us English

Rezoluția S.Ș.I.R. cu privire la rolul și locul istoriei în școală

mai 29th, 2013 | Postat in Consiliul Național, Dezbaterile SȘIR

[Descarcă documentul .pdf]

Membrii Consiliului Național al Societăţii de Ştiinţe Istorice din România, întruniţi la Târgu-Jiu în zilele de 24-25 mai 2013, au dezbătut problema rolului și locului istoriei în școală și au ajuns la următoarele concluzii:

  1. Rolul fundamental al istoriei este promovarea valorilor civice democratice, îmbinând armonios apartenenţa la comunitatea locală, la naţiunea română şi la Uniunea Europeană;
  2. Istoria asigură conservarea identităţii naţionale, formarea spiritului de toleranţă, promovarea şi înţelegerea adecvată a termenilor de „patrie” şi „patriotism”, cultivarea memoriei înaintaşilor, dezvoltarea unei conştiinţe a valorii în plan european;
  3. În ultimii 15 de ani a avut loc o înjumătăţire a numărului de ore alocate disciplinei istorie în învăţământul gimnazial şi liceal, involuție care singularizează România la nivel european;
  4. O singură oră de istorie pe săptămână este insuficientă pentru realizarea obiectivelor educaţionale ale acestei discipline; în consecinţă curricula şcolară este foarte încărcată, profesorii întâmpină mari greutăţi în a-i deprinde pe elevi să judece procesele istorice complexe, iar conștiința civică și participarea tinerilor la procesele democratice sunt în declin.

Având în vedere cele de mai sus, Societatea de Științe Istorice din România, care împreună cu alte 24 de asociații profesionale din educație a încheiat cu Ministerul Educației un Protocol de Colaborare valabil până în anul 2016, solicită:

  1. Conştientizarea de către opinia publică a însemnătăţii istoriei pentru coeziunea şi buna funcţionare a societăţii;
  2. Asigurarea unui minim de două ore pe săptămână la disciplina istorie la toţii anii de studiu din învăţământul gimnazial şi liceal;
  3. Intensificarea colaborării între cadrele didactice din învăţământul preuniversitar şi universitar prin constituirea unor grupuri de lucru care să propună regândirea programei de istorie sub aspectul conţinuturilor şi tematicii şi elaborarea unor manuale adecvate noilor programe, nivelului de vârstă al elevilor şi cerinţelor lor pentru dimensiunea pragmatică;
  4. Realizarea unui dialog constructiv şi eficient între asociaţiile profesionale din educație şi responsabilii din Ministerul Educaţiei Naţionale în ceea ce priveşte problemele Curriculumului Naţional.

Vezi și dezbaterea „De ce istoria în școală ?

Un răspuns la “Rezoluția S.Ș.I.R. cu privire la rolul și locul istoriei în școală”

  1. Prezentarea marilor personalităţi, a marilor oameni pe care i-am avut noi totuşi, românii, cu faptele lor de patriotism ar trebui să fie o prioritate a profesorului de istorie la ora de Istoria Românilor. Mai puţin ar trebui prezentate, chiar şi în manual, nu doar în discursul profesorului, date, evenimente particulare, care oricum nu vor fi reţinute de către elevi – cu excepţia bineînţeles a celor de bază, importante!- şi mai mult ar trebui să se cunoască unele lucruri despre oamenii noştri deosebiţi pe care i-am avut, Kogălniceanu, Bălcescu, Avram Iancu, Rosetti, Carada, Brătienii sau I.G.Duca. Aceasta deoarece, astfel, viitorii oameni politici, diplomaţi, care se află acum printre elevii noştri, să ştie ce fel de model de politician, de patriot, să urmeze. Bineînţeles şi exemplele negative trebuie să fie prezentate cum se cuvine, pentru a arăta cum nu trebuie să fie un viitor conducător sau funcţionar al ţării, aflat într-o funcţie mai mult sau mai puţin înaltă. Să ştie elevii noştri cum reprezentanţii generaţiei care au făcut România modernă şi-au cheltuit averile, şi-au năruit sănătatea, şi-au irosit viaţa, pentru idealurile lor. Să ştie cum de exemplu, un Bălcescu a murit în sărăcie lucie, departe de ţară sau un I.G.Duca, care a trăit, deşi era prim ministru, în modestie, fără a-şi permite el şi familia sa nici cel mai mic lux sau moft, cu veşmintele cusute şi cârpite aşa cum s-a descoperit când a trebuit să fie dezbrăcat pentru a i se face autopsia, după ce fusese ucis de legionari. Aşa ceva trebuie să asculte elevii, să le poată genera afecte şi sensibilităţi, să aprecieze adevăratele valori ale românilor, pentru că aşa se poate insufla copiilor şi tinerilor patriotismul, de care este atâta nevoie. Şi nu numai patriotismul, dar şi moralitatea de care trebuie să de dovadă în viaţă, indiferent că vor ocupa sau nu funcţii importante, indiferent de profesia sau meseria lor. Este o şansă importantă prin ora de istorie să se modeleze caractere pozitive, oneste, ambiţioase.
    Indiferent de numărul orelor de istorie, care trebuie evident să crească, profesorul trebuie să-şi facă timp la ora de Istoria Românilor, pentru ,,secvenţa” de patriotism, penrtu că are exemple din belşug!

    Victor Gabriel Osăceanu, Roşiorii de Vede, Teleorman

Lasă un răspuns