial?